الحج ٤٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو ای مردم جز این نیست که منم برای شما ترسانندهای آشکار | |-|معزی=بگو ای مردم جز این نیست که منم برای شما ترسانندهای آشکار | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحج | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::49|٤٩]] | قبلی = الحج ٤٨ | بعدی = الحج ٥٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَذِیرٌ مُّبِینٌ»: بیمدهنده آشکار. بیمدهندهای که بیانگر اوامر و نواهی آسمانی و روشنکننده حقائق از اباطیل باشد. | «نَذِیرٌ مُّبِینٌ»: بیمدهنده آشکار. بیمدهندهای که بیانگر اوامر و نواهی آسمانی و روشنکننده حقائق از اباطیل باشد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۶
ترجمه
الحج ٤٨ | آیه ٤٩ | الحج ٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَذِیرٌ مُّبِینٌ»: بیمدهنده آشکار. بیمدهندهای که بیانگر اوامر و نواهی آسمانی و روشنکننده حقائق از اباطیل باشد.
تفسیر
- آيات ۳۸ - ۵۷ سوره حج
- نخستين آيه نازله درباره جهاد و اذن قتال به مؤ منين
- توضيح آيات مربوط به جهاد و قتال : ((ان الله يدافع عن الذين آمنوا...(( و ((اذنللذين يقاتلون ...((
- حكمت تشريع حكم قتال و جهاد: ((و لولا دفع الله الناس ...((
- آيه : ((الذين ان مكنا هم فى الارض ...(( ناظر بر عموم مؤ منين است
- اذن قتال مختص به مهاجران صدر اسلام نيست
- دلدارى دادن به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و تهديد تكذيب كنندگان
- از سرگذشت امتهاى گذشته عبرت بگيريد!
- پاسخ به استهزاى مشركين درباره نزول عذاب ، با بيان اينكه زمان كم و زياد نزدخداوند يكسان است
- توضيح مفاد و معناى آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول ولا نبى الا اذا تمنى القى الشيطان فى امنيته ...((
- فرق بين معناى ((نبوت (( و ((رسالت ((
- القائات و وساوس شيطان وسيله امتحان است
- مقصود از اينكه روز قيامت عقيم (نازا) است
- بحث روايتى
- روايتى در ذيل (و ما ارسلنا من من قبلك من ولا نبى ...) كه با عصمت انبيا منافات دارد
نکات آیه
۱ - کافران و مشرکان، داراى فرجامى شوم در جهان آخرت (قل یأیّها الناس إنّما أنا لکم نذیر) مراد از «الناس» مردم مشرک و بت پرست است. «نذیر» به معناى «منذر» مى باشد. و «انذار» (مصدر «منذر») به معناى اخطار کردن و ترسانیدن از عواقب امرى، پیش از فرا رسیدن آن است.
۲ - توحید و یکتاپرستى، رهایى بخش انسان ها، از بدبختى هاى اخروى (قل ... نذیر مبین)
۳ - آگاه ساختن مردم از عواقب شرک و ترساندن آنان از پیامد هاى اخروى آن، اساس رسالت پیامبر(ص) را تشکیل مى داد. (قل یأیّها الناس)
۴ - هشدارهاى پیامبر(ص) صریح، روشن و به دور از هر گونه ابهام بود. (إنّما أنا لکم نذیر مبین)
۵ - بعثت پیامبران و تعالیم ادیان، در جهت تأمین منافع و مصالح انسان ها است. (إنّما أنا لکم نذیر مبین) به کارگیرى «لام» انتفاع در «لکم» مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.
۶ - لزوم استفاده از روش هاى روشن و بى ابهام در تبلیغ و هدایت توده ها (إنّما أنا لکم نذیر مبین)
۷ - وظیفه پیامبر(ص)، تنها هشدار دادن است نه اجبار کردن مردم به ایمان. (إنّما أنا لکم نذیر)
موضوعات مرتبط
- انسان: مصالح انسان ها ۵
- تبلیغ: روش تبلیغ ۶
- توحید: آثار توحید ۲
- دین: فلسفه دین ۵; نفى اکراه در دین ۷
- شرک: انذار فرجام شرک ۳
- شقاوت: موانع شقاوت اخروى ۲
- کافران: فرجام اخروى کافران ۱; فرجام شوم کافران ۱
- محمد(ص): انذارهاى محمد(ص) ۳، ۷; رسالت محمد(ص) ۳; صراحت انذارهاى محمد(ص) ۴; محدوده مسؤولیت محمد(ص) ۷
- مشرکان: فرجام اخروى مشرکان ۱; فرجام دنیوى مشرکان ۱; فرجام شوم مشرکان ۱
- نبوت: فلسفه نبوت ۵
- هدایت: روش هدایت ۶