يُوقِنُون: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added word proximity by QBot) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
__TOC__ | |||
''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يُوقِنُون | آیات شامل این کلمه ]]''' | ''' [[ویژه:پیوند_به_این_صفحه/يُوقِنُون | آیات شامل این کلمه ]]''' | ||
خط ۱۲: | خط ۱۳: | ||
===کلمات [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud> | |||
وَ:100, هُم:49, لا:48, مِن:40, لِقَوْم:37, الّذِين:35, بِالْآخِرَة:32, أَم:32, أُولٰئِک:31, هُدًى:26, إِن:25, عَلَى:23, بِآيَاتِنَا:22, رَبّک:22, کَانُوا:21, يَوْم:20, رَبّهِم:18, مَا:18, إِنّا:17, اللّه:17, أَن:17, يَا:17, الزّکَاة:17, الْأَرْض:17, اخْتِلاَف:16, أَيّهَا:16, حَسِب:16, عِنْدَهُم:16, أَرْسَلْنَاک:16, دَابّة:15, نَحْشُر:15, يُؤْتُون:15, هُو:15, حُکْما:15, رَحْمَة:15, الْآيَات:15, بَل:15, اللّيْل:15, بِالْحَق:15, خَزَائِن:15, آيَات:15, اجْتَرَحُوا:15, آمَنُوا:15, يُؤْمِنُون:15, يَفْصِل:15, بَشِيرا:15, يَسْتَخِفّنّک:15, بَيّنّا:15, بَيْنَهُم:14, کُل:14, صَبَرُوا:14, النّهَار:14, السّيّئَات:14, النّاس:14, قَبْلِک:14, قَد:14, أَحْسَن:13, تَتّخِذُوا:13, نَذِيرا:13, قُلُوبُهُم:13, لَمّا:13, السّمَاوَات:13, يَبُث:13, زَيّنّا:13, أُمّة:13, تَشَابَهَت:12, لِلنّاس:12, تُکَلّمُهُم:12, نَجْعَلَهُم:12, الْمُسَيْطِرُون:12, أُنْزِل:12, خَلَقُوا:12, لَهُم:12, مَن:12, فَوْجا:12, الْيَهُود:12, حَق:12, بِأَمْرِنَا:12, الْقِيَامَة:12, الصّلاَة:12, بَصَائِر:12, قَوْلِهِم:12, کَالّذِين:12, فِيمَا:12, أَنْزَل:12, مِمّن:12, يَهْدُون:12, الْخَالِقُون:12, أَعْمَالَهُم:12, أَئِمّة:11, هٰذَا:11, خَلْقِکُم:11, يَبْغُون:11, وَعْد:11, مِثْل:11, يُقِيمُون:11, الْجَاهِلِيّة:10, فِي:10, إِلَيْک:10, قَبْلِهِم:10, مِنْهُم:10 | |||
</qcloud> | |||
===تکرار در هر سال نزول=== | |||
{{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::يُوقِنُون]] | {{#ask:[[رده:آیات قرآن]] [[نازل شده در سال::+]] [[کلمه غیر ربط::يُوقِنُون]] | ||
|?نازل شده در سال | |?نازل شده در سال |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۳:۱۴
«وقایه» به معناى نگهدارى اشیاء است در برابر امورى که به آنها زیان و آزار مى رساند.
«یُوقِنُون» از مادّه «یَقین» به معناى یقین دارند است.
ریشه کلمه
- يقن (۲۸ بار)
قاموس قرآن
(بر وزن فلس و فرس) ثابت و واضح شدن. در مصباح و اقرب الموارد مىگويد «يَقِنَ الْاَمْرُ يَقْناً: ثَبَتَ وَ وَضَحَ» يقن متعدى به نفسه و به باء نيز آمده است «يَقِنَ الْاَمْرَ وَ بِالْاَمْرِ» يعنى به آن علم پيدا كرد و محقق دانست. يقين وصف است به معنى فاعل يعنى ثابت و واضح. راغب گويد: آن صفت علم است بالاتر از معرفت و درايت... و شايد به معنى مفعول و ثابت باشد كه خواهد آمد در مصباح گويد: يقين علمى است كه از استدلال و تحقيق حاصل شود لذا علم خدا را يقين گويند كه بر آن قطع حاصل شده و نفس بر آن آرام گرديده است. هر يقين علم است ولى هر علم يقين نيست گويا يقين علمى است كه بعد از استدلال و نظر حاصل شود. خلاصه: يقين به معنى ثابت يا ثابت شده و بالاتر از علم و از صفات آن است [بقره:4]. و به آخرت آنها يقين پيدا مىكنند. «يَقِنَهُ و اَيْقَنَهُ» هر دو به يك معنى اند يعنى تحقيق كرد و به يقين رسيد. به احتمال قوى مراد از «يُوقِنُونَ» در آياتى نظير [جاثية:4]. مراد تحقيق كردن و يقين جستجو كردن است. [طور:36]. يعنى بلكه تحقيق نمىكنند تا يقين پيدا نمايند. * [نمل:14]. آيات را در زبان انكار نمودند حال آنكه ضميرشان و باطنشان به آنها باور كرد و محقق دانست. * [تكاثر:5-7]. ظاهراً اضافه در علم اليقين و خود يقين است كه روز قيامت باشد، مىشود گفت: آن حال است از مفعول «لَتَرَوُنَّها» يعنى: حقا اگر علم جازم و يقين داشتيد شما را از تكاثر اموال مانع مىشد. حتماً حتماً آتش بزرگ را خواهيد ديد سپس آن را كه خود آن است خواهيد ديد. * [واقعة:95]. [حاقة:51]. حق و يقين هر دو به يك معنى است و اضافه در آن نظير اضافه بيانيه است و افاده تأكيد مىكند و هر دو آيه درباره قيامت است معنى آيه اول: اينكه در تقسيم شدن مردم به اصحاب يمين و اصحاب شمال و سابقين گفتيم، ثابت و حتمى است و خلافى در آن نيست. در مجمع و الميزان به تأكيد بودن آن تصريح شده است. * [نساء:157]. «يَقيناً» تميز است از قتل يعنى به قتل عيسى «عليه السلام» علم ندارند و فقط از ظن پيروى مىكنند و او را به يقين نكشتند ظن به كشتن او كردند : * [حجر:99]. مراد از يقين چنانكه گفتهاند مرگ است و اطلاق يقين بر مرگ به علت ثابت و حتمى بودن آن است و شايد اطلاق آن بر مرگ به جهت انكشاف واقع به آن است يعنى آنگاه كه واقع منكشف شود و حقائق ايمان و كفر آشكار گردد پروردگارت را عبادت كن. اينكه بعضى يقين را به معنى علم گرفته و گفتهاند عبادت تا حصول يقين است و چون يقين آمد تكليف ساقط مىباشد غلط محض است، مخاطب به اين آيه رسول خدا «عليه السلام» است و آن بزرگوار از اهل يقين بود ولى تا دم مرگ از تكليف شرعى دست نكشيد اين قول به ضرورت اسلام باطل مىباشد. * موقن: آنكه داراى يقين يا جوياى يقين است [ذاريات:20]. در زمين آيات و دلائلى است براى يقين جويندگان.