الحجر ٢٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا پروردگار تو برانگیزاندشان همانا او است حکیم دانا | |-|معزی=و همانا پروردگار تو برانگیزاندشان همانا او است حکیم دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الحجر | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::25|٢٥]] | قبلی = الحجر ٢٤ | بعدی = الحجر ٢٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَحْشُرُهُمْ»: پیشینیان و پسینیان و جمیع مردمان را گرد میآورد. | «یَحْشُرُهُمْ»: پیشینیان و پسینیان و جمیع مردمان را گرد میآورد. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۶
ترجمه
الحجر ٢٤ | آیه ٢٥ | الحجر ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَحْشُرُهُمْ»: پیشینیان و پسینیان و جمیع مردمان را گرد میآورد.
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۲۵،سوره حجر
- عنايت به ياد آوردن زيبايى و زينت آسمان به نجوم و كواكب ، در موارد مختلف قرآن
- معناى ((موزون )) و مراد از جمله : ((انبتنا فيها منكل شى ء موزون ))
- مقصود از: ((من لستم له برازقين )) در آيه ((و جعلنا لكم فيها معايش و من لستم لهبرازقين ))
- معناى ((شى ء))، ((خزائن )) و ((قدر معلوم )) و مراد آيه شريفه ((و ان من شى ء الاعندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ))
- وجوه و اقوال مختلف مفسرين در معنا و مراد از آيه شريفه ((و ان من شى ء الا عندنا...))
- سخن يكى از مفسرين معاصر در معناى آيه و نقد آن
- بيان حقيقتى بسيار دقيق و معنائى ژرف در اين آيه شريفه
- سه حقيقت علمى از جهان هستى كه چهارده قرن قبلقرآن افاده نموده است
- نظام خلقت بدون ((موت و حيات )) نظامى تام و حكيمانه نمى بود
- (رواياتى درباره استراق سمع شياطين و رجم آنها با نجوم و درذيل آيه : ((ان من شى ء الا عندنا خزائنه )) و...)
- رواياتى در ذيل آيه ((و لقد علمنا المستقدمين منكم ...))
نکات آیه
۱- خداوند، همه انسانها را در قیامت جمع خواهد کرد. (و إن ربّک هو یحشرهم)
۲- ربوبیت خداوند براى انسانها، مقتضى گردآورى آنها در روز قیامت (و إن ربّک هو یحشرهم)
۳- احیاى اخروى انسانها، تنها به دست خداوند است. (إن ربّک هو یحشرهم) ذکر ضمیر فصل «هو» در آیه، براى بیان حصر فعل حشر به فاعل است و احیا لازمه حشر است.
۴- پیامبر(ص)، مورد توجه و عنایت خاص خداوند (و إن ربّک هو یحشرهم) از اینکه براى بیان حشر اخروى انسانها، صفت «رب» به کاف خطاب - که پیامبر(ص) است - اضافه شده است، مى تواند به خاطر نکته فوق باشد.
۵- خداوند، حکیم (کاردان) و علیم (بسیار دانا) است. (إنه حکیم علیم)
۶- حشر و رستاخیز انسانها، برخاسته از حکمت و علم خداوند است. (و إن ربّک هو یحشرهم إنه حکیم علیم)
۷- حیات انسانها با مرگ پایان نمى پذیرد و پس از آن نیز ادامه دارد. (و إنا لنحن نحى و نمیت ... و إن ربّک هو یحشرهم) از اینکه خداوند، در آیه ۲۳ فرمود: «ما انسانها را مى میرانیم» و در این آیه مى فرماید: «انسانها را گرد خواهیم آورد» حاکى از تداوم حیات انسان پس از مرگ است.
۸- به دست خداوند بودن مرگ و حیات انسانها، دلیل علم او بر احوال انسانها در گذشته و آینده (و إنا لنحن نحى و نمیت ... و لقد علمنا المستئخرین . و إن ربّک هو یحشرهم) برداشت فوق، بر این احتمال که ذکر «إنا لنحن نحیى و نمیت» قبل از «و لقد علمنا...» و ذکر «إن ربک هو یحشرهم» پس از آن، مى تواند به منظور اقامه دلیل براى آن باشد. طبق این احتمال، معناى آیه چنین مى شود: ما به احوال پیشینیان و آیندگان آگاهى داریم; چرا که خود ما میراننده و زنده کننده همه هستیم.
موضوعات مرتبط
- آیندگان: علم به آیندگان ۸
- اسماء و صفات: حکیم ۵; علیم ۵
- انسان: تداوم حیات انسان ها ۷; حشر اخروى انسان ها ۱، ۲، ۶
- پیشینیان: علم به پیشینیان ۸
- توحید: توحید افعالى ۳
- حیات: منشأ حیات ۸
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۲; اختصاصات خدا ۳; افعال خدا ۱; دلایل علم غیب خدا ۸; نقش حکمت خدا ۶; نقش علم خدا ۶
- لطف خدا: مشمولان لطف خدا ۴
- محمد(ص): لطف به محمد(ص) ۴
- مردگان: احیاى اخروی مردگان ۳
- مرگ: حقیقت مرگ ۷; منشأ مرگ ۸