گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۴۶: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۳: خط ۲۳:
<span id='link438'><span>
<span id='link438'><span>
==معناى سوره ايلاف در فرض وحدت با سوره فيل و در صورت استقلال ==
==معناى سوره ايلاف در فرض وحدت با سوره فيل و در صورت استقلال ==
لايلَفِ قُرَيْشٍ إِلَفِهِمْ رِحْلَةَ الشتَاءِ وَ الصيْفِ
«'''لإيلَافِ قُرَيْشٍ إِیلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشتَاءِ وَ الصيْفِ'''»:
 
ماده «'''الف '''» - به كسره همره - كه مصدر ثلاثى مجرد و باب افعالش ‍ «'''ايلاف '''» مى آيد، به معناى اجتماع با همبستگى و الفت است ، و به قول راغب اصلا الفت را به همين جهت الفت مى گويند.
ماده «'''الف '''» - به كسره همره - كه مصدر ثلاثى مجرد و باب افعالش ‍ «'''ايلاف '''» مى آيد، به معناى اجتماع با همبستگى و الفت است ، و به قول راغب اصلا الفت را به همين جهت الفت مى گويند.
و در صحاح اللغه آمده : وقتى گفته مى شود: «'''فلان قد آلف هذا الموضع '''»، معنايش اين است كه فلانى با اين محل انس گرفته ، و معناى اينكه گفته شود: «'''فلان آلف غيره هذا الموضع '''» اين است كه فلانى آن شخص ديگر را با اين محل مانوس كرد، و گاه مى شود كه همين تعبير يعنى تعبير به باب افعال در مورد لازم نيز استعمال مى شود، مثلا گفته مى شود: «'''فلان الف هذا الموضع '''» و يا «'''يالف هذا الموضع ايلافا'''»، يعنى فلانى با اين محل انس گرفته و يا انس مى گيرد.
و در صحاح اللغه آمده : وقتى گفته مى شود: «'''فلان قد آلف هذا الموضع '''»، معنايش اين است كه فلانى با اين محل انس گرفته ، و معناى اينكه گفته شود: «'''فلان آلف غيره هذا الموضع '''» اين است كه فلانى آن شخص ديگر را با اين محل مانوس كرد، و گاه مى شود كه همين تعبير يعنى تعبير به باب افعال در مورد لازم نيز استعمال مى شود، مثلا گفته مى شود: «'''فلان الف هذا الموضع '''» و يا «'''يالف هذا الموضع ايلافا'''»، يعنى فلانى با اين محل انس گرفته و يا انس مى گيرد.
خط ۴۳: خط ۴۴:
بحث روائى
بحث روائى
<span id='link439'><span>
<span id='link439'><span>
==(روايتى درباره مفاد سوره ايلاف ) صفحه ==
==(روايتى درباره مفاد سوره ايلاف ) صفحه ==
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''لايلاف قريش '''» آمده كه : اين سوره در باره قريش نازل شده ، چون قريش معاششان از دو رحلت تابستانى و زمستانى به يمن و شام تاءمين مى شد، از مكه پوست و محصولات دريايى و كالاهايى كه در ساحل دريا پياده مى شده از قبيل فلفل و امثال آن را بار مى كردند و به شام مى بردند، و در شام جامه و آرد خالص و حبوبات غلط مشهور است ، و صحيح آن حبوب است كه در روايت آمده )، خريدارى مى كردند، و همين مسافرت باعث مى شد وحدت و الفتى در بينشان بر قرار گردد، هر وقت به يكى از اين دو سفر دست مى زدند يكى از بزرگان قريش را رئيس خود مى كردند، و زندگيشان از اين راه تاءمين مى شد.
در تفسير قمى در ذيل آيه «'''لايلاف قريش '''» آمده كه : اين سوره در باره قريش نازل شده ، چون قريش معاششان از دو رحلت تابستانى و زمستانى به يمن و شام تاءمين مى شد، از مكه پوست و محصولات دريايى و كالاهايى كه در ساحل دريا پياده مى شده از قبيل فلفل و امثال آن را بار مى كردند و به شام مى بردند، و در شام جامه و آرد خالص و حبوبات غلط مشهور است ، و صحيح آن حبوب است كه در روايت آمده )، خريدارى مى كردند، و همين مسافرت باعث مى شد وحدت و الفتى در بينشان بر قرار گردد، هر وقت به يكى از اين دو سفر دست مى زدند يكى از بزرگان قريش را رئيس خود مى كردند، و زندگيشان از اين راه تاءمين مى شد.
۱۴٬۴۷۳

ویرایش