النحل ١١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=میرویاند برای شما بدان کشت و زیتون و خرمابنها و انگورها را و از همه میوهها همانا در این است آیتی برای گروهی که بیاندیشند | |-|معزی=میرویاند برای شما بدان کشت و زیتون و خرمابنها و انگورها را و از همه میوهها همانا در این است آیتی برای گروهی که بیاندیشند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره النحل | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::11|١١]] | قبلی = النحل ١٠ | بعدی = النحل ١٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«آیَةً»: نشانه و علامت آشکار. دلیل روشن. | «آیَةً»: نشانه و علامت آشکار. دلیل روشن. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۷
ترجمه
النحل ١٠ | آیه ١١ | النحل ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«آیَةً»: نشانه و علامت آشکار. دلیل روشن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۱،سوره نحل
- بيان مفاد كلى سوره نحل و مكى و مدنى بودن آيات آن
- مراد از امر خدا و معناى ((اتى امر الله فلا تستعجلوه )) و وجوهى كه در اين باره گفته شده است
- رد نظريه ديگر مفسرين درباره مفاد آيه شريفه
- اشاره به آنچه كه از اين آيات قرآنى درباره حقيقت روح استفاده مى شود
- بيان معناى آيه : ((ينزل الملائكة بالروح من امره ...))
- وجوه مختلفى كه مفسران در پيرامون معناى آيه فوق ذكر كرده اند
- بعثت پيامبران و انزال ملائكه منوط به مشيت خداوند است
- رد سخن بعضى مفسرين در استدلال به آيه بر عدم شرط استعداد و و قابليت در امررسالت
- اشاره به دو مرحله داشتن انذار پيامبران هم در عقيده و هم درعمل
- احتجاج بر وحدانيت خدا از دو جهت : از راه خلق كردن و از راه تدبير
- غرض از ذكر اينكه خلقت انسان از نطفه اى ناچيز است بيان بى شرمى و وقاحت بشر است
- اشاره به فوائد انعام (شتر، گاو، گوسفند) و هدف از خلقت آنها
- بر خدا است كه قصد سبيل (راه هدايت ) را معين و روشن كند (و على الله قصدالسبيل ...)
- اختلاف دو فرقه اشاعره و معتزله در دلالت آيه
- سه قسم احتجاج براى سه گروه مختلف از انسانها بر وحدانيت خدا در ربوبيت
- معناى ((وترى الفلك مواخر فيه ))
- اركان سه گانه الوهيت و ربوبيت : خالق بودن ، منعم بودن و عالم بودن به درون وبرون انسان
- بيان نكته اى كه در تعليل ((و ان تعدوا نعمة الله لا تحصوها)) به ((ان الله لغفوررحيم )) وجوددارد
- رواياتى در ذيل آيه ((اتى امر الله فلا تستعجلوه ))
- نقد استدلال برخى از علماء به روايات فوق الذكر
- روايتى كه در آن ((اتى امر الله )) به ظهور مهدى عليه السلام تطبيق شده است
- رواياتى درباره حكم شرعى بول و گوشت چهارپايان
- دو روايت در تطبيق جمله : ((و بالنجم هم يهتدون )) بر ائمهاهل بيت عليهم السلام
نکات آیه
۱- خداوند، رویاننده کشتزارها و درختان زیتون، خرما و انگور و تمامى محصولات کشاورزى است. (ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل و الأعنب و من کلّ الثمرت)
۲- رویش گیاهان و درختان میوه به منظور بهره بردارى انسان است (ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل و الأعنب و من کلّ الثمرت)
۳- آب، مایه رویش گیاهان و درختان میوه است. (أنزل من السّماء ماء ... ینبت لکم به الزرع و الزیتون و النخیل و الأعنب) حرف جر «ب» در «به الزرع» سببیه است و مرجع ضمیر آن «ماء» در آیه قبل است. از این رو معناى جمله چنین مى شود: خداوند به وسیله آب، کشتها و ... را براى شما مى رویاند.
۴- اسباب و عوامل طبیعى، مجراى اراده خداوند است. (هو الذى أنزل من السّماء ماء ... ینبت لکم به الزرع) آیه شریفه تصریح مى کند که فاعل فعل «ینبت» خداوند است و دیگر عوامل مانند «آب» به عنوان اسبابى در جهت جریان یافتن فعل خدا، مطرح شده است.
۵- زیتون، خرما و انگور داراى ارزشى ویژه (ینبت ... و الزیتون و النخیل و الأعنب و من کلّ الثمرت) نامبردن از این سه میوه در بین انبوه میوه ها، مى تواند به جهت ارزش ویژه این میوه ها از نظر خواص نسبت به میوه هاى دیگر باشد.
۶- طبیعت به گونه اى آفریده شده است که نیازهاى انسان را به خوبى تأمین مى کند. (هو الذى أنزل من السّماء ماء لکم ... ینبت لکم) تکرار «لکم» در دو آیه، هم چنین فعل «تسیمون» جملگى دلالت بر آن دارند که: این مجموعه براى منافع آدمى ایجاد گشته و در نتیجه با نیازهاى او تناسب و هماهنگى دارد.
۷- رویش گیاهان و درختان زیتون، نخل و تاک به وسیله آب، زمینه اى براى اندیشیدن و راهى براى خداشناسى است. (ینبت لکم به ... إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
۸- بارش آب باران از آسمان، جهت حیات گیاهان از آیات الهى است. (هو الذى أنزل من السّماء ماء ... إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون) ممکن است مشارالیه «ذلک» عبارت «أنزل ... ماء» در آیه قبل باشد.
۹- تفکر در تحولات طبیعت، راهى براى خداشناسى است. (إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
۱۰- اندیشمندان و متفکران، داراى زمینه لازم براى درک آیت بودن مظاهر طبیعت (إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
۱۱- لزوم اندیشه و تفکر براى شناخت طبیعت و راهیابى از آن به خداشناسى (إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
۱۲- تفکر و اندیشه از ابزار شناخت است. (إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
۱۳- برآورده شدن نیازهاى انسان از طبیعت، از نشانه هاى توحید و خداشناسى است. (هو الذى أنزل ... ماء لکم ... ینبت لکم به ... إن فى ذلک لأیة لقوم یتفکّرون)
موضوعات مرتبط
- آب: فواید آب ۳، ۷
- آیات خدا: آیات آفاقى ۸، ۱۰، ۱۳; زمینه شناخت آیات خدا ۱۰
- انسان: تأمین نیازهاى انسان ۱۳; عوامل مؤثر در تأمین نیازهاى انسان ۶; فضایل انسان ۲
- انگور: ارزش انگور ۵; رویاننده درخت انگور ۱; رویش درخت انگور ۷
- باران: بارش باران از آیات خدا ۸
- تفکر: اهمیت تفکر در طبیعت ۱۱; تفکر در طبیعت ۹; زمینه تفکر ۷; نقش تفکر ۱۲
- توحید: دلایل توحید ۱۳
- خدا: افعال خدا ۱; دلایل خدا شناسى ۷، ۹، ۱۱، ۱۳; مجارى اراده خدا ۴
- خرما: ارزش خرما ۵
- درختان: استفاده از درختان ۲; عوامل رویش درختان ۳; فلسفه رویش درختان ۲
- زیتون: ارزش زیتون ۵; رویاننده درخت زیتون ۱; رویش درخت زیتون ۷
- شناخت: ابزار شناخت ۱۲
- طبیعت: ویژگیهاى خلقت طبیعت ۶
- عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۴
- کشتزارها: رویاننده کشتزارها ۱
- گیاهان: استفاده از گیاهان ۲; رویش گیاهان ۷; رویش گیاهان از آیات خدا ۸; عوامل رویش گیاهان ۳; فلسفه رویش گیاهان ۲
- متفکران: متفکران و طبیعت ۱۰
- محصولات کشاورزى: رویاننده محصولات کشاورزى ۱
- نخل: رویاننده نخل ۱; رویش نخل ۷
- نیازها: عوامل مؤثر در تأمین نیازها ۶