المائدة ٤٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=چگونه تو را به داوری گزینند حالی که نزد ایشان است تورات که در آن است حکم خدا سپس پشت میکنند پس از آن و نیستند آنان مؤمنان | |-|معزی=چگونه تو را به داوری گزینند حالی که نزد ایشان است تورات که در آن است حکم خدا سپس پشت میکنند پس از آن و نیستند آنان مؤمنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::43|٤٣]] | قبلی = المائدة ٤٢ | بعدی = المائدة ٤٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ»: چگونه شما را به داوری میطلبند؟! | «کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ»: چگونه شما را به داوری میطلبند؟! |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۱
ترجمه
المائدة ٤٢ | آیه ٤٣ | المائدة ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَیْفَ یُحَکِّمُونَکَ»: چگونه شما را به داوری میطلبند؟!
تفسیر
نکات آیه
۱- ارجاع داورى به پیامبر (ص) از سوى یهودیان، على رغم دسترسى آنان به حکم خدا در تورات، شگفت آور و سؤال بر انگیز (و کیف یحکمونک و عندهم التوریة فیها حکم اللّه)
۲- گریز از احکام تورات، انگیزه مراجعه گروهى از یهودیان به پیامبر (ص) براى قضاوت (و کیف یحکمونک و عندهم التوریة فیها حکم اللّه)
۳- پیامبر (ص)، مورد مراجعه مردم، حتى یهودیان، براى حکمیت و داورى (و کیف یحکمونک و عندهم التوریة)
۴- وجود تورات، به صورت اصلى و تحریف نشده، در نزد یهود عصر پیامبر (ص)* (و عندهم التوریة) مذمت یهودیان عصر پیامبر (ص) به خاطر اعراض از تورات، حکایت از صحت توراتى دارد که در نزد آنان بوده است.
۵- تورات، حاوى احکامى نسخ نشده به وسیله قرآن (و عندهم التوریة فیها حکم اللّه) اگر آن حکم و یا احکامى که یهودیان از آن اعراض مى کردند به وسیله قرآن نسخ شده بود، یهودیان نباید به خطر اعراض آن، مورد مذمت قرار مى گرفتند.
۶- تورات، پاسخگوى نیاز یهود عصر پیامبر (ص) به احکام قضایى و حدود الهى (و کیف یحکمونک و عندهم التوریة فیها حکم اللّه)
۷- احکام تورات در دسترس یهود عصر پیامبر (ص) و قابل فهم براى آنان (و عندهم التوریة فیها حکم اللّه)
۸- گروهى از یهودیان، بى اعتنا به حکم خدا در تورات و رویگردان از حکم پیامبر (ص) پس از مراجعه به آن حضرت (و کیف یحکمونک و عندهم التوریة فیها حکم اللّه ثم یتولون من بعد ذلک)
۹- یهودیان اعراض کننده از حکم تورات، مردمى بى ایمان (ثم یتولون من بعد ذلک و ما أولئک بالمؤمنین) برداشت فوق بر این مبناست که «ذلک» اشاره به حکم الهى در تورات باشد. قابل ذکر است که بر این مبنا، «یتولون» عطف بر جمله «فیها حکم اللّه» است و «ثم» براى ترتیب در خبر است، نه براى ترتیب حکم.
۱۰- یهودیان اعراض کننده از حکم رسول خدا (ص)، مردمى بى ایمان (ثم یتولون من بعد ذلک و ما أولئک بالمؤمنین) برداشت فوق بر این مبناست که «ذلک» اشاره باشد به حکم رسول خدا که از «یحکمونک» به دست مى آید. گفتنى است که بر این مبنا، «یتولون» عطف بر «یحکمونک» مى باشد.
۱۱- بى اعتنایى به حکم خداوند، پیامد بى ایمانى است. (ثم یتولون ... و ما أولئک بالمؤمنین) جمله «و ما أولئک بالمؤمنین» مى تواند بیان ریشه اعراض از احکام الهى باشد و مى تواند بیان پیامد اعراض باشد. برداشت فوق بر مبناى احتمال اول است.
۱۲- سنگسار کردن، مجازات زناى محصنه در تورات (و عندهم التوریة فیها حکم اللّه) در شأن نزول این آیات آمده است که پیامبر (ص) در زناى محصنه زن و مردى یهودى به سنگسار کردن آنان حکم فرمود و از «ابن صوریا»، که داناترین مردم به تورات بود، بر وجود این حکم در تورات اعتراف گرفت. (مجمع البیان)
موضوعات مرتبط
- احکام: اعراض از احکام ۱۱
- تورات: احکام تورات ۱، ۵، ۷، ۸، ۱۲ ; اعراض از تورات ۹ ; ترک احکام تورات ۲ ; تورات در صدر اسلام ۴ ; حدود در تورات ۱۲ ; فهم تورات ۷ ; قضاوت در تورات ۶ ; نقش تورات ۶
- زنا: حد زناى محصنه ۱۲
- زناکار: سنگسار زناکار محصنه ۱۲
- قرآن: و تورات ۵
- کفر: آثار کفر ۱۱
- محمّد (ص): رد قضاوت محمّد (ص) ۸، ۱۰ ; قضاوت محمّد (ص) ۱، ۲، ۳ ; نقش محمّد (ص) ۳
- یهود: قضاوت بین یهود ۱، ۲، ۳ ; یهود صدر اسلام ۴، ۶، ۷ ; یهود کافر ۹، ۱۰ ; یهود و تورات ۲، ۸، ۹ ; یهود و محمّد (ص) ۱، ۲، ۳، ۸، ۱۰