يونس ٣٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بدینسان استوار شد سرنوشت پروردگار تو بر آنان که نافرمانی کردند که ایشان ایمان نمیآورند | |-|معزی=بدینسان استوار شد سرنوشت پروردگار تو بر آنان که نافرمانی کردند که ایشان ایمان نمیآورند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::33|٣٣]] | قبلی = يونس ٣٢ | بعدی = يونس ٣٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: حکم و قضاوت. | «حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: حکم و قضاوت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٣٢ | آیه ٣٣ | يونس ٣٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَقَّتْ»: واجب و ثابت شده است. «کلمه»: حکم و قضاوت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۶ - ۳۱، سوره يونس
- سه حجت قاطع بر ربوبيت خداوند متعال عليه مشركين
- معناى رزاق بودن خداوند از آسمان و زمين ، و منظور از ملكيت گوشها و چشم ها در: ((امنيملك السمع و الابصار))
- معناى حيات (زنده بودن )، و اشاره به عموميت حيات بين حيوان و نبات
- اينكه خداوند زنده را مرده و مرده را زنده بيرون مى كند، يعنى چه ؟
- احتجاج براى توحيد خداوند در ربوبيت به اينكه تنها مدبر امور مردم و امور عالمپروردگار يگانه است
- قضاء حتمى خداوند اين است كه فاسقان ايمان نخواهند آورد
- گفتار بعضى از مفسران در مقصود از لفظ (كلمه ) در آيه شريفه رد آن
- احتياج دوم براى توحيد خداوند، با استناد به مساءله ابداء و اعاده خلق
- نكته و معناى لطيفى كه از جمله پرسشى : ((افمن يهدى الى الحق احق ان يتبع ...))استفاده مى شود
- نكته و معناى لطيفى كه از جمله پرسشى :((افمن يهدى الى الحق احق ان يتبع ...)) استفادهمى شود
- چند مطلب كه از آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى استثناء در: ((امن لا يهدى الا ان يهدى )) واقوال نادرست برخى از مفسرين در اين باره
- اشاره به اينكه هدايت به معناى ايصال به مطلوب ، شاءن انبياء و ائمه (ع ) است
نکات آیه
۱ - «فسق» و «ایمان» دو صفت متضاد و ناسازگار هستند. (کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا أنهم لایؤمنون)
۲ - فسق پیشگان، فاقد زمینه گرایش به ایمان و محروم از پذیرش آن (کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا أنهم لایؤمنون)
۳ - محرومیت فاسقان از گرایش به ایمان و پذیرش آن، حکم قطعى و غیر قابل تخلف (کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا أنهم لایؤمنون)
۴ - حکم الهى به محرومیت اهل فسق از گرایش به ایمان، مقتضاى ربوبیت و پروردگارى اوست. (کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا أنهم لایؤمنون)
۵ - مشرکان، مردمانى فسق پیشه اند. (فذلکم اللّه ربکم ... کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا)
۶ - شرک و بت پرستى، خروج از مدار حق و گردش بر مدار باطل است. (فماذا بعد الحق إلا الضلل ... کذلک حقت کلمت ربک على الذین فسقوا أنهم لایؤمنون)
موضوعات مرتبط
- ایمان: محرومان از ایمان ۲، ۳، ۴
- باطل: موارد باطل ۶
- بت پرستى: بطلان بت پرستى ۶
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۴
- شرک: بطلان شرک ۶
- فاسقان: ۵ حتمیت محرومیت فاسقان ۳; عوامل محرومیت فاسقان ۴; محرومیت فاسقان ۲
- فسق: تضاد فسق و ایمان ۱
- مشرکان: فسق مشرکان ۵