الأنبياء ٨٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و درآوردیمشان در رحمت خود همانا ایشانند از شایستگان | |-|معزی=و درآوردیمشان در رحمت خود همانا ایشانند از شایستگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::86|٨٦]] | قبلی = الأنبياء ٨٥ | بعدی = الأنبياء ٨٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا»: آنان را غرق رحمت خود کردیم. ایشان را به بهشت وارد کردیم. | «أَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا»: آنان را غرق رحمت خود کردیم. ایشان را به بهشت وارد کردیم. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ٨٥ | آیه ٨٦ | الأنبياء ٨٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَدْخَلْنَاهُمْ فِی رَحْمَتِنَا»: آنان را غرق رحمت خود کردیم. ایشان را به بهشت وارد کردیم.
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۹۱ سوره انبياء
- بيان آيه : ((و داود و سليمان اذيحكمان ...(( و شرح اينكه حكم آن دو جناب حكم واحد ومصون از خطا بوده است
- بررسى عقلى احتمالات مسئله و متعين شدن اينكه حكم سليمان و داود حكم واحدى بوده است
- تاءييد مطلبه به روايات وارده
- معناى تسخير كوهها و مرغ ها با داوود (عليه السلام )
- معناى اينكه صنعت لبوس را به داود تعليم كرديم
- مقصود از جريان بادبه امر سليمان (عليه السلام ) به سوى سرزمين شام (ولسليمانالريح عاصفة ...)
- معناى اينكه ذوالفنون (يونس عليه السلام ) ((ذهب مغاضا فظن ان لن نقدر عليه (( واينكه سپس در ظلمات ندا كرد: ((ان لا اله الا انى كنت من الظالمين ((
- بحث روايتى
- رواياتى ديگر در ذيل آياتى كه به ايوب ، يونس ، زكريا، و مريم (عليهم السلام )اشاره داشتند
نکات آیه
۱- اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، از رحمت خاص الهى برخوردار بودند. (و إسمعیل ... و أدخلنهم فى رحمتنا ) از اختصاص به ذکر یافتن اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع) به بهره مند شدن از رحمت الهى، برداشت یادشده به دست مى آید; زیرا رحمت خداوند شامل همه موجودات است و همه به نحوى از رحمت خداوند بهره مندند.
۲- مقام صبر در اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، زمینه ساز بهره مندى آنان از رحمت ویژه الهى (و إسمعیل ... کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا )
۳- صبر، زمینه بهره مندى انسان از رحمت خاص الهى است. (من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا )
۴- اسماعیل، ادریس و ذاالکفل(ع)، در زمره صالحان اند. (و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )
۵- صالح و شایسته بودن اسماعیل، ادریس و ذوالکفل(ع)، موجب بهره مند شدن آنان از رحمت خاص الهى (و إسمعیل ... و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین ) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنّهم من الصالحین» تعلیل براى جمله پیشین است; یعنى، چون آنان از صالحان بودند، در رحمت بى کران خود قرارشان دادیم.
۶- عمل صالح، وسیله جلب رحمت خاص الهى است. (و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )
۷- صبرپیشگان، انسان هایى شایسته و در زمره صالحان اند. (کلّ من الصبرین . إنّهم من الصلحین ) خداوند، در آیه قبل - که در توصیف برخى از پیامبران بود - آنان را از صابران معرفى کرده و در این آیه، آنان را از صالحان دانسته است. از مجموع دو آیه استفاده مى شود که افراد صبرپیشه، از صالحان و خوبان اند.
۸- تأثیر عمل صالح و رفتار شایسته پیامبران در دستیابى آنان به رحمت خاص خداوندى و مقامات برتر (و إسمعیل ... کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )
۹- بهره مندى از عنایات خاص الهى، نیازمند به تلاش و عمل خود انسان است. (کلّ من الصبرین . و أدخلنهم فى رحمتنا إنّهم من الصلحین )
موضوعات مرتبط
- ادریس(ع): آثار صبر ادریس(ع) ۲; آثار صلاحیت ادریس(ع) ۵; ادریس(ع) از صالحان ۴; فضایل ادریس(ع) ۱، ۴
- اسماعیل(ع): آثار صبر اسماعیل(ع) ۲; آثار صلاحیت اسماعیل(ع) ۵; اسماعیل(ع) از صالحان ۴; فضایل اسماعیل(ع) ۱، ۴
- انبیا: آثار عمل صالح انبیا ۸; عوامل تکامل انبیا ۸
- خدا: رحمت خدا ۱، ۳; زمینه لطف خدا ۹
- ذوالکفل(ع): آثار صبر ذوالکفل(ع) ۲; آثار صلاحیت ذوالکفل(ع) ۵; ذوالکفل(ع) از صالحان ۴; فضایل ذوالکفل(ع) ۱، ۴
- رحمت: زمینه رحمت ۲، ۳، ۵، ۶، ۸; مشمولان رحمت ۱، ۲، ۵، ۸
- صابران: صابران از صالحان ۷; فضایل صابران ۷
- صبر: آثار صبر ۳
- عمل: آثار عمل ۹
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۶