گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۲ بخش۱۹: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
 
خط ۱۰۰: خط ۱۰۰:
«متقين» در آيه: «ان متقين فى جنات...» اعم از «مخلصين» در آيه: «الا عبادك منهم المخلصين» است.
«متقين» در آيه: «ان متقين فى جنات...» اعم از «مخلصين» در آيه: «الا عبادك منهم المخلصين» است.


خداى سبحان بعد از آنكه قضاى رانده شده خود را در باره ابليس و گمراهان پيرو او بيان نمود، اينك در اين آيه قضاى رانده شده اش را در باره متقين بيان مى فرمايد، و از آن جا كه در كلام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) تقوى به ورع و پرهيز از محرمات خدا تفسير شده و در كلام خداى تعالى هم، متقين را مكرر به بهشت بشارت داده ، نتيجه مى گيريم كه متقين اعم از مخلصين اند.
خداى سبحان بعد از آن كه قضاى رانده شده خود را در باره ابليس و گمراهان پيرو او بيان نمود، اينك در اين آيه قضاى رانده شده اش را در باره متقين بيان مى فرمايد، و از آن جا كه در كلام رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) تقوى به ورع و پرهيز از محرمات خدا تفسير شده و در كلام خداى تعالى هم، متقين را مكرر به بهشت بشارت داده ، نتيجه مى گيريم كه متقين اعم از مخلصين اند.


و اين كه بعضى گفته اند كه: «هيچ شبه اى نيست در اينكه سياق دلالت دارد بر اين كه متقين در اين آيه همان مخلصين آيه قبل هستند، و اين حمل مطلق بر فرد كامل آن مى شود» صحيح نيست، زيرا وقتى صحيح است كه مقصود از «عباد» در جمله «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان» مخلصين باشند،
و اين كه بعضى گفته اند كه: «هيچ شبه اى نيست در اينكه سياق دلالت دارد بر اين كه متقين در اين آيه همان مخلصين آيه قبل هستند، و اين حمل مطلق بر فرد كامل آن مى شود» صحيح نيست، زيرا وقتى صحيح است كه مقصود از «عباد» در جمله «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان» مخلصين باشند،
خط ۱۱۲: خط ۱۱۲:
نقد سخن «فخر رازى» كه گفته است مراد از «متقين»، كسانى اند كه از شرك بپرهيزند
نقد سخن «فخر رازى» كه گفته است مراد از «متقين»، كسانى اند كه از شرك بپرهيزند


امام رازى در تفسير جمله مورد بحث گفته : منظور از متقين در آيه شريفه كسانی اند كه از شرك بپرهيزند، و اين معنا را از معظم صحابه و تابعين نقل كرده و گفته كه در اين معنا رواياتى آمده است.
امام رازى در تفسير جمله مورد بحث گفته: منظور از متقين در آيه شريفه كسانی اند كه از شرك بپرهيزند، و اين معنا را از معظم صحابه و تابعين نقل كرده و گفته كه در اين معنا رواياتى آمده است.


آنگاه اضافه كرده است كه: حق صحيح هم همين است، به دليل اين كه متقى كسى است كه يك بار از خود تقوى نشان دهد همچنان كه كسى را كه يك نوبت زده باشد مى گويند ضارب، چون شرط صادق بودن وصف اين نيست كه همه انواع تقوى را انجام داده باشد، بلكه همين كه ماهيت تقوى را انجام داده باشد، وصف متقى بر او صادق خواهد بود، و لذا گفته اند لفظ امر دلالت بر وجوب بيش از يك بار مامور به ندارد.  
آنگاه اضافه كرده است كه: حق صحيح هم همين است، به دليل اين كه متقى كسى است كه يك بار از خود تقوى نشان دهد همچنان كه كسى را كه يك نوبت زده باشد مى گويند ضارب، چون شرط صادق بودن وصف اين نيست كه همه انواع تقوى را انجام داده باشد، بلكه همين كه ماهيت تقوى را انجام داده باشد، وصف متقى بر او صادق خواهد بود، و لذا گفته اند لفظ امر دلالت بر وجوب بيش از يك بار مامور به ندارد.  


بنابراين ظاهر آيه اقتضاء دارد كه جنات عيون نصيب هر كسى كه حتى از يك گناه پرهيز كرده باشد بشود، چيزى كه هست امت اسلام همه متفقند بر اينكه در خصوص گناه كفر استمرار وصف، شرط بهشتى بودن است.
بنابراين ظاهر آيه اقتضاء دارد كه جنات عيون نصيب هر كسى كه حتى از يك گناه پرهيز كرده باشد بشود، چيزى كه هست امت اسلام همه متفقند بر اين كه در خصوص گناه كفر استمرار وصف، شرط بهشتى بودن است.


و نيز از آنجايى كه اين آيه دنبال كلام ابليس : «'''الا عبادك منهم المخلصين '''» و دنبال : «'''ان عبادى ليس لك عليهم سلطان '''» واقع شده ، لذا در بهره مندى از جنات عيون ايمان معتبر است ، پس قيد ايمان بخاطر اين دو دليل است . و از آن گذشته دليلى بر قيد ديگر نداريم ، و عام را به عموميتش باقى مى گذاريم ، چون تخصيص عام خلاف ظاهر است و هر چه كمتر باشد به مقتضاى اصل و ظاهر موافق تر است .
و نيز از آن جايى كه اين آيه دنبال كلام ابليس: «الا عبادك منهم المخلصين» و دنبال: «ان عبادى ليس لك عليهم سلطان» واقع شده ، لذا در بهره مندى از جنات عيون ايمان معتبر است ، پس قيد ايمان به خاطر اين دو دليل است. و از آن گذشته دليلى بر قيد ديگر نداريم ، و عام را به عموميتش باقى مى گذاريم، چون تخصيص عام خلاف ظاهر است و هر چه كمتر باشد به مقتضاى اصل و ظاهر موافق تر است.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۲۵۳ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۲ صفحه ۲۵۳ </center>
پس با اين بيان ثابت مى شود كه حكم جنات عيون براى تمامى گويندگان «لا اله الا الله محمد رسول الله» ثابت است، هر چند كه اهل معصيت باشند، و اين خود بيانى روشن است.
پس با اين بيان ثابت مى شود كه حكم جنات عيون براى تمامى گويندگان «لا اله الا الله محمد رسول الله» ثابت است، هر چند كه اهل معصيت باشند، و اين خود بيانى روشن است.
خط ۱۴۲: خط ۱۴۲:
بله اين معنا نيز هست كه از كتاب خدا و سنت استفاده مى شود كه اهل توحيد يعنى آن ها كه در موقف قيامت با شهادت «لا اله الا الله» محشور مى شوند مخلد در آتش نيستند، و بالاخره به بهشت وارد مى شوند، ولى اين غير از دلالت لفظ متقين است.
بله اين معنا نيز هست كه از كتاب خدا و سنت استفاده مى شود كه اهل توحيد يعنى آن ها كه در موقف قيامت با شهادت «لا اله الا الله» محشور مى شوند مخلد در آتش نيستند، و بالاخره به بهشت وارد مى شوند، ولى اين غير از دلالت لفظ متقين است.
<span id='link170'><span>
<span id='link170'><span>
«'''وَ نَزَعْنَا مَا فى صدُورِهِم مِّنْ غِلٍ إِخْوَاناً عَلى سرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ... بِمُخْرَجِينَ'''»:
«'''وَ نَزَعْنَا مَا فى صدُورِهِم مِّنْ غِلٍ إِخْوَاناً عَلى سرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ... بِمُخْرَجِينَ'''»:


۱۴٬۴۲۳

ویرایش