المائدة ٥٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آیا دستور جاهلیّت را خواهند و کیست نکوتر از خدا در دستور برای گروهی که یقین دارند
|-|معزی=آیا دستور جاهلیّت را خواهند و کیست نکوتر از خدا در دستور برای گروهی که یقین دارند
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = المائدة ٤٩ | بعدی = المائدة ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::22|١٠ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = المائدة ٤٩ | بعدی = المائدة ٥١  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یَبْغُونَ»: می‌خواهند. خواستارند.
«یَبْغُونَ»: می‌خواهند. خواستارند.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۱


ترجمه

آیا آنها حکم جاهلیّت را (از تو) می‌خواهند؟! و چه کسی بهتر از خدا، برای قومی که اهل یقین هستند، حکم می‌کند؟!

آيا آنها خواهان حكم جاهليت‌اند؟ و براى قومى كه يقين دارند، حكم چه كسى از حكم خدا بهتر است
آيا خواستار حكم جاهليت‌اند؟ و براى مردمى كه يقين دارند، داورى چه كسى از خدا بهتر است؟
آیا باز تقاضای تجدید حکم زمان جاهلیت را دارند؟ و کدام حکم از احکام خدا برای اهل یقین نیکوتر خواهد بود؟!
پس آیا [با وجودِ مشعل نبوّت و آیات روشن قرآن در میانشان] داوری جاهلیت را می طلبند؟! و برای قومی که یقین دارند، چه کسی در داوری بهتر از خدا است؟
آيا حكم جاهليت را مى‌جويند؟ براى آن مردمى كه اهل يقين هستند چه حكمى از حكم خدا بهتر است؟
آیا حکم عهد جاهلیت را می‌پسندند؟ و برای اهل یقین داوری چه کسی بهتر از خداوند است؟
آيا حكم [روزگار] جاهليت مى‌جويند؟ و چه كسى نيكوحكم‌تر از خداست براى مردمى كه يقين دارند؟
آیا (آن فاسقان از پذیرش حکم تو بر طبق آنچه خدا نازل کرده است سرپیچی می‌کنند و) جویای حکم جاهلیّت (ناشی از هوی و هوس) هستند؟ آیا چه کسی برای افراد معتقد بهتر از خدا حکم می‌کند؟
پس آیا حکم جاهلیت را می‌جویند (که بپویند) ؟ و برای مردمی که یقین می‌آورند، داوری چه کسی از خدا بهتر است‌؟
آیا دستور جاهلیّت را خواهند و کیست نکوتر از خدا در دستور برای گروهی که یقین دارند


المائدة ٤٩ آیه ٥٠ المائدة ٥١
سوره : سوره المائدة
نزول : ١٠ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَبْغُونَ»: می‌خواهند. خواستارند.


تفسیر

نکات آیه

۱- بسیارى از مردمان عصر بعثت، خواستار داورى پیامبر(ص) بر اساس قوانین جاهلى (افحکم الجهلیة یبغون)

۲- بسیارى از مسیحیان و یهودیان، در صدد جایگزینى گرایشها و قوانین جاهلى به جاى احکام و قوانین الهى (افحکم الجهلیة یبغون) «بغى»، به معناى طلب کردن است.

۳- گریز از احکام الهى و گرایش به احکام جاهلى، شیوه و منشى ناپسند (افحکم الجهلیة یبغون)

۴- امتناع از پذیرش احکام الهى، برخاسته از جهل و نادانى است. (فان تولوا ... افحکم الجهلیة یبغون)

۵- نظام سیاسى و قضایى شکل گرفته بر پایه قوانین غیر الهى، نظامى جاهلى (افحکم الجهلیة یبغون و من احسن من اللّه حکماً)

۶- خواسته هاى نفسانى، ریشه گرایش به احکام جاهلى (و لاتتبع اهواءهم ... افحکم الجهلیة یبغون)

۷- فسق، سوق دهنده آدمى به فرهنگ و قوانین جاهلى (و إن کثیراً من الناس لفسقون. افحکم الجهلیة یبغون)

۸- احکام و قوانین قرآن، مبتنى بر علم و عقل (و إن احکم بینهم بما أنزل اللّه ... افحکم الجهلیة یبغون) جهل در لغت مقابل عقل و نیز علم، کاربرد دارد.

۹- لزوم مبارزه با فرهنگ جاهلى و ریشه کن ساختن آن (افحکم الجهلیة یبغون)

۱۰- از میان بردن فرهنگ و مقررات جاهلى حاکم بر جوامع، از اهداف احکام و قوانین الهى (و إن احکم بینهم بما أنزل اللّه ... افحکم الجهلیة یبغون)

۱۱- قوانین الهى، بهترین و برترین قانون در دیدگاه اهل یقین (و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون)

۱۲- احکام و قوانین آن، بهترین قانون و نیکوترین حکم (و من احسن من اللّه حکماً)

۱۳- نظام برخاسته از وحى الهى، بهترین نظام حکومتى و قضایى (و من احسن من اللّه حکماً)

۱۴- تنها اهل یقین، قادر بر تشخیص برترى احکام قرآن بر دیگر قوانین هستند. (و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون) حکم خدا، برترین حکم است، چه اهل یقینى وجود داشته باشند و یا وجود نداشته باشند ; بنابراین قید «لقوم یوقنون» به سؤال در «و من احسن» باز مى گردد ; یعنى جواب این سؤال، تنها از اهل یقین بر مى آید ; چون تنها آنان به این حقیقت واقفند.

۱۵- بهره مندى از احکام برتر (قوانین الهى) مخصوص اهل یقین است. (و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون) بدان احتمال که لام در «لقوم» براى منفعت باشد، یعنى بهره مندى از قوانین الهى از آن اهل یقین است.

۱۶- خداوند، فراخوان مردم به مقایسه قوانین الهى با سایر قوانین براى باور به برترى احکام الهى (و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون)

۱۷- ناباورى به منزلت برتر احکام الهى بر سایر قوانین، برخاسته از کوتاه فکرى و ناتوانى اندیشه (و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون) ایقان، به معناى فهمیدن از روى تدبر و تحقیق است.

۱۸- رویگردانى از احکام الهى، نشانه محرومیت آدمى از تفکر صحیح و اندیشه توانا (فان تولوا ... و من احسن من اللّه حکماً لقوم یوقنون)

موضوعات مرتبط

  • احکام: فلسفه احکام ۱۰
  • ارزش: ملاک ارزش ۱۳ ; ملاک تشخیص ارزش ۱۴
  • اهل یقین: ایمان اهل یقین ۱۱، ۱۴ ; فضایل اهل یقین ۱۴ ; ویژگى اهل یقین ۱۵
  • تعقل: آثار عدم تعقل ۱۸
  • جاهلیّت: رسوم جاهلیّت ۱، ۲ ; زمینه علاقه به جاهلیّت ۷ ; علاقه به رسوم جاهلیّت ۳، ۶ ; فرهنگ جاهلیّت ۹ ; مبارزه با رسوم جاهلیّت ۹، ۱۰
  • جهل: آثار جهل ۴، ۱۷
  • حکومت: مبانى حکومت ۵
  • خدا: ارزش حدود خدا ۱۶، ۱۷ ; اعراض از حدود خدا ۳، ۱۸ ; تبدیل حدود خدا ۲ ; دعوت خدا ۱۶
  • دین: ارزش تعالیم دین ۱۱ ; استفاده از تعالیم دین ۱۵ ; اعراض از قبول دین ۴ ; دین و علم ۸ ; فلسفه تعالیم دین ۱۰
  • عمل: ناپسند ۳
  • فسق: آثار فسق ۷
  • قانون: بهترین قانون ۱۲، ۱۶، ۱۷
  • قرآن: ارزش تعالیم قرآن ۱۲، ۱۴ ; تعالیم قرآن ۸ ; قرآن و عقل ۸ ; قرآن و علم ۸
  • قضاوت: مبانى قضاوت ۵
  • قیاس: استفاده از قیاس ۱۶
  • محمّد(ص): قضاوت محمّد(ص) ۱
  • مردم: خواسته هاى مردم صدر اسلام ۱ ; مردم و محمد(ص) ۱
  • مسیحیان: اکثریّت مسیحیان ۲ ; توطئه مسیحیان ۲
  • نظام سیاسى:۵، ۱۳
  • نظام قضایى:۵، ۱۳
  • وحى: نقش وحى ۱۳
  • هواپرستى: آثار هواپرستى ۶
  • یهود: اکثریّت یهود ۲ ; توطئه یهود ۲

منابع