التوبة ١٢٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا نبینند که آزموده میشوند همه ساله یک بار یا دو بار پس نه توبه میکنند و نه یادآور میشوند | |-|معزی=آیا نبینند که آزموده میشوند همه ساله یک بار یا دو بار پس نه توبه میکنند و نه یادآور میشوند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره التوبة | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::126|١٢٦]] | قبلی = التوبة ١٢٥ | بعدی = التوبة ١٢٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یُفْتَنُونَ»: آزمایش میگردند. به بلاهاگرفتار میشوند تا مایه بیداری ایشان گردد. «مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ»: یکبار یا دوبار. مراد تکثیر است؛ نه عدد به خصوصی. | «یُفْتَنُونَ»: آزمایش میگردند. به بلاهاگرفتار میشوند تا مایه بیداری ایشان گردد. «مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ»: یکبار یا دوبار. مراد تکثیر است؛ نه عدد به خصوصی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۰
ترجمه
التوبة ١٢٥ | آیه ١٢٦ | التوبة ١٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُفْتَنُونَ»: آزمایش میگردند. به بلاهاگرفتار میشوند تا مایه بیداری ایشان گردد. «مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ»: یکبار یا دوبار. مراد تکثیر است؛ نه عدد به خصوصی.
تفسیر
- آيات ۱۲۹ - ۱۲۴، سوره توبه
- حال مؤ منين و منافقين در موقع نزول سوره قرآنى
- هيچ سوره قرآنى بى اثر در دلها نيست ، قلب سليم را ايمان و سرور مى افزايد و قلب مريض را رجس و ضلالت
- توصيف پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به اينكه نسبت به هدايت مردم حرص و اهتمام شديد دارد
- روايتى درباره نقض و تماميت ايمان و شدت و ضعف آن
- روايتى در مورد پاك بودن پدران پيامبر(ص ) از زنا
نکات آیه
۱ - ملامت خداوند نسبت به منافقان صدر اسلام، به خاطر به خود نیامدن و متنبه نشدن از آزمونها و ابتلائات الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام)
۲ - سنّت الهى بر ابتلا و آزمایش منافقان، یک یا دو مرتبه در هر سال (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام مرة أو مرتین)
۳ - وجود یک یا دو آزمایش و ابتلاى عمده براى هر انسان در هر سال، جهت به خود آمدن و بازگشت از انحراف (أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام مرة أو مرتین) برداشت فوق مبتنى بر این است که اصل امتحان عمومى باشد، نه مخصوص به افرادى معین و ذکر منافقان به جهت عبرت نگرفتن از این برنامه عمومى مى باشد.
۴ - ابتلائات و آزمونهاى الهى، زمینه به خود آمدن انسانها و توبه کردن به درگاه الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)
۵ - منافقان صدر اسلام، على رغم امتحانات مکرر الهى، متنبه نگشته و توبه نمى کردند. (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)
۶ - خداوند، خواهان هدایت و توبه همه انسانها حتى منافقان (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)
۷ - به خود آمدن و توبه و بازگشت از مسیر غلط، فلسفه آزمونهاى الهى (أو لا یرون أنهم یفتنون ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)
۸ - درس نگرفتن از آزمونها و ابتلائات الهى، از ویژگیهاى منافقان و کافران (ماتوا و هم کفرون. أو لا یرون أنهم یفتنون فى کل عام ... ثم لا یتوبون و لا هم یذّکّرون)
موضوعات مرتبط
- امتحان: تعداد امتحان در سال ۳ ; فلسفه امتحان ۳، ۷
- توبه: اهمیّت توبه ۶، ۷ ; زمینه توبه ۳، ۴
- خدا: آثار امتحانهاى خدا ۴ ; امتحانهاى خدا ۲، ۵، ۸ ; خواسته هاى خدا ۶ ; سرزنشهاى خدا ۱ ; سنّتهاى خدا ۲
- سنّتهاى خدا: سنّت امتحان ۲
- عبرت: عوامل عبرت ۸
- کافران: صفات کافران ۸ ; عبرت ناپذیرى کافران ۸
- منافقان: امتحان منافقان ۲، ۵ ; سرزنش منافقان صدر اسلام ۱ ; صفات منافقان ۸ ; عبرت ناپذیرى منافقان ۵، ۸ ; لجاجت منافقان صدر اسلام ۵
- هدایت: اهمیّت هدایت ۶