هود ١٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنان که بازدارند از راه خدا و خواهندش کج و ایشانند به آخرت کافران | |-|معزی=آنان که بازدارند از راه خدا و خواهندش کج و ایشانند به آخرت کافران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = | {{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::19|١٩]] | قبلی = هود ١٨ | بعدی = هود ٢٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الَّذِینَ»: صفت واژه (الظَّالِمِینَ) در آیه قبلی است. «یَبْغُونَهَا عِوَجاً»: آن را کج میخواهند. یعنی همیشه در صدد آن هستند که جاده مستقیم الهی را کج نشان دهند و نادرست جلوه بنمایند. | «الَّذِینَ»: صفت واژه (الظَّالِمِینَ) در آیه قبلی است. «یَبْغُونَهَا عِوَجاً»: آن را کج میخواهند. یعنی همیشه در صدد آن هستند که جاده مستقیم الهی را کج نشان دهند و نادرست جلوه بنمایند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۲
ترجمه
هود ١٨ | آیه ١٩ | هود ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الَّذِینَ»: صفت واژه (الظَّالِمِینَ) در آیه قبلی است. «یَبْغُونَهَا عِوَجاً»: آن را کج میخواهند. یعنی همیشه در صدد آن هستند که جاده مستقیم الهی را کج نشان دهند و نادرست جلوه بنمایند.
تفسیر
- آيات ۲۴ - ۱۷، سوره هود
- معناى ((بينه )) و موارد اطلاق و استعمال آن
- بينه در آيه : ((افمن كان على بينه من ربه ...)) به معناى بصيرت الهى است و جملهمذكور منطبق بر رسول خدا (ص ) است
- معناى شاهد در: ((و يتلوه شاهد منه )) و اثر شهادت در اعتماد به مورد شهادت و ايمان بهآن
- اشاره به انطباق ((شاهد منه )) در آيه شريفه با امير المؤ منين (ع ) و وجوه ديگرى كهمفسرين درباره مراد از شاهد گفته اند
- قرآن چيز نوظهورى نيست و پيش از آن ، كتاب موسى (ع )نازل شده ، كتابى كه امام و رحمت بود
- خطاب به مشركين : اين شما هستيد كه به خدا افتراء مى بنديد
- توضيح : مراد از اينكه در قيامت مشركين بر پروردگارشان عرضه مى شوند
- تمامى منحرفين از راه حق ، ستمكار و مفترى بر خدايند
- مشركين و كفار با كفر خود و جز خدا را ولى گرفتن ، از قدرت و سلطه خداى تعالى وولايت او خارج نگشته اند و عذابشان دو برابر مى شود
- توضيحى درباره اينكه كفار آيات خدا را نمى بينند و انذارها و تبشيرها را نمى شنوند
- وجوه ديگرى كه مفسرين در معناى جمله : ((و ما كانوا يستطيعون السمع و ما كانوايبصرون )) گفته اند
- معناى خسران نفس و ضلال گم شدن متريات و مراد از اينكه كفار در آخرت ((اخسرون ))هستند
- معناى ((اجابت ))و مراد از اخبات مؤ منينى بسوى خدا
- وصف (واجتنبوا ربهم ) به طايفه خاصى از مؤ منين اشاره دارد.
- بحث روايتى
- روايات متعددى درباره انطباق جمله : ((افمن كان على بينه من ربه و يتلوه شاهد منه ))بر رسول خدا (ص ) و امير المؤ منين (عليه السلام )
- رد سخن مغرضانه صاحب المنار
- روايتى درباره معناى : ((واخبتوا الى ربهم )) ۲۹۲
نکات آیه
۱- کسانى که مردم را از پیوستن به راه خدا (دین و معارف الهى) بازدارند ، از زمره ستمکارانند. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین یصدون عن سبیل الله) فعل «یصدون» به معناى باز مى دارند و نیز به معناى اعراض مى کنند، آمده است. برداشت فوق براساس معناى اول است.
۲- اعراض کنندگان از راه خدا ، از ستمکارانند. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین یصدون عن سبیل الله)
۳- کسانى که دین و معارف الهى را نپذیرند و مردم را از پذیرش آن بازدارند ، در آخرت از رحمت خدا محروم و به لعنت او گرفتار خواهند شد. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین یصدون عن سبیل الله)
۴- آنان که در پى ناهنجار نشان دادن راه خدا هستند ، ستمکارند. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین ... یبغونها عوجًا) «یبغونها عوجاً»; یعنى ، در جست و جوى انحراف براى راه خدا هستند. جست و جوى انحراف براى راه خدا ، گاهى به ایجاد انحراف در آن است و گاهى منحرف جلوه دادن آن مى باشد. برداشت یاد شده ناظر به دومین شیوه است.
۵- راه خدا (احکام و معارف الهى) از هرگونه کجى ، ناهنجارى و انحراف منزه است. (و یبغونها عوجًا)
۶- کسانى که درپى منحرف ساختن دین و معارف الهى هستند ، ستمکارند و در آخرت به لعنت خدا گرفتار خواهند شد. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین ... یبغونها عوجًا)
۷- منکران آخرت از ستمکارانند و در قیامت از رحمت خداوند ، محروم خواهند بود. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین ... هم بالأخرة هم کفرون)
۸- دستیابى به رحمت خداوند در آخرت ، در گرو گام نهادن در راه خدا و پیروى از دین او و ایمان به آخرت است. (ألا لعنة الله على الظلمین. الذین یصدون عن سبیل الله ... و هم بالأخرة هم کفرون)
۹- دروغ بستن به خدا ، موجب بازدارى مردم از پیوستن به راه او و منحرف ساختن دین الهى و نشانه کفر به آخرت است. (و من أظلم ممن افترى ... و هم بالأخرة هم کفرون)
۱۰- انکار سراى آخرت ، ریشه نپذیرفتن دین و معارف الهى ، بازداشتن مردم از روى آوردن به آن و ناهنجار نشان دادن آن است. (الذین یصدون عن سبیل الله و یبغونها عوجًا و هم بالأخرة هم کفرون) جمله «و هم بالأخرة ...» را مى توان جمله حالیه و بیانگر علت امورى دانست که در جمله هاى قبل بیان شده است.
موضوعات مرتبط
- آخرت: آثار تکذیب آخرت ۷، ۱۰; ظلم مکذبان آخرت ۷; محرومیت مکذبان آخرت ۷
- احکام: تنزیه احکام ۵
- افترا: آثار افترا به خدا ۹
- ایمان: آثار ایمان به آخرت ۸
- دین: آثار پیروى از دین ۸; آثار تکذیب دین ۳; آثار ممانعت از دین ۳; آسیب شناسى دین ۹; تنزیه دین ۵; ظلم مانعان از دین ۱; ظلم منحرف کنندگان دین ۶; عوامل انحراف از دین ۹; عوامل بدنمایانى دین ۱۰; عوامل تکذیب دین ۱۰; لعن اخروى مانعان از دین ۳; مانعان از دین ۱; محرومیت اخروى مانعان از دین ۳; موانع قبول دین ۱۰
- رحمت: محرومان از رحمت اخروى ۳، ۷; موجبات رحمت اخروى ۸; موجبات محرومیت از رحمت ۳
- سبیل اللّه: ۸ تنزیه سبیل اللّه ۵; ظلم بدنمایانى سبیل اللّه ۴; ظلم مانعان از سبیل اللّه ۱; ظلم معرضان از سبیل اللّه ۲; موانع سبیل اللّه ۹
- ظالمان: ۱، ۲، ۴، ۶، ۷
- کافران: لعن اخروى کافران ۳; محرومیت اخروى کافران ۳
- کفر: نشانه هاى کفر به آخرت ۹
- لعن: مشمولان لعن اخروى ۳، ۶