الهمزة ٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آتش خدای افروخته‌
|-|معزی=آتش خدای افروخته‌
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره الهمزة | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الهمزة ٥ | بعدی = الهمزة ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره الهمزة | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::6|٦]] | قبلی = الهمزة ٥ | بعدی = الهمزة ٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«الْمُوقَدَةُ»: فروزان. برافروخته.
«الْمُوقَدَةُ»: فروزان. برافروخته.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۷


ترجمه

آتش برافروخته الهی است،

آتش برافروخته الهى است
آتش افروخته خدا[يى‌] است.
آن آتش را (خشم) خدا افروخته.
آتش برافروخته خداست
آتش افروخته خداست،
آتش الهی فروزان‌
آتش افروخته خداست.
آتش برافروخته‌ی خدا است!
آتش افروخته‌ی خدایی است.
آتش خدای افروخته‌


الهمزة ٥ آیه ٦ الهمزة ٧
سوره : سوره الهمزة
نزول : ٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْمُوقَدَةُ»: فروزان. برافروخته.


تفسیر

نکات آیه

۱ - پیدایش آتش جهنم و برافروخته شدن آن، وابسته به خداوند و خواست مستقیم او است. (نار اللّه) استناد آتش جهنم به خداوند - با آن که هر آتش دیگرى نیز مخلوق او است - نشانگر ظهور وابستگى آن به خداوند است; به گونه اى که تنها، به فرمان او برمى افروزد و مى سوزاند.

۲ - دوزخیان در قیامت، به حاکمیت اراده خداوند بر آتش جهنم، به روشنى پى خواهند برد. (نار اللّه) استناد «نار» به «اللّه»، بیانگر آن است که، استناد آتش جهنم به خداوند، بر کسى پوشیده نخواهد ماند، گرچه درباره آتش هاى دنیا، این حقیقت مخفى مانده و استناد آن به اسباب و علل مادى، انسان را از آن غافل ساخته باشد.

۳ - خداوند، مالک و صاحب اختیار آتشى است که در قیامت، زراندوزان غیبت کننده و عیب جو را درهم مى شکند. (و ما أدریک ما الحطمة . نار اللّه) «نار اللّه»، خبر است براى ضمیر محذوف که به «الحطمة» برمى گردد.

۴ - آتش جهنم، آتشى بى نظیر و شدیدتر از هر آتش دیگرى است. (نار اللّه) توصیف خداوند به خالق و مالک آتش جهنم، بیانگر تفاوت آن، با دیگر آتش ها است.

۵ - آتش جهنم، همواره برافروخته شده و شعله هاى تازه پیدا مى کند. (الموقدة) «ایقاد» (مصدر «موقدة») یا از «وَقَدْ» (آتش و بر افروخته شدن آن) و یا از «وَقود» (هیزم ویژه آتش)، گرفته شده است. توصیف آتش جهنم به «موقدة» - با آن که آتش از افروخته شدن و افروزنده انفکاک ندارد - اشاره به حدوث پیاپى این وصف دارد; به گونه اى که نه تنها هرگز خاموش نمى شود; بلکه همواره شعله هاى جدید دارد.

۶ - وجود مأمورانى الهى، براى برافروختن آتش جهنم (الموقدة) «موقدة» اسم مفعول و حاکى از وجود فاعلى است که آتش را شعلهور ساخته است.

موضوعات مرتبط

  • ثروت اندوزان: تجزیه بدن ثروت اندوزان ۳; ثروت اندوزان در جهنم ۳
  • جهنم: آتش جهنم ۶; آثار آتش جهنم ۳; بى نظیرى آتش جهنم ۴; جاودانگى آتش جهنم ۵; حاکم آتش جهنم ۲; شدت آتش جهنم ۴; شعله آتش جهنم ۱، ۵; مالک آتش جهنم ۳; منشأ آتش جهنم ۱; ویژگیهاى آتش جهنم ۴
  • جهنمیان: علم اخروى جهنمیان ۲
  • خدا: آثار مشیت خدا ۱; حاکمیت اراده خدا ۲; مالکیت خدا ۳
  • عیب جویان: تجزیه بدن عیب جویان ۳; عیب جویان در جهنم ۳
  • غیبت کنندگان: تجزیه بدن غیبت کنندگان ۳; غیبت کنندگان در جهنم ۳
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۲
  • کارگزاران خدا :۶

منابع