الأنفال ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آنان که بپای میدارند نماز را و از آنچه روزیشان دادهایم ببخشند | |-|معزی=آنان که بپای میدارند نماز را و از آنچه روزیشان دادهایم ببخشند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأنفال | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = الأنفال ٢ | بعدی = الأنفال ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۸
ترجمه
الأنفال ٢ | آیه ٣ | الأنفال ٤ | ||||||||||||||
|
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶ - ۱، سوره انفال
- معناى (( انفال )) ، (( ذات )) و مراد از اصلاح طلبى ذات البين
- اختلاف مفسرين در قرائت (( يسئلونك عن الانفال ))
- معنى و ترتيبى كه از ضميمه ساختن آيات ساختن آيات مربوط به انفال استفاده مى شود
- بيان عدم منافات بين آيات مربوط به غنيمت و خمس با آيه : (( قل الانفال لله والرسول ))
- پنج صفت براى مؤ منين حقيقى
- مراد از درجات در: (( لهم درجات عند ربهم )) مراتب قرب به خدا است
- معناى (( حق )) و (( جدال ))
- (معناى انفال ، شاءن نزول آيات مربوط به انفال ...)
نکات آیه
۱- اقامه نماز و انفاق از امکانات خدادادى، نمود بارز ایمان واقعى (إنما المؤمنون ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون)
۲- ضرورت اقامه نماز و انفاق بخشى از امکانات و داراییها (أطیعوا اللّه و رسوله ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) «من» در «مما رزقنهم» مى تواند براى تبعیض باشد. بنابراین انفاق همه داراییها مورد توصیه خداوند نخواهد بود، بلکه انفاق بخشى از آن خواست خداوند است.
۳- باور به خدادادى بودن امکانات، هموار کننده انفاق و بخشیدن اموال در راه خدا (و مما رزقنهم ینفقون) هدف از جمله «رزقنهم» علاوه بر بیان این حقیقت که داراییهاى انسان عطاى خداوند است تسهیل امر انفاق نیز مى باشد. یعنى داراییها را خداوند در اختیار شما قرار داده است و بنابراین شایسته نیست از انفاق کردن آنها دریغ کنید.
۴- مؤمنان راستین همواره احیاگر ارزشهاى معنوى و برطرف کننده نیازهاى مادى جامعه (الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) اقامه نماز مى تواند به عنوان نمونه اى بارز از احیاى امور معنوى یاد شده باشد. فعل مضارع «یقیمون» و «ینفقون» حاکى از استمرار اقامه نماز و انفاق است.
۵- رفتار و اعمال آدمى، برخاسته از جهانبینى اوست. (إنما المؤمنون ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون)
۶- اقامه نماز و انفاق در راه خدا، تجلى خشیت قلب و فزونى ایمان و توکل بر خدا (وجلت قلوبهم ... زادتهم إیمنا ... الذین یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) تکرار «الذین»، بدون حرف عطف، براى رساندن این معناست که اقامه نماز انفاق نمود خارجى و تجلى صفات برشمرده شده در آیه قبل است.
۷- اقامه نماز و انفاق در راه خدا داراى ویژگى و امتیاز در میان سایر عبادات و تکالیف الهى (یقیمون الصلوة و مما رزقنهم ینفقون) بدیهى است ایمان علاه بر اقامه نماز و انفاق داراى نمودهاى عملى دیگر نیز هست ; بنابراین ذکر این دو براى رساندن اهمیت ویژه آنهاست.
موضوعات مرتبط
- امکانات دنیوى: منشأ امکانات دنیوى ۳
- انفاق: اهمیت انفاق ۱ و ۲ ; زمینه انفاق ۳ ; عوامل انفاق ۶ ; فضیلت انفاق ۷ ; محدوده انفاق ۲ ; ویژگى انفاق ۷
- انگیزش: عوامل انگیزش ۳، ۵
- ایمان: آثار ایمان ۱، ۳ ; ازدیاد ایمان ۶
- تکلیف: عوامل عمل به تکلیف ۶
- توکّل: آثار توکّل بر خدا ۶
- جامعه: تأمین نیازهاى جامعه ۴
- جهانخبینى: آثار جهانخبینى ۵ ; جهانخبینى و ایدئولوژى ۳
- رفتار: پایههاى رفتار ۵
- عبادت: فضیلت عبادت ۷
- عمل: منشأ عمل ۵
- قلب: آثار خضوع قلب ۶
- مؤمنان: نقش مؤمنان راستین ۴
- معنویات: احیاى معنویات ۴
- نماز: اهمیت برپایى نماز ۱، ۲ ; عوامل برپایى نماز ۶ ; فضیلت برپایى نماز ۷