تفسیر:المیزان جلد۱۷ بخش۴۱: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
خط ۵: خط ۵:


<span id='link334'><span>
<span id='link334'><span>
==رواياتى درباره دعاء و استجابت آن در ذيل آيه : ادعونى استجب لكم ... ==
==بحث روايتى ==
در صحيفه سجاديه است كه : پروردگارا تو خودت فرمودى ((ادعونى استجب لكم ان الّذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين (( و در اين كلام شريفت دعا و خواندن خود را عبادت ، و ترك آن را استكبار خواندى ، و تاركين را به دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى .
در صحيفه سجاديه است كه: پروردگارا! تو خودت فرمودى «أُدعُونِى أستَجِب لَكُم إنّ الّذِينَ يَستَكبِرُونَ عَن عِبَادَتِى سَيَدخُلُونَ جَهَنّمَ دَاخِرِين»، و در اين كلام شريفت، دعا و خواندن خود را عبادت، و ترك آن را استكبار خواندى، و تاركان را به دخول در جهنم با خوارى تهديد فرمودى.
و در كافى به سند خود از حماد بن عيسى ، از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه گفت : از آن جناب شنيدم كه فرمود: دعا كن و مگو مقدرات تقدير شده و دعا تغييرش نمى دهد،
 
و در كافى، به سند خود، از حمّاد بن عيسى، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه گفت: از آن جناب شنيدم كه فرمود: دعا كن و مگو مقدّرات تقدير شده و دعا تغييرش نمى دهد،
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۲۰ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۲۰ </center>
براى اينكه دعا خود عبادت است ، و خداى عزّوجلّ مى فرمايد: ((ان الّذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين (( و نيز فرموده : ((ادعونى استجب لكم ((.
براى اين كه دعا، خود عبادت است، و خداى عزّوجلّ مى فرمايد: «إنّ الّذِينَ يَستَكبِرُونَ عَن عِبَادَتِى سَيَدخُلُونَ جَهَنّمَ دَاخِرِين». و نيز فرموده: «أُدعُونِى أستَجِب لَكُم».
مؤ لف : اينكه امام فرمود ((دعا خود عبادت است (( و به آيه شريفه استشهاد كرد، در حقيقت احتجاجى است كه بر فرمايش قبلش كرده كه فرمود ((دعا كن (( و اما استشهادش به آيه ((اءدعونى استجب لكم (( احتجاج به آن گفتار دومش است كه فرمود ((مگو چنين و چنان (( و به همين جهت در بيان خود، ذيل آيه را بر صدرش مقدم آورد.
 
و در كتاب خصال از معاوية بن عمار، از امام صادق (عليه السلام ) روايت آورده كه فرمود: اى معاويه به كسى كه سه چيز داده شده باشد از سه چيز محروم نمى شود: كسى كه توفيق و حال دعايش داده باشند، از اجابت محرومش نمى كنند، و كسى كه توفيق شكر نعمتش داده باشند، از زياد كردن نعمتش دريغ نمى كنند، و كسى كه توكلش داده باشند، از كفايت امور او مضايقه نمى كنند. چون خداى عزّوجلّ در كتاب عزيزش مى فرمايد: ((و من يتوكل على اللّه فهو حسبه : كسى كه بر خدا توكل كند او كفايت كننده امور وى است (( و نيز مى فرمايد: ((لئن شكرتم لازيدنكم : اگر شكر بگذاريد نعمتتان را زيادت كنم ((، و نيز فرموده : ((ادعونى استجب لكم : مرا بخوانيد تا اجابتتان كنم ((.
مؤلف: اين كه امام فرمود: «دعا، خود عبادت است» و به آيه شريفه استشهاد كرد، در حقيقت، احتجاجى است كه بر فرمايش قبلش كرده كه فرمود: «دعا كن»، و اما استشهادش به آيه «أُدعُونِى أستَجِب لَكُم»، احتجاج به آن گفتار دومش است كه فرمود: «مگو چنين و چنان»، و به همين جهت در بيان خود، ذيل آيه را بر صدرش مقدّم آورد.
و در كتاب توحيد به سندى كه به امام موسى بن جعفر (عليه السلام ) دارد از آن جناب روايت كرده كه فرمود: جمعى به امام صادق (عليه السلام ) گفتند: چرا ما خدا را مى خوانيم ولى دعايمان مستجاب نمى شود؟ فرمود: براى اينكه كسى را مى خوانيد كه نمى شناسيدش .
 
مؤ لف : ما در ذيل آيه ((اءجيب دعوة الداع اذا دعان ((، در جلد دوم اين كتاب تعدادى از روايات دعا را ايراد كرديم .
و در كتاب خصال، از معاوية بن عمار، از امام صادق «عليه السلام» روايت آورده كه فرمود:  
 
اى معاويه! به كسى كه سه چيز داده شده باشد، از سه چيز محروم نمى شود:  
 
كسى كه توفيق و حال دعايش داده باشند، از اجابت محرومش نمى كنند.
 
و كسى كه توفيق شكر نعمتش داده باشند، از زياد كردن نعمتش دريغ نمى كنند.
 
و كسى كه توكلش داده باشند، از كفايت امور او مضايقه نمى كنند.  
 
چون خداى عزّوجلّ، در كتاب عزيزش مى فرمايد: «وَ مَن يَتَوَكّل عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسبُهُ: كسى كه بر خدا توكل كند، او كفايت كنندۀ امور وى است». و نيز مى فرمايد: «لَئِن شَكَرتُم لَأزِيدَنّكُم: اگر شكر بگذاريد، نعمتتان را زيادت كنم». و نيز فرموده: «أُدعُونِى أستَجِب لَكُم: مرا بخوانيد، تا اجابتتان كنم».
 
و در كتاب توحيد، به سندى كه به امام موسى بن جعفر «عليه السلام» دارد، از آن جناب روايت كرده كه فرمود: جمعى به امام صادق «عليه السلام» گفتند: چرا ما خدا را مى خوانيم، ولى دعايمان مستجاب نمى شود؟ فرمود: براى اين كه كسى را مى خوانيد كه نمى شناسيدش.
 
مؤلف: ما، در ذيل آيه «أُجِيبَ دَعوَةَ الدّاعِ إذَا دَعَان»، در جلد دوم اين كتاب، تعدادى از روايات دعا را ايراد كرديم.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۲۱ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۷ صفحه ۵۲۱ </center>
<span id='link335'><span>
<span id='link335'><span>
==آيات ۶۱ - ۶۸ سوره مؤمن ==
==آيات ۶۱ - ۶۸ سوره مؤمن ==
اللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسكُنُوا فِيهِ وَ النَّهَارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضلٍ عَلى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يَشكُرُونَ(۶۱)
اللَّهُ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسكُنُوا فِيهِ وَ النَّهَارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضلٍ عَلى النَّاسِ وَ لَكِنَّ أَكثرَ النَّاسِ لا يَشكُرُونَ(۶۱)