الليل ٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و تکذیب به نیکوکاری کرد | |-|معزی=و تکذیب به نیکوکاری کرد | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الليل | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الليل | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::9|٩]] | قبلی = الليل ٨ | بعدی = الليل ١٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْحُسْنَی»: (نگا: آیه ششم). | «الْحُسْنَی»: (نگا: آیه ششم). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۶
ترجمه
الليل ٨ | آیه ٩ | الليل ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحُسْنَی»: (نگا: آیه ششم).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۲۱، سوره ليل
- مراد از اينكه درباره مؤ من انفاق كننده متقّى فرمود: ((فسنيسّره لليسرى ))
- درباره بخل ورزنده مكذّب فرمود: ((فسينسّره للعسرى ))
- هدايت خلق از قضاهاى الهى است كه بر خود واجب كرده (انّ علينا للهدى ) و با هادى بودنانبياء (عليهم السّلام ) منافات ندارد
- فرق بين هدايت به معناى ارائه طريق و هدايت به معناىايصال به هدف
- بيان اينكه تكذيب كننده دعوت حقّ و روى گرداننده از آن ((اشقى )) است ،
- و اينكه مفاد آيه ((لا يصليها الا الاءشقى ...)) اينست كه فقط كافر اشقى خالد در جهنم است
- متّقى ترين افراد كسى است كه در راه رضاى خدا ازمال حود انفاق مى كند
- (رواياتى درباره نزول آيات : ((فاءما من اعطى و اتّقى ...)) در شاءن ((ابودحداح ))و روايتى درباره اينكه هدايت كننده خدا است )
- كلام فخر رازى در شاءن نزول سوره ليل و نقد و برسى آن
نکات آیه
۱ - گروهى از مردم، پاداش هاى موعود خداوند را دروغ پنداشته و وعده هاى الهى را تکذیب مى کنند. (و کذّب بالحسنى)
۲ - پاداش هاى موعود الهى، نیکو و تکذیب آن ناروا است. (و کذّب بالحسنى) معناى کلمه «الحسنى» (زیباتر)، در خود تمجید و مطلوبیت را گنجانده است. بنابراین وصفى است که خود بیانگر نامطلوب بودن تکذیب آن است و تهدید به فرجام دشوار (در آیه بعد) نیز بر ناروا بودن آن تأکید کرده است.
۳ - بخلورزى، ترک انفاق و احساس بى نیازى از پاداش هاى الهى، نشانه بى اعتمادى به وعده هاى خداوند است. (و أمّا من بخل و استغنى و کذّب بالحسنى) از عطف این آیه بر آیه قبل - چه عطف سبب بر مسبب باشد و چه عکس آن - برداشت یاد شده استفاده مى شود.
۴ - وجود زمینه محرومیت از پاداش هاى نیکوى الهى، براى بخیلان و زراندوزان (و أمّا من بخل و استغنى . و کذّب بالحسنى) جمله «کذّب بالحسنى»، بخل و ثروت اندوزى را «تکذیب حسنى» نامیده است; یعنى، کسى که «حسنى» (فرجام نیک) را باور دارد، این دو راه را انتخاب نمى کند; زیرا در این صورت، خود را در معرض محرومیت از آن قرار داده است.
موضوعات مرتبط
- انفاق: آثار ترک انفاق ۳
- بخل: آثار بخل ۳
- بخیلان: محرومیت بخیلان ۴
- ثروت اندوزان: محرومیت ثروت اندوزان ۴
- خدا: آثار بى نیازى از پاداشهاى خدا ۳; زیبایى پاداشهاى خدا ۲; سرزنش تکذیب پاداشهاى خدا ۲; محرومان از پاداشهاى خدا ۴; مکذبان وعده هاى خدا ۱; نشانه هاى بى اعتمادى به وعده هاى خدا ۳
- گروههاى اجتماعى :۱