الأنبياء ٤٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و اگر رسدشان دمی از عذاب پروردگار تو هر آینه گویند وای بر ما که ما بودیم ستمگران | |-|معزی=و اگر رسدشان دمی از عذاب پروردگار تو هر آینه گویند وای بر ما که ما بودیم ستمگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنبياء | نزول = [[نازل شده در سال::6|٦ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::46|٤٦]] | قبلی = الأنبياء ٤٥ | بعدی = الأنبياء ٤٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَسَّتْهُمْ»: بدیشان رسید. دامنگیرشان شد. «نَفْحَةٌ»: وزشی. بوئی. مراد کمی و اندکی است. | «مَسَّتْهُمْ»: بدیشان رسید. دامنگیرشان شد. «نَفْحَةٌ»: وزشی. بوئی. مراد کمی و اندکی است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۵
ترجمه
الأنبياء ٤٥ | آیه ٤٦ | الأنبياء ٤٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَسَّتْهُمْ»: بدیشان رسید. دامنگیرشان شد. «نَفْحَةٌ»: وزشی. بوئی. مراد کمی و اندکی است.
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۴۷ سوره انبياء
- پاسخ خداى تعالى به اميد بستن مشركين به مرگ پيامبر(صلى الله عليه و آله )، بابيان عموميت مرگ
- معانى و موارد استعمال ((نفس (( در لغت و در آيات قرآن كريم
- معنى و موارد استعمال كلمه ((موت -مرگ ((
- اشكالاتى جنه به كلام فخر رازى كه قائل به تخصيص آيه(كل نفس دائقه الموت ) شده است
- تهديد كافران استهزاء كننده به آتشى كه ناگهانى مى آيد و...
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱- حسرت و ندامت کافران از ستم کارى خویش، به هنگام احساس و لمس اندکى از عذاب الهى (ولئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک لیقولنّ یویلنا إنّا کنّا ظلمین) «نفحة» در لغت به معناى وزیدنى و یا یک وزیدن است که نوعاً در امور خیر به کار مى رود و گاهى هم در امور شرّ استعمال مى شود. از نظر مفسران این کلمه در آیه شریفه، به سه دلیل دلالت تقلیل را مى رساند: ۱- ماده «نفحة» دال بر تقلیل است; ۲- بر وزن و بناء «مرّة» مى باشد; ۳- به صورت نکره آمده است. گفتنى است کسى واژه «ویل» را مى گوید که دچار بدبختى و هلاکت شده و از روى تأسف و تحسّر این لفظ را ادا کرده باشد.
۲- اعتراف و اقرار کافران به ستم کارى خویش پس از گرفتارى به اندک عذاب الهى (و لئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک لیقولنّ یویلنا إنّا کنّا ظلمین)
۳- گرفتارى ها و شداید، عامل تنبّه و اعتراف انسان ها به حق (و لئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک لیقولنّ یویلنا )
۴- عذاب الهى بسیار سخت و انسان در برابر آن، بسیار ناتوان است. (و لئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک لیقولنّ یویلنا ) این که کافران لجوج، با لمس و احساس اندک عذاب الهى، اعتراف به حق مى کنند، بیانگر شدت عذاب الهى و ضعف انسان در برابر آن است.
۵- عذاب کافران، از شؤون ربوبیت الهى است. (و لئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک )
۶- کفر، شرک و استهزاى پیامبران، ظلم و ستمى آشکار است. (یویلنا إنّا کنّا ظلمین ) اعتراف مشرکان و کافران استهزاگر به ستم کار بودن خود، حکایت از این دارد که کفر و شرک و استهزاى پیامبران، ظلم است.
۷- کافران و انسان هاى لجوج، از قدرت و عذاب الهى تأثیر پذیرفته و متنبّه مى شوند; نه از منطق و برهان. (و لئن مسّتهم نفحة من عذاب ربّک لیقولنّ یویلنا إنّا کنّا ظلمین)
موضوعات مرتبط
- اقرار: اقرار به ظلم ۲; عوامل اقرار به حق ۳
- انبیا: ظلم استهزاى انبیا ۶
- انسان: صفات انسان ۷; عجز انسان ۴
- تنبه: عوامل تنبه ۳
- خدا: آثار عذابهاى خدا ۷; شدت عذابهاى خدا ۴; شؤون ربوبیت خدا ۵
- سختى: آثار سختى ۳
- شرک: ظلم شرک ۶
- ظلم: پشیمانى از ظلم ۱; موارد ظلم ۶
- عذاب: مراتب عذاب ۴
- کافران: اقرار کافران ۲; پشیمانى کافران ۱; حسرت کافران ۱; صفات کافران ۷; عذاب کافران ۵; عوامل تنبه کافران ۷; کافران هنگام عذاب ۱، ۲
- کفر: ظلم کفر ۶
- محمد(ص): حمایت از محمد(ص) ۵