تفسیر:المیزان جلد۱ بخش۵: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۰۴: خط ۱۰۴:


==بيان ويژگى سوره حمد و مقايسه آن با آنچه مسيحيان در نماز مى خوانند ==
==بيان ويژگى سوره حمد و مقايسه آن با آنچه مسيحيان در نماز مى خوانند ==
# مؤ لف : قريب باين مضمون را مرحوم صدوق در كتاب علل خود از حضرت رضا عليه السلام روايت كرده ، و اين روايت همانطور كه ملاحظه مى فرمائيد، سوره فاتحه الكتاب را در نماز تفسير مى كند، پس اين خود مؤ يد گفته قبلى ما است ، كه گفتيم : اين سوره كلام خداى سبحان است ، اما به نيابت از طرف بنده اش ، و زبان حال بنده اش در مقام عبادت ، و اظهار عبوديت است ، كه چگونه خدا را ثناء ميگويد، و چگونه اظهار بندگى مى كند، و بنابراين سوره اصلا براى عبادت درست شده ، و در قرآن هيچ سوره اى نظير آن ديده نميشود، منظورم از اين حرف چند نكته است . اول اينكه سوره مورد بحث از اول تا بآخرش كلام خدا است ، اما در مقام نيابت از بنده اش ، و اينكه بنده اش وقتى روى دل متوجه بسوى او ميسازد، و خود را در مقام عبوديت قرار ميدهد، چه ميگويد. و دوم اينكه اين سوره بدو قسمت تقسيم شده ، نصفى از آن براى خدا، و نصفى ديگر براى بنده خدا است .
 
نكته سوم اينكه اين سوره مشتمل بر تمامى معارف قرآنى است ، و با همه كوتاهيش بتمامى معارف قرآنى اشعار دارد، چون قرآن كريم با آن وسعت عجيبى كه در معارف اصوليش ، و نيز در فروعات متفرعه بر آن اصول هست ، از اخلاقش ‍ گرفته تا احكام ، و احكامش از عبادات گرفته تا سياسات ، و اجتماعيات ، و وعده ها، و وعيدها، و داستانها، و عبرت هايش ، همه و همه بياناتش به چند اصل بر مى گردد، و از آن چند ريشه جوانه مى زند، اول توحيد، دوم نبوت ، و سوم معاد، و فروعات آن ، و چهارم هدايت بندگان بسوى آنچه مايه صلاح دنيا و آخرتشان است ، و اين سوره با همه اختصار و كوتاهيش ، مشتمل بر اين چند اصل ميباشد، و با كوتاه ترين لفظ، و روشن ترين بيان ، بآنها اشاره نموده است .
# مؤلّف : قريب به اين مضمون را مرحوم صدوق در كتاب علل خود، از حضرت رضا عليه السلام روايت كرده. و اين روايت همان طور كه ملاحظه مى فرمایيد، سوره «فاتحة الكتاب» را در نماز تفسير مى كند. پس اين خود مؤيّد گفته قبلى ما است كه گفتيم: اين سوره كلام خداى سبحان است، اما به نيابت از طرف بنده اش، و زبان حال بنده اش در مقام عبادت، و اظهار عبوديّت است كه چگونه خدا را ثنا می گويد و چگونه اظهار بندگى مى كند.
و بنابراين سوره اصلا براى عبادت درست شده، و در قرآن هيچ سوره اى نظير آن ديده نمی شود. منظورم از اين حرف چند نكته است:
 
اول اين كه: سوره مورد بحث از اول تا به آخرش كلام خدا است، اما در مقام نيابت از بنده اش، و اين كه بنده اش وقتى روى دل متوجه به سوى او می سازد و خود را در مقام عبوديّت قرار می دهد، چه می گويد.
و دوم اين كه: اين سوره به دو قسمت تقسيم شده، نصفى از آن براى خدا، و نصفى ديگر براى بنده خدا است.
 
نكته سوم اين كه: اين سوره مشتمل بر تمامى معارف قرآنى است، و با همه كوتاهی اش، به تمامى معارف قرآنى اشعار دارد. چون قرآن كريم با آن وسعت عجيبى كه در معارف اصوليش، و نيز در فروعات متفرعه بر آن اصول هست، از اخلاقش ‍ گرفته تا احكام، و احكامش از عبادات گرفته تا سياسات و اجتماعيات، و وعده ها و وعيدها، و داستان ها و عبرت هايش، همه و همه بياناتش به چند اصل بر مى گردد، و از آن چند ريشه جوانه مى زند: اول توحيد، دوم نبوّت، و سوم معاد و فروعات آن، و چهارم هدايت بندگان به سوى آنچه مايه صلاح دنيا و آخرتشان است. و اين سوره با همه اختصار و كوتاهی اش، مشتمل بر اين چند اصل می باشد، و با كوتاه ترين لفظ و روشن ترين بيان، به آن ها اشاره نموده است.
<span id='link76'><span>
<span id='link76'><span>
==مقايسه سوره حمد با آنچه مسيحيان در نماز مى خوانند ==
==مقايسه سوره حمد با آنچه مسيحيان در نماز مى خوانند ==
حال براى اينكه بعظمت اين سوره پى ببرى ، ميتوانى معارف مورد بحث در اين سوره را كه خدايتعالى آنرا جزو نماز مسلمانان قرار داده ، با آنچه كه مسيحيان در نماز خود ميگويند، و انجيل متى (۶: - ۹ - ۱۳) آنرا حكايت مى كند، مقايسه كنى ، آنوقت مى فهمى كه سوره حمد چيست .
حال براى اينكه بعظمت اين سوره پى ببرى ، ميتوانى معارف مورد بحث در اين سوره را كه خدايتعالى آنرا جزو نماز مسلمانان قرار داده ، با آنچه كه مسيحيان در نماز خود ميگويند، و انجيل متى (۶: - ۹ - ۱۳) آنرا حكايت مى كند، مقايسه كنى ، آنوقت مى فهمى كه سوره حمد چيست .