آل عمران ١٧٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که خریدند کفر را به ایمان زیان نرسانند خدا را به چیزی و ایشان را است عذابی دردناک | |-|معزی=همانا آنان که خریدند کفر را به ایمان زیان نرسانند خدا را به چیزی و ایشان را است عذابی دردناک | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::177|١٧٧]] | قبلی = آل عمران ١٧٦ | بعدی = آل عمران ١٧٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::13|١٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ»: مراد این است که کفر را به جای ایمان برمیگزینند. | «إشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ»: مراد این است که کفر را به جای ایمان برمیگزینند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۶
ترجمه
آل عمران ١٧٦ | آیه ١٧٧ | آل عمران ١٧٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إشْتَرَوُا الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ»: مراد این است که کفر را به جای ایمان برمیگزینند.
تفسیر
نکات آیه
۱- کافران، هرگز کوچکترین ضررى به خداوند نمى رسانند. (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان لن یضرّوا اللّه شیئاً)
۲- ایمان به خدا، فطرى بشر (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان) آیه شریفه، ایمان را اصل و کفر را جایگزین مى داند. بنابراین انسان در اصل، یعنى به طور فطرى، روى به ایمان دارد نه به کفر. برداشت فوق بر این مبناست که مراد از «الّذین ... »، تمامى کافران باشد; نه خصوص مرتدان.
۳- ایمان به خداوند، سرمایه سعادت بخشِ انسان (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان ... لهم عذاب الیم) زیرا مى فرماید برخى کفر را به بهاى ایمان خریدند و از دست دادن این بها، موجب گرفتارى به عذاب است. لذا ایمان، سرمایه اى فرض شده که از دست دادن آن موجب عذاب دردناکى است.
۴- ارتداد گروهى از مؤمنان پس از جریان جنگ احد* (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان لن یضرّوا اللّه شیئاً) به مقتضاى ارتباط این آیه با آیات قبل، مراد از «الّذین اشتروا ... »، مى تواند آن گروه از مسلمانانى باشد که پس از نبرد احد با تبلیغات سوء و شایعات در تضعیف روحیه مؤمنان مى کوشیدند و آنان را از غزوه حمراءالاسد بازمى داشتند.
۵- قدرت مطلق خداوند و آسیب ناپذیرى وى از عملکرد کافران (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان لن یضرّوا اللّه شیئاً)
۶- بازگشت ضرر انتخاب کفر، به خود کافران (انّ الّذین اشتروا الکفر ... لن یضرّوا اللّه شیئاً و لهم عذاب الیم) جمله «و لهم عذاب الیم»، دلالت دارد بر این که کافران با کفر خویش به خودشان ضرر مى زنند ; چرا که به «عذاب الیم» گرفتار مى شوند.
۷- بازگشت ضرر ارتداد به خود مرتدان (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان لن یضرّوا اللّه شیئاً) برداشت فوق مبتنى بر این است که مراد از «الّذین ... » کسانى باشد که پس از اختیار اسلام به کفر مى گرایند.
۸- تضمین خداوند نسبت به آسیب ناپذیرى دین اسلام، از ناحیه کفر گروهى از مردم (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان لن یضرّوا اللّه شیئاً) برخى برآنند که مراد از ضرر رساندن به خدا، ضرر رساندن به دین خداست. زیرا هیچکس تصور ضرر رساندن به خداوند را ندارد تا خداوند آن پندار را نفى کند.
۹- عذاب دردناک الهى، کیفر انتخاب کنندگان کفر به بهاى از دست دادن ایمان (مرتدان) (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان ... لهم عذاب الیم)
۱۰- کفر، موجب گرفتارى به عذاب دردناک الهى (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان ... لهم عذاب الیم)
۱۱- ارزیابى نادرست کافران و مرتدان، در مورد ایمان و کفر (انّ الّذین اشتروا الکفر بالایمان ... لهم عذاب الیم) چون خریدار معتقد است که آنچه به دست مى آورد با ارزشتر از چیزى است که مى پردازد، بنابراین کافر با انتخاب کفر بر ایمان که به منزله داد و ستد است کفر را ارجمندتر از ایمان مى پندارد; غافل از آنکه عذابى دردناک را متحمّل خواهد شد.
موضوعات مرتبط
- ارتداد:۴ آثار ارتداد ۴ ۷
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۴
- انسان: سرمایه انسان ۳
- اضرار: به خدا ۱، ۵
- ایمان: آثار ایمان ۳ ; ایمان به خدا ۲، ۳ ; ایمان فطرى ۲
- خدا:۱، ۲، ۳ عذاب خدا ۱، ۲، ۳ ۹، ۱۰ ; قدرت خدا ۱، ۲، ۳ ۵
- خسارت: عوامل خسارت ۶، ۷
- دین: استحکام دین ۸ ; پاسدارى دین ۸
- سعادت: عوامل سعادت ۳
- عذاب: مراتب عذاب ۹ ; موجبات عذاب ۱۰
- عمل:۵
- غزوه احد:۴
- کافران:۱ ارزیابى کافران ۱ ۱۱ ; خسارت کافران ۱ ۶ ; عمل کافران ۱ ۵
- کفر: آثار کفر ۶، ۱۰ ; کیفر کفر ۹
- کیفر:۹
- مرتد: ارزیابى مرتد ۱۱ ; کیفر مرتد ۹
- مردم:
- مؤمنان: ارتداد مؤمنان ۴