فَأَلّف: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
(افزودن نمودار دفعات)
خط ۸: خط ۸:
*[[ریشه ف‌ | ف‌]] (۲۹۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ف‌| ]]
*[[ریشه ف‌ | ف‌]] (۲۹۹۹ بار) [[کلمه با ریشه:: ف‌| ]]


{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::فَأَلّف]]
|?نازل شده در سال
|mainlabel=-
|headers=show
|limit=2000
|format=jqplotchart
|charttype=line
|charttitle=نمودار تکرار در هر سال نزول
|labelaxislabel=سال نزول
|smoothlines=yes
|numbersaxislabel=دفعات تکرار
|distribution=yes
|min=0
|datalabels=value
|distributionsort=none
|ticklabels=yes
|colorscheme=rdbu
|chartlegend=none
}}
[[رده:كلمات قرآن]]
[[رده:كلمات قرآن]]

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۵

آیات شامل این کلمه

قاموس قرآن

(بروزن علم)پيوند. جمع شدن باميل و رغبت (مفردات) بايد دانست الفت جمع شدن مطلق نيست بلكه جمع شدنى است كه ميان اجزاء آن قبول و ميل و الفت باشد بهترين كلمه براى آن در فارسى (پيوند) است [آل عمران:103]. دشمنان بوديد ميان دلهاى شما پيوند داد. «الفته»: انس گرفتن و دوست داشتن (اِيلاف) به معنى الفت دادن مصدر باب افعال است در مجمع و كتب لغت هست: «آلفه اِيلافاً: جَعَلَه يألف». راغب آن را مصدر باب تفعيل گرفته است «المُؤَلَِفَة قُلُوبُهُم» يعنى كسانى كه قلوبشان تأليف و جلب شده. مراد كسان غير اسلامى‏اند كه براى تأليف قلوب به آنها زكوة داده مى‏شود. مسلمانان ضغف العقول نيز از مؤلفة قلوبهم‏اند چنانكه سيّد مرحوم در عروه فرموده است [قريش:1-3] لفظ لايلاف در اول آيه متعلق است به «فليعبدوا» يعنى خداى اين خانه را عبادت كنند قريش را الفت داده و محترم كرده است به عقيده بعضى: آن متعلق است به «جَعَلِهُم كَعَصْف» در سوره ما قبل. يعنى براى الفت دادن بقريش اصحاب فيل را كوبيد.

ریشه کلمه


در حال بارگیری...