آل عمران ٥٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پروردگارا ایمان آوردیم بدانچه فرستادی و پیروی کردیم پیمبر را پس بنویس ما را با گواهان | |-|معزی=پروردگارا ایمان آوردیم بدانچه فرستادی و پیروی کردیم پیمبر را پس بنویس ما را با گواهان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::53|٥٣]] | قبلی = آل عمران ٥٢ | بعدی = آل عمران ٥٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::10|١٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«شَاهِدِینَ»: گواهان. اقرارکنندگان به یگانگی خدا. | «شَاهِدِینَ»: گواهان. اقرارکنندگان به یگانگی خدا. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴
ترجمه
آل عمران ٥٢ | آیه ٥٣ | آل عمران ٥٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«شَاهِدِینَ»: گواهان. اقرارکنندگان به یگانگی خدا.
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - ربوبیّت خداوند، مقتضى ایمان به آنچه او فرو فرستاده است. (ربّنا امنا بما انزلت)
۲ - تمسک به ربوبیت خدا، ادب دعا و نیایش (ربّنا امنا بما انزلت)
۳ - توجّه به ربوبیت خدا، برانگیزنده انسان به دعا (ربّنا امنا بما انزلت)
۴ - ایمان به خداوند و تسلیم در برابر او، مستلزم ایمان به آنچه فرو فرستاده و نیز مستلزم پیروى از پیامبر اوست.* (امنا باللّه ... ربّنا امنا بما انزلت و اتّبعنا الرّسول)
۵ - تصریح حواریون به ایمان به چیزهایى که خداوند فرو فرستاده (کتب آسمانى) و پیروى از رسولش (عیسى) (ربّنا امنا بما انزلت و اتّبعنا الرسول)
۶ - حُسن اظهار ایمان به کتاب الهى و پیروى از رسولان الهى، در پیشگاه ربوبى (ربّنا امنا بما انزلت و اتّبعنا الرسول)
۷ - حواریون از خداوند درخواست کردند که همواره - در دنیا و آخرت -، همراه گواهان (انبیا) باشند. (فاکتبنا مع الشاهدین)
۸ - منزلت والاى کسانى که در قیامت، بر اعمال امّتها گواهى مى دهند. (فاکتبنا مع الشاهدین) درخواست حواریون از خداوند به اینکه آنان را با گواهان قرار دهد، بیانگر آن است که آنان داراى مقامى والا هستند.
۹ - ایمان به کتاب آسمانى و پیروى از پیامبر، زمینه راهیابى به منزلت انبیا (و اشهد بانّا مسلمون. ربّنا امنا بما انزلت و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین) به قرینه «و اشهد ... »، منظور از «الشاهدین»، همان عیسى (ع) و دیگر پیامبرانند.
۱۰ - مصاحبت و همنشینى با انبیا، آرمان مؤمنان راستین (و اشهد بانّا مسلمون. ربّنا امنا ... و اتبعنا الرسول فاکتبنا مع الشاهدین)
۱۱ - ارزش و نقش دعا، در زندگى انسان (ربّنا ... فاکتبنا مع الشاهدین)
موضوعات مرتبط
- آرزوهاى مثبت: ۱۰
- ارزشها: ۱۱
- اطاعت: زمینه اطاعت ۴
- انبیا: اطاعت از انبیا ۴، ۵، ۹ ; گواهى انبیا ۷
- انگیزش: عوامل انگیزش ۳
- ایمان: آثار ایمان ۹ ; اقرار به ایمان ۶ ; ایمان به خدا ۴ ; ایمان به فرستاده خدا ۱، ۴، ۵ ; ایمان به کتب آسمانى ۵، ۶، ۹
- تسلیم: تسلیم به خدا ۴
- توسل: آداب توسل ۲
- حواریون عیسى (ع): ۵ دعاى حواریون عیسى (ع) ۷
- خدا: ربوبیت خدا ۱، ۳
- دعا: ۷ آداب دعا ۲ ; زمینه دعا ۳ ; نقش دعا ۱۱
- رشد: زمینه رشد ۹
- علم: ۳
- عمل: ۳
- قیامت: گواهان در قیامت ۸
- کتب آسمانى: ۵، ۶، ۹
- گواهان امتها: ۸
- مؤمنان: آرمان مؤمنان ۱۰