هود ١٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و کیست ستمگرتر از آنکه ببندد بر خدا دروغی را آنان عرض شوند بر پروردگار خویش و گویند گواهان اینانند آنان که دروغ گفتند بر پروردگار خویش همانا لعنت خدا باد بر ستمگران | |-|معزی=و کیست ستمگرتر از آنکه ببندد بر خدا دروغی را آنان عرض شوند بر پروردگار خویش و گویند گواهان اینانند آنان که دروغ گفتند بر پروردگار خویش همانا لعنت خدا باد بر ستمگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره هود | نزول = | {{آيه | سوره = سوره هود | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::18|١٨]] | قبلی = هود ١٧ | بعدی = هود ١٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::25|٢٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الأشْهَادُ»: جمع شَهید یا شاهِد، مثل أشْراف و شَریف، و أَصْحاب و صاحِب، گواهان. مراد پیغمبران (نگا: نساء / ) و مؤمنان (نگا: بقره / و فرشتگان (نبأ / ) و اعضاء بدن (نگا: نور / ) است. «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ»: هان! نفرین خدا بر ستمکاران باد. بدانید که نفرین خدا ستمکاران را دربر میگیرد. | «الأشْهَادُ»: جمع شَهید یا شاهِد، مثل أشْراف و شَریف، و أَصْحاب و صاحِب، گواهان. مراد پیغمبران (نگا: نساء / ) و مؤمنان (نگا: بقره / و فرشتگان (نبأ / ) و اعضاء بدن (نگا: نور / ) است. «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ»: هان! نفرین خدا بر ستمکاران باد. بدانید که نفرین خدا ستمکاران را دربر میگیرد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۲
ترجمه
هود ١٧ | آیه ١٨ | هود ١٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأشْهَادُ»: جمع شَهید یا شاهِد، مثل أشْراف و شَریف، و أَصْحاب و صاحِب، گواهان. مراد پیغمبران (نگا: نساء / ) و مؤمنان (نگا: بقره / و فرشتگان (نبأ / ) و اعضاء بدن (نگا: نور / ) است. «أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ»: هان! نفرین خدا بر ستمکاران باد. بدانید که نفرین خدا ستمکاران را دربر میگیرد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۴ - ۱۷، سوره هود
- معناى ((بينه )) و موارد اطلاق و استعمال آن
- بينه در آيه : ((افمن كان على بينه من ربه ...)) به معناى بصيرت الهى است و جملهمذكور منطبق بر رسول خدا (ص ) است
- معناى شاهد در: ((و يتلوه شاهد منه )) و اثر شهادت در اعتماد به مورد شهادت و ايمان بهآن
- اشاره به انطباق ((شاهد منه )) در آيه شريفه با امير المؤ منين (ع ) و وجوه ديگرى كهمفسرين درباره مراد از شاهد گفته اند
- قرآن چيز نوظهورى نيست و پيش از آن ، كتاب موسى (ع )نازل شده ، كتابى كه امام و رحمت بود
- خطاب به مشركين : اين شما هستيد كه به خدا افتراء مى بنديد
- توضيح : مراد از اينكه در قيامت مشركين بر پروردگارشان عرضه مى شوند
- تمامى منحرفين از راه حق ، ستمكار و مفترى بر خدايند
- مشركين و كفار با كفر خود و جز خدا را ولى گرفتن ، از قدرت و سلطه خداى تعالى وولايت او خارج نگشته اند و عذابشان دو برابر مى شود
- توضيحى درباره اينكه كفار آيات خدا را نمى بينند و انذارها و تبشيرها را نمى شنوند
- وجوه ديگرى كه مفسرين در معناى جمله : ((و ما كانوا يستطيعون السمع و ما كانوايبصرون )) گفته اند
- معناى خسران نفس و ضلال گم شدن متريات و مراد از اينكه كفار در آخرت ((اخسرون ))هستند
- معناى ((اجابت ))و مراد از اخبات مؤ منينى بسوى خدا
- وصف (واجتنبوا ربهم ) به طايفه خاصى از مؤ منين اشاره دارد.
- بحث روايتى
- روايات متعددى درباره انطباق جمله : ((افمن كان على بينه من ربه و يتلوه شاهد منه ))بر رسول خدا (ص ) و امير المؤ منين (عليه السلام )
- رد سخن مغرضانه صاحب المنار
- روايتى درباره معناى : ((واخبتوا الى ربهم )) ۲۹۲
نکات آیه
۱- دروغ بستن به خداوند، بزرگترین ظلم است. (و من أظلم ممن افترى على الله کذبًا)
۲- حرمت بدعت گذارى در دین و انتساب امرى خود بافته و دروغین به خداوند (و من أظلم ممن افترى على الله کذبًا)
۳- ستمگرى داراى مراتب (و من أظلم ممن افترى)
۴- آنان که به خدا دروغ بسته اند ، در قیامت به پیشگاه او احضار مى شوند. (أُولئک یعرضون على ربهم)
۵- خداوند ، پروردگار همگان و مدبر امور ایشان است. (على ربهم)
۶- کیفر و مجازات ستمگران ، پرتوى از ربوبیت خداوند است. (أُولئک یعرضون على ربهم)
۷- در قیامت ، گواهانى متعدد بر ستمگرى ستمکاران و دروغ بافى افترازنندگان به خدا ، شهادت خواهند داد. (و یقول الأشهد هؤلاء الذین کذبوا على ربهم) «أشهاد» جمع شاهد و به معناى گواهان است.
۸- اعمال آدمیان در دنیا ، تحت نظارت شاهدان و گواهانى از ناحیه خداوند ، قرار دارد. (یقول الأشهد هؤلاء الذین کذبوا على ربهم)
۹- شاهدان اعمال در محضر خداوند ، علیه آنان که به خدا دروغ بسته اند ، گواهى خواهند داد. (أُولئک یعرضون على ربهم و یقول الأشهد هؤلاء الذین کذبوا على ربهم)
۱۰- ستمگران در قیامت ، از رحمت خداوند محروم و به لعنت او گرفتار خواهند شد. (ألا لعنة الله على الظلمین)
۱۱- کسانى که به خداوند دروغ مى بندند ، از رحمت خداوند محروم و به لعنت او گرفتار خواهند شد. (هؤلاء الذین کذبوا على ربهم ألا لعنة الله على الظلمین)
۱۲- گواهان اعمال در قیامت ، دورى ستمگران از رحمت الهى را به همگان اعلام مى کنند. (ألا لعنة الله على الظلمین)
۱۳- گواهان اعمال ، از کارگزاران صحنه قیامتند. (و یقول الأشهد ... ألا لعنة الله على الظلمین)
روایات و احادیث
۱۴- «عن رسول الله(ص): ... وأما الکافر فیقرأ ذنوبه على رؤوس الأشهاد ، «هؤلاء الذین کذبوا على ربّهم ألا لعنة الله على الظالمین»;[۱] از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: ... اما کافر پس گناهان او در ملأ عام و در حضور گواهان خوانده مى شود: اینانند کسانى که به پروردگار خود دروغ بستند. آگاه باشید لعنت خدا بر ستمکاران باد».
موضوعات مرتبط
- احکام: ۲
- افترا: احکام افترا ۲; حرمت افترا به خدا ۲; ظلم افترا به خدا ۱
- انسان: مدبر انسان ها ۵
- بدعت: احکام بدعت ۲; حرمت بدعت ۲
- خدا: ربوبیت خدا ۵; نشانه هاى ربوبیت خدا ۶
- دین: آسیب شناسى دین ۲
- رحمت: محرومان از رحمت ۱۰، ۱۱، ۱۲
- ظالمان: کیفر ظالمان ۶; گواهى علیه ظالمان ۷; لعن اخروى ظالمان ۱۰; لعن بر ظالمان ۱۴; محرومیت اخروى ظالمان ۱۰، ۱۲
- ظلم: بزرگترین ظلم ۱; مراتب ظلم ۱، ۳
- عمل: گواهان عمل ۸، ۹، ۱۲، ۱۳; گواهان عمل و ظالمان ۱۲; نقش اخروى گواهان عمل ۱۳
- قیامت: کارگزاران قیامت ۱۳; گواهان در قیامت ۷، ۱۲، ۱۳
- کافران: افشاى کافران ۱۴; لعن بر کافران ۱۴
- گواهى: گواهى در محضر خدا ۹
- لعن: مشمولان لعن ۱۰، ۱۱، ۱۴
- محرمات: ۲
- مفتریان بر خدا: ۱۴ گواهى علیه مفتریان بر خدا ۷، ۹; لعن مفتریان بر خدا ۱۱; محرومیت مفتریان بر خدا ۱۱; مفتریان بر خدا در قیامت ۴
منابع
- ↑ الدرالمنثور ، ج ۴ ، ص ۴۱۳.