النساء ٥٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که کفر ورزیدند به آیتهای ما بزودی چشانیمشان آتشی که هرگاه پخته شود پوستهای ایشان جایگزین گردانیمشان پوستهای دیگری تا بچشند عذاب را همانا خداوند است عزّتمند حکیم | |-|معزی=همانا آنان که کفر ورزیدند به آیتهای ما بزودی چشانیمشان آتشی که هرگاه پخته شود پوستهای ایشان جایگزین گردانیمشان پوستهای دیگری تا بچشند عذاب را همانا خداوند است عزّتمند حکیم | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::56|٥٦]] | قبلی = النساء ٥٥ | بعدی = النساء ٥٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«نَضِجَتْ»: بریان شد. سوخت. | «نَضِجَتْ»: بریان شد. سوخت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۸
ترجمه
النساء ٥٥ | آیه ٥٦ | النساء ٥٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَضِجَتْ»: بریان شد. سوخت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- آتش سوزانِ جهنّم، کیفر کافرانِ به آیات الهى (انّ الذین کفروا بایاتنا سوف نُصلیهم ناراً)
۲- کتب آسمانى، نبوّت و حکومت پیامبران، از آیات خداوند (فقد اتینا ال ابرهیم الکتب و الحکمة و اتیناهم ملکاً عظیماً... انّ الذین کفروا بایاتنا) با توجه به آیه ۵۴ مى توان گفت: کتاب، حکمت و ملک عظیم از مصادیق «بآیاتنا» است.
۳- اخلالگرى در برنامه انبیا، انکار آیات الهى و کفر به آنهاست. (و منهم من صدّ عنه ... انّ الّذین کفروا بایاتنا سوف نُصلیهم ناراً)
۴- رویش پوست جدید بر بدن، پس از بریان شدن و سوختن آن در آتش جهنّم (کلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غیرها)
۵- پوست، واسطه عذاب آدمى در جهنّم (کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها لیذقوا العذاب) با توجه به اینکه «لیذوقوا» متعلق به «بدلناهم» است، برداشت فوق استفاده شده است.
روایات و احادیث
۶- انسان، على رغم دگرگونیهاى جسم، یک هویّت مستمر است. (کلّما نضجت جلودهم بدّلنا هم جلوداً غیرها) تغییر و تبدّل مکرر پوست کافران، که یک دگرگونى جسمى است، حقیقت و هویّت واقعى آنان را تغییر نداده و در هر صورت آنان را همان کافران به آیات الهى مى داند; به دلیل ضمایر در «جلودهم» و «بدّلناهم». مؤید برداشت فوق فرمایش امام صادق (ع) است که در پاسخ سؤال از آیه فوق فرمود: ارأیت لو اخذت لبنة فکسرتها و صیرتها تراباً ثم ضربتها فى القالب أهى التى کانت انما هى ذلک و حدث تغییر آخر و الاصل واحد.[۱]
۷- معاد، جسمانى است. (کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها)
۸- رنج و عذاب دائمى دوزخیان (کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها لیذقوا العذاب)
۹- رویش مجدد پوست، وسیله تداوم چشاندن عذاب به دوزخیان (کلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غیرها لیذقوا العذاب)
۱۰- خداوند، همواره عزیز (شکست ناپذیر) و حکیم (کاردان) است. (انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً) کلمه «کان» دلالت بر استمرار عزت و حکمت خداوند دارد.
۱۱- اِعمال قدرت خداوند، حکیمانه است. (انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً)
۱۲- وارد ساختن کافران به آتش و عذاب آنان در دوزخ، بر اساس حکمت خداوند (انّ الذین کفروا بایاتنا سوف نصلیهم ناراً ... انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً) تذکّر به حکمت خداوند پس از بیان عذاب کافران، اشاره به حکیمانه بودن چنین عملى است.
۱۳- هیچ نیرویى قادر به جلوگیرى از عذاب کافران در دوزخ نخواهد بود. (سوف نصلیهم ناراً ... انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً) تذکر به شکست ناپذیرى خداوند پس از بیان اینکه کافران را به دوزخ خواهد برد، اشاره به این معنا دارد که مبادا توهّم شود آنان مى توانند على رغم خواست خداوند بر او غلبه کنند و خود را از آتش برهانند.
۱۴- عزت و حکمت الهى، مقتضى عذاب مستمر دوزخیان کفرپیشه* (انّ الذین کفروا ... انّ اللّه کان عزیزاً حکیماً) بنابر اینکه جمله «انّ اللّه ... »، بیان علتى براى «سوف نصلیهم ناراً» باشد.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا:۲ تکذیب آیات خدا ۲ ۳
- اخلالگرى: موارد اخلالگرى ۳
- اسماء و صفات: حکیم ۱۰ ; عزیز ۱۰
- انبیا: حکومت انبیا ۲ ; نبوّت انبیا ۲
- انسان: حقیقت انسان ۶
- اهل عذاب:۱۲
- جهنّم: آتش جهنّم ۱، ۱۲ ; عذاب جهنّم ۴، ۵، ۹
- جهنّمیان: عذاب جهنّمیان ۸ ; کیفر جهنّمیان ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۴
- خدا: حکمت خدا ۱۱، ۱۲، ۱۴ ; عزّت خدا ۱۴ ; قدرت خدا ۱۱
- کافران: در جهنّم ۱۳ ; کیفر اخروى کافران ۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴
- کتب آسمانى:۲
- کفر: به آیات خدا ۱، ۳
- کیفر: با پوست ۹
- معاد: جسمانى ۷
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۱، ص ۱۴۱ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۴۹۴، ح ۳۱۳.