يونس ٣٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بگو آیا هست از شریکان شما آنکه آغاز کند آفرینش را و سپس بازش گرداند بگو خدا است که آغاز کند آفرینش را و سپس باز همیگرداند پس کجا به دروغ رانده میشوید | |-|معزی=بگو آیا هست از شریکان شما آنکه آغاز کند آفرینش را و سپس بازش گرداند بگو خدا است که آغاز کند آفرینش را و سپس باز همیگرداند پس کجا به دروغ رانده میشوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يونس | نزول = [[نازل شده در سال::16|٤ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::34|٣٤]] | قبلی = يونس ٣٣ | بعدی = يونس ٣٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::17|١٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَبْدَأُ الْخَلْقَ ...»: نیستی را هستی میبخشد و هستی را به نیستی تبدیل میکند، و جان به پیکر خاک میدمد و جان را از آن باز پس میگیرد. پیدایش جهان از او و برگشت همگان بدو است (نگا: یونس / . «فَأَنَّی تَوْفَکُونَ»: چگونه از حق و ایمان، به سوی باطل و بیدینی منحرف و منصرف میشوید (نگا: انعام / ). | «یَبْدَأُ الْخَلْقَ ...»: نیستی را هستی میبخشد و هستی را به نیستی تبدیل میکند، و جان به پیکر خاک میدمد و جان را از آن باز پس میگیرد. پیدایش جهان از او و برگشت همگان بدو است (نگا: یونس / . «فَأَنَّی تَوْفَکُونَ»: چگونه از حق و ایمان، به سوی باطل و بیدینی منحرف و منصرف میشوید (نگا: انعام / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۱
ترجمه
يونس ٣٣ | آیه ٣٤ | يونس ٣٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَبْدَأُ الْخَلْقَ ...»: نیستی را هستی میبخشد و هستی را به نیستی تبدیل میکند، و جان به پیکر خاک میدمد و جان را از آن باز پس میگیرد. پیدایش جهان از او و برگشت همگان بدو است (نگا: یونس / . «فَأَنَّی تَوْفَکُونَ»: چگونه از حق و ایمان، به سوی باطل و بیدینی منحرف و منصرف میشوید (نگا: انعام / ).
تفسیر
- آيات ۳۶ - ۳۱، سوره يونس
- سه حجت قاطع بر ربوبيت خداوند متعال عليه مشركين
- معناى رزاق بودن خداوند از آسمان و زمين ، و منظور از ملكيت گوشها و چشم ها در: ((امنيملك السمع و الابصار))
- معناى حيات (زنده بودن )، و اشاره به عموميت حيات بين حيوان و نبات
- اينكه خداوند زنده را مرده و مرده را زنده بيرون مى كند، يعنى چه ؟
- احتجاج براى توحيد خداوند در ربوبيت به اينكه تنها مدبر امور مردم و امور عالمپروردگار يگانه است
- قضاء حتمى خداوند اين است كه فاسقان ايمان نخواهند آورد
- گفتار بعضى از مفسران در مقصود از لفظ (كلمه ) در آيه شريفه رد آن
- احتياج دوم براى توحيد خداوند، با استناد به مساءله ابداء و اعاده خلق
- نكته و معناى لطيفى كه از جمله پرسشى : ((افمن يهدى الى الحق احق ان يتبع ...))استفاده مى شود
- نكته و معناى لطيفى كه از جمله پرسشى :((افمن يهدى الى الحق احق ان يتبع ...)) استفادهمى شود
- چند مطلب كه از آيه شريفه استفاده مى شود
- معناى استثناء در: ((امن لا يهدى الا ان يهدى )) واقوال نادرست برخى از مفسرين در اين باره
- اشاره به اينكه هدايت به معناى ايصال به مطلوب ، شاءن انبياء و ائمه (ع ) است
نکات آیه
۱ - آموزش بحث و احتجاج با مشرکان به پیامبر (ص) از جانب خداوند (قل هل من شرکائکم ... قل اللّه یبدؤا الخلق)
۲ - عربهاى جاهلى، مردمانى بودند شرک پیشه و بت پرست. (قل هل من شرکائکم من یبدؤا الخلق)
۳ - شرک وبت پرستى، آیینى است بى پایه، غیر قابل دفاع و ساخته اوهام نابخردان. (قل هل من شرکائکم ... فأنى تؤفکون) اضافه «شرکاء» به ضمیر «کم» حاکى از ساختگى بودن شرک است. و استفهام تعجبى در جمله «أنى تؤفکون» نشانگر نابخردى معتقدان به آن مى باشد.
۴ - دو چیز، معیار استحقاق معبودیت و سزاوار پرستش بودن است: «توانایى بر پدید آوردن جهان» و «قدرت بر برپا کردن دوباره آن». (قل هل من شرکائکم من یبدؤا الخلق ثم یعیده)
۵ - جهان آفرینش، جهانى است حادث و ناپایدار. (قل هل من شرکائکم من یبدؤا الخلق ثم یعیده) جمله «یبدؤا الخلق» مسبوق به عدم بودن پدیده هاى جهان را مى رساند و «ثم یعیده» بیانگر این است که این جهان به سوى مرگ و انقراض در حرکت است.
۶ - برپایى جهان آخرت در پى انقراض جهان کنونى است. (یبدؤا الخلق ثم یعیده)
۷ - جهان آخرت، جهانى مثال و مانند جهان کنونى است. (یبدؤا الخلق ثم یعیده)
۸ - قدرت پدید آوردن جهان و توانایىِ برپا کردن جهان آخرت، در انحصار خداوند است. (قل هل من شرکائکم ... قل اللّه یبدؤا الخلق ثم یعیده)
۹ - تنها خداوند، سزاوار پرستش و معبودیت است. (قل اللّه یبدؤا الخلق ثم یعیده)
۱۰ - معاد، جسمانى است. (قل اللّه یبدؤا الخلق ثم یعیده) ضمیر در «یعیده» به «الخلق» بر مى گردد و معناى حقیقى «اعاده»، برگرداندن خود شىء است.
۱۱ - مرگ، و نابودى سرنوشت حتمى همه پدیده هاى جهان آفرینش (قل اللّه یبدؤا الخلق ثم یعیده) برداشت فوق مبتنى بر این است که: مراد از «الخلق» مطلق آفریده ها بوده باشد و جمله «فیهلکه» پس از «یبدؤا الخلق» - و به قرینه «ثم یعیده» - در تقدیر گرفته شود; یعنى: «اللّه یبدؤا الخلق فیهلکه ثم یعیده».
موضوعات مرتبط
- آخرت: برپایى آخرت ۶; خالق آخرت ۸; ویژگیهاى آخرت ۷; همانندى آخرت با دنیا ۷
- آفرینش: اهمیّت خلقت آفرینش ۴; خالق آفرینش ۸; خلقت آفرینش ۵; ویژگیهاى آفرینش ۵
- بت پرستان: ۲
- بت پرستى: بىمنطقى بت پرستى ۳
- توحید: توحید عبادى ۹
- جاهلیت: بت پرستى در جاهلیت ۲; شرک در جاهلیت ۲
- خدا: اختصاصات خدا ۸، ۹; تعالیم خدا ۱; قدرت خدا ۸
- دنیا: انقراض دنیا ۶
- شرک: بىمنطقى شرک ۳
- محمّد (ص): تعلم محمّد (ص) ۱; محمّد (ص) و مشرکان ۱; معلم محمّد (ص) ۱
- مرگ: حتمیت مرگ ۱۱
- مشرکان: ۲ احتجاج علیه مشرکان ۱
- معاد: قدرت بر معاد ۴; معاد جسمانى ۱۰
- معبودیت: ملاکهاى معبودیت ۴