الإنفطار ١١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=گرامیانی نویسندگانی | |-|معزی=گرامیانی نویسندگانی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الإنفطار | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::11|١١]] | قبلی = الإنفطار ١٠ | بعدی = الإنفطار ١٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::2|٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«کِرَامًا»: جمع کَریم، بزرگواران (نگا: فرقان / ، عبس / ). | «کِرَامًا»: جمع کَریم، بزرگواران (نگا: فرقان / ، عبس / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۴
ترجمه
الإنفطار ١٠ | آیه ١١ | الإنفطار ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کِرَامًا»: جمع کَریم، بزرگواران (نگا: فرقان / ، عبس / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَ... (۰) وَ کُلَ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ... (۱) مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلاَّ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۹، سوره انفطار
- بيان تعدادى از علامتهاى روز قيامت
- مراد از اينكه در قيامت هر نفسى به آنچه مقدم و مؤ خر داشته عالم مى شود
- مفاد استفهام توبيخى ((يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم )) و آنچه وصف ((كريم)) افاده مى كند
- برقرارى عدالت بين اعضاء و قواى انسان يكى از موارد تدبير الهى
- ثبت و ضبط اعمال انسانها توسط دو فرشته موكل و توصيف آنها به (كراما كاتبين )
- ملائكه به افعال و نيات ما علم دارند و بر هر كس دو ملك ماءمور ثبت و كتابت اعمال اويند
- در قيامت رابطه تاءثير و تاءثر اسباب عادى از بين مى رود
- (رواياتى در ذيل ((علمت نفس ما قدمت و اخرت ))، ((و ان عليكم لحافظين )) و ((الامريومئذ لله ))
نکات آیه
۱ - فرشتگان ناظر و مراقب انسان ها، شخصیت هایى ارجمند و داراى ارزش و احترام در پیشگاه خداوند (کرامًا) آنچه در مقوله خود داراى شرافت و برجستگى باشد، به کَرَم توصیف مى شود. (مفردات راغب)
۲ - لزوم گرامى داشتن و حرمت نهادن به فرشتگان مأمور ثبت و ضبط اعمال (کرامًا) شرافت موجودى نزد خداوند، کاشف از این است که احترام دیگران به آن موجود، محبوب خداوند و مطلوب او است.
۳ - فرشتگان ناظر بر انسان، براى محافظت دقیق از کردار او، آن را ثبت کرده و از آن سندى مکتوب برمى دارند. (کتبین)
۴ - مراقبان اعمال در ثبت و ضبط آن، برخوردى کریمانه و اغماض گرانه دارند. (کرامًا کتبین) تقارن وصف کرامت و کتابت در یک آیه، گویاى ارتباط آن دو است. بنابراین کرامت ناظران اعمال، به هنگام ثبت آن ظهور مى یابد.
۵ - توجّه به حضور محافظان الهى در همه حالات و ثبت رفتار و کردار در نامه عمل، بازدارنده انسان از ارتکاب گناه (ما غرّک ... و إنّ علیکم لحفظین . کرامًا کتبین)
روایات و احادیث
۶ - «قال رسول اللّه(ص) إنّ اللّه ینهاکم عن التعرّى فاستحیوا من ملائکة اللّه الذین معکم الکرام الکاتبین الذین لایفارقونکم إلاّ عند ثلاث حاجات الغائط و الجنابة و الغسل;[۱] رسول خدا(ص) فرمود: خداوند شما را از عریان بودن نهى فرموده است. پس حیا کنید از فرشتگان خدا که با شما هستند; همان «کرام الکاتبین» که ارجمند و نویسنده اعمال اند. آنان که از شما جدا نمى شوند; مگر در سه مورد که رفع نیاز مى کنید: هنگام تخلّى، جنابت و غسل».
موضوعات مرتبط
- ذکر: آثار ذکر ثبت عمل ۵; آثار ذکر ملائکه ثبت عمل ۵
- عمل: ثبت عمل ۳; مقامات ناظران عمل ۱; ناظران عمل ۴; نقش ناظران عمل ۳
- گناه: موانع گناه ۵
- ملائکه: احترام ملائکه ثبت عمل ۱، ۲; حیا از ملائکه ۶; روش برخورد ملائکه ثبت عمل ۴; مقامات ملائکه ثبت عمل ۱; نقش ملائکه ثبت عمل ۳; همراهى ملائکه ثبت عمل ۶
منابع
- ↑ الدرالمنثور، ج ۸، ص ۴۴۰.