العلق ٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آموخت به انسان آنچه را ندانست | |-|معزی=آموخت به انسان آنچه را ندانست | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العلق | نزول = [[نازل شده در سال::1|١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::5|٥]] | قبلی = العلق ٤ | بعدی = العلق ٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَا لَمْ یَعْلَمْ»: (نگا: نحل / ). | «مَا لَمْ یَعْلَمْ»: (نگا: نحل / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶
ترجمه
العلق ٤ | آیه ٥ | العلق ٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَا لَمْ یَعْلَمْ»: (نگا: نحل / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
مَا يَسْطُرُونَ (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره علق
- معناى ((قرائت )) و مفاد ((اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...))
- معناى ((قرائت )) و مفاد ((اقراء باسم ربّك الّذى خلق ...))
- مراد از امر به قرائت در ((اقراء و ربّك الاكرام )) و مفاد توصيف خدا به ((الّذى علّمبالقلم )) بعد از امر به قرائت
- بى نياز دانستن خود، منشاء و علّت طغيان آدمى است
- توضيحى راجع به تشريع نماز قبل از شب معراج وقبل از نزول قرآن كه از آيه : ((اراءيت الذى عيدا اذا صلّى )) استفاده مى شود
- تهديد آنكه مانع نمازگزاردن پيامبر (صلى الله عليه و آله ) مى شده
- رواياتى در باره ماجراى نزول نخستين وحى بر پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم :((اقرء باسمربك ...))
- و بيان اشكالى كه در اين روايت ديده مى شود
- شاءن نزول آيات : ((اءراءيت الذّى ينهى ...))، سجده نزديكترين حالت عبد به ربّ،سوره عزائم
نکات آیه
۱ - آموخته هاى انسان، هدیه خداوند و نعمت او است. (علّم الإنسن ما لم یعلم) آیه شریفه، در مقام امتنان و برشمردن نعمت هایى است که جلوه هاى کرم خداوند است.
۲ - ظرف معلومات انسان، در اصل آفرینش او تهى است. (ما لم یعلم) تعبیر «ما لم یعلم» (چیزى را که نمى دانست) شامل معلومات اکتسابى و غیر اکتسابى هر دو مى شود.
۳ - خروج انسان از نادانى، در گرو خواست خداوند و به دست او است. (علّم الإنسن ما لم یعلم)
۴ - رها ساختن انسان از جهل، جلوه کرم والاى خداوند است. (و ربّک الأکرم. الّذى ... علّم الإنسن ما لم یعلم)
۵ - ربوبیت خداوند بر انسان، جلوه گر در آگاهى بخشیدن به او است. (و ربّک الأکرم ... علّم الإنسن ما لم یعلم) چه این آیه خبر براى «ربّک» باشد و چه «الأکرم» خبر آن بوده و این آیه بدل براى «علّم بالقلم» قرار داده شود، برداشت یاد شده، استفاده مى شود.
۶ - توجه به وابستگى تمام معلومات انسان به خداوند، مایه اطمینان پیامبر(ص) به امداد الهى در توانا ساختن او بر دریافت و قرائت قرآن (اقرأ ... علّم الإنسن ما لم یعلم)
موضوعات مرتبط
- اطمینان: عوامل اطمینان ۶
- انسان: حقیقت علم انسان ۲; منشأ علم انسان ۱، ۳، ۵، ۶
- جهل: منشأ نجات از جهل ۳، ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; اطمینان به امدادهاى خدا ۶; تعالیم خدا ۵; عطایاى خدا ۱; مشیت خدا ۳; نشانه هاى کرامت خدا ۴; نعمتهاى خدا ۱
- ذکر: آثار ذکر نیازمندى انسان ۶
- محمد(ص): اطمینان محمد(ص) ۶; تلاوت قرآن محمد(ص) ۶
- نعمت: نعمت علم ۱