آل عمران ٥٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و مکر کردند و مکر کرد خدا و خدا است بهترین مکرکنندگان | |-|معزی=و مکر کردند و مکر کرد خدا و خدا است بهترین مکرکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | {{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::14|٢ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::54|٥٤]] | قبلی = آل عمران ٥٣ | بعدی = آل عمران ٥٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَکَرُوا»: نقشه کشیدند و چارهجوئی نمودند. حیلهگری کردند. «مَکَرَ اللهُ»: خداوند برای ابطال حیله و نقشه ایشان چارهجوئی کرد. میان (مَکَرُوا) و (مَکَرَ) مُشاکله است؛ یعنی اتّفاق در لفظ و اختلاف در معنی. | «مَکَرُوا»: نقشه کشیدند و چارهجوئی نمودند. حیلهگری کردند. «مَکَرَ اللهُ»: خداوند برای ابطال حیله و نقشه ایشان چارهجوئی کرد. میان (مَکَرُوا) و (مَکَرَ) مُشاکله است؛ یعنی اتّفاق در لفظ و اختلاف در معنی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۴
ترجمه
آل عمران ٥٣ | آیه ٥٤ | آل عمران ٥٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَکَرُوا»: نقشه کشیدند و چارهجوئی نمودند. حیلهگری کردند. «مَکَرَ اللهُ»: خداوند برای ابطال حیله و نقشه ایشان چارهجوئی کرد. میان (مَکَرُوا) و (مَکَرَ) مُشاکله است؛ یعنی اتّفاق در لفظ و اختلاف در معنی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - مکر بنى اسرائیل علیه عیسى (ع) (فلمّا احس عیسى منهم الکفر ... و مکروا)
۲ - مکر و تلاش کافران بنى اسرائیل، براى کشتن عیسى (ع) (و مکروا ... اذ قال اللّه یا عیسى انى متوفیک) با توجّه به آیه بعد که سخن از عروج عیسى (ع) به میان آمده، معلوم مى شود که مکرشان در جهت کشتن عیسى (ع) بوده است.
۳ - مکر و مقابله خداوند با مکر و حیله کافران توطئه گر علیه عیسى (ع) (و مکروا و مکر اللّه)
۴ - توانایى و چیرگى خداوند در مکر با کافران (و مکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین)
۵ - شکست مکر بنى اسرائیل علیه عیسى(ع) (و مکروا و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین)
۶ - ناتوانى و شکست قطعى انسان، در مکر با خداوند (و مکر اللّه و اللّه خیر الماکرین)
۷ - مکر انسان با خداوند، مستلزم مکر الهى با اوست. (و مکروا و مکر اللّه)
۸ - بازتاب کردار آدمى مشابه و همسان با عملکرد وى (و مکروا و مکر اللّه)
۹ - مکر خداوند به انسان، بازتاب عملِ مکرآمیز خود انسان است. (و مکروا و مکر اللّه)
روایات و احادیث
۱۰ - مکر خداوند با کافران، مجازات نمودن آنان به سبب مکرشان است. (و مکروا و مکر اللّه) امام رضا(ع) درباره آیه فوق فرمود: انّ اللّه تبارک و تعالى ... لا یمکر ... و لکنّه عزّ و جل یجازیهم ... جزاء المکر.[۱]
موضوعات مرتبط
- انبیا: ۲
- بنى اسرائیل: توطئه بنى اسرائیل ۱، ۲ ; شکست بنى اسرائیل ۵ ; بنى اسرائیل و قتل انبیا ۲
- خدا: قدرت خدا ۴ ; مکر خدا ۳، ۴، ۷، ۹، ۱۰
- شکست: عوامل شکست ۶
- عمل: آثار عمل ۸، ۹ ; کیفر عمل ۸
- عیسى (ع): عیسى (ع) و بنى اسرائیل ۱، ۲، ۵
- کافران: توطئه کافران ۳، ۴ ; کیفر کافران ۱۰ ; مکر کافران ۱۰
- مکر: ۳، ۴، ۶، ۷، ۹ آثار مکر ۹ ; مکر با خدا ۶، ۷
منابع
- ↑ عیون اخبارالرضا (ع)، ج ۱، ص ۱۲۶، ح ۱۹، ب ۱۱ ; معانى الاخبار، ص ۱۳، ح ۳.