البقرة ١٤٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و هرگاه (یا هرجا) برون رفتی پس بگردان روی خود را بسوی مسجد حرام و همانا آن است حقّ از پروردگار تو و نیست خدا غافل از آنچه میکنید | |-|معزی=و هرگاه (یا هرجا) برون رفتی پس بگردان روی خود را بسوی مسجد حرام و همانا آن است حقّ از پروردگار تو و نیست خدا غافل از آنچه میکنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::149|١٤٩]] | قبلی = البقرة ١٤٨ | بعدی = البقرة ١٥٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ»: از هر جا که بیرون رفتی. هر جا که بودی و رفتی. هرگاه که بیرون رفتی. «إِنَّهُ»: این عمل روکردن به کعبه. | «مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ»: از هر جا که بیرون رفتی. هر جا که بودی و رفتی. هرگاه که بیرون رفتی. «إِنَّهُ»: این عمل روکردن به کعبه. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۲۹
ترجمه
البقرة ١٤٨ | آیه ١٤٩ | البقرة ١٥٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ»: از هر جا که بیرون رفتی. هر جا که بودی و رفتی. هرگاه که بیرون رفتی. «إِنَّهُ»: این عمل روکردن به کعبه.
تفسیر
- آيات ۱۴۲ ۱۵۱ بقره
- تغيير قبله از بزرگترين حوادث و از اهم احكام تشريعى بود
- فائده و اثر تغيير قبله و اعتراض يهود و مشركين ، و پاسخ آنها
- در جمله ((لله المشرق و المغرب )) چرا شمال و جنوب ذكر نشده است ؟
- ((امت وسط)) يعنى چه ؟
- مراد از ((شهداء على الناس ))
- ((شهادت )) در آيه ، از حقائق قرآنى است و در موارد متعددى از قرآن ذكر شده
- معناى صحيح ((شهادت )) در آيات قرآنى ،تحمل (ديدن ) حقائق اعمال مردم است
- معناى صحيح ((وسط)) بودن امت واسطه بودن امت بينرسول و مردم است
- غرض خداوند از تغيير قبله
- در برابر سرزنش تفاخر يهود، پيامبر (ص ) منتظر رسيدن حكم تغيير قبله بود
- تغيير قبله از بيت المقدس به كعبه (شطر المسجدالحرام )
- كتاب اهل كتاب مشتمل بر اين حكم تحويل قبله بوده است
- وجه التفات از حضور به عيبت در آيه شريفه
- سه فائده براى حكم قبله
- توضيح اينكه (و لاتمّ نعمتى عليكم ) در آيهتحويل قبله بشارتى است بر فتح مكه
- رد گفتار فوق الذكر و اينكه آيه اشاره اى بر فتح مكه ندارد
- بحث روايتى (شامل رواياتى درباره تغيير قبله و معنى شهدا و...)
- بحث علمى (درباره يافتن جهت قبله و تاريخچه آن )
- بحث اجتماعى (پيرامون فوايد تشريع قبله از نظر فردى و اجتماعى )
- روح و مغز عبادت ، عبوديت درونى است و افعال عبادى قالبهاى تحقق خارجى آن عبوديت است
نکات آیه
۱ - مسجد الحرام قبله تعیین شده براى پیامبر(ص) از ناحیه خداوند و من حیث خرجت فول وجهک شطر المسجدالحرام و إنه للحق من ربک
۲ - پیامبر(ص) موظّف شد در هر مکان، اعمال مشروط به قبله را به سوى مسجدالحرام انجام دهد. و من حیث خرجت فول وجهک شطر المسجدالحرام
۳ - تعیین مسجدالحرام به عنوان قبله، حکمى حق (حکمت آمیز و به جا) و از ناحیه خداوند و إنه للحق من ربک
۴ - رو کردن به سمت و جهت مسجدالحرام، در اعمال مشروط به قبله کافى است. فول وجهک شطر المسجدالحرام بدیهى است که خود مسجدالحرام یا کعبه قبله مى باشد. بنابراین آوردن کلمه «شطر» - که به معناى سمت و جهت است - این معنا را القا مى کند که: در کارهاى مشروط به قبله همانند نماز لازم نیست به خط مستقیم رو به مسجد، یا کعبه قرار گرفت; بلکه کافى است به سمت و جهتى ایستاد که مسجد، یا کعبه در آن جهت، قرار دارد.
۵ - تعیین مسجدالحرام به عنوان قبله، پرتوى از ربوبیت خدا بر پیامبر(ص) و در جهت پیشبرد اهداف وى بود. و إنه للحق من ربک اضافه «رب» (تربیت کننده و مدبر) به ضمیر «ک» که خطاب به پیامبر است، مى تواند اشاره به این معنا باشد که: تغییر قبله در جهت تدبیر امور پیامبر; یعنى، اهداف رسالت، است.
۶ - اعمال انسانها هرگز مورد غفلت خداوند نیست. و ما اللّه بغفل عما تعملون
۷ - کیفر خدا در انتظار کسانى است که با احکام او (نظیر قبله قرار دادن مسجدالحرام) مخالفت کنند. و ما اللّه بغفل عما تعملون از هدفهاى بیان نظارت خدا بر اعمال بندگان، تهدید کسانى است که با احکام او مخالفت مى کنند.
۸ - وجود زمینه هاى تخلف از فرمان خدا (تغییر و تعیین قبله)، در میان مسلمانان و ما اللّه بغفل عما تعملون ظاهر این است که خطاب در «تعملون» متوجّه مسلمانان باشد. بنابراین آنان مورد تهدید واقع شده اند و این نشان مى دهد که در میان مسلمانان کسانى بوده اند که در پذیرش قبله جدید تردید داشته و یا در صدد مخالفت با آن بوده اند.
موضوعات مرتبط
- احکام: ۲، ۴
- اسماء و صفات: صفات جلال ۶
- انسان: آگاهى از عمل انسان ۶
- خدا: افعال خدا ۱; حکمت خدا ۳; خدا و غفلت ۶; کیفرهاى خدا ۷; مظاهر ربوبیت خدا ۵
- دین: کیفر مخالفت با دین ۷
- عصیان: عصیان از خدا ۸
- قبله: احکام قبله ۲، ۴; جهت قبله ۴; منشأ تعیین قبله ۱، ۳، ۸
- کیفر: موجبات کیفر ۷
- محمّد(ص): اهداف محمّد(ص) ۵; تکالیف محمّد(ص) ۲
- مسجدالحرام: حقانیت قبله شدن مسجدالحرام ۳; فلسفه قبله شدن مسجدالحرام ۳; قبله بودن مسجدالحرام ۲، ۴; قبله شدن مسجدالحرام ۱، ۵; مخالفت با قبله شدن مسجدالحرام ۷
- مسلمانان: زمینه عصیان مسلمانان ۸