المدثر ١٦: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=نه چنین است همانا او است آیتهای ما را دشمن | |-|معزی=نه چنین است همانا او است آیتهای ما را دشمن | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المدثر | نزول = [[نازل شده در سال::2|٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = المدثر ١٥ | بعدی = المدثر ١٧ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَنِیداً»: مخالف. ستیزهگر (نگا: هود / ، ابراهیم / ، ِ / ). | «عَنِیداً»: مخالف. ستیزهگر (نگا: هود / ، ابراهیم / ، ِ / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲
ترجمه
المدثر ١٥ | آیه ١٦ | المدثر ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَنِیداً»: مخالف. ستیزهگر (نگا: هود / ، ابراهیم / ، ِ / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ... (۰) وَ قَالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوَالاً وَ... (۰) إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا... (۱)
تفسیر
- آيات ۸ - ۳۱، سوره مدثّر
- تركيب نحوى آيه : ((فذالك يومئذ يوم عسير على الكافرون غير يسير))
- وصف حال وليد بن مغيره و تكذيب نمودن او، اخبار از درانداختنش به دوزخ
- مقصود از توصيف سقر به اينكه ((لا تبقى و لا تذر...)) و در جمله ((لا تبقى و لاتذر))
- مراد از نوزده نفر موكّلان بر جهنّم و ابنكه فرمود: ((و جعلنا عدّتهم الّا فتنة ...))
- و بيان اينكه انگيزه هاى نفاق قبل از هجرت نيز وجود داشته است
- (رواياتى درباره آنچه وليد بن مغيره درباره قرآن گفت ،ونزول آيات گذشته درباره او)
نکات آیه
۱ - ولیدبن مغیره، هرگز به تمامى آرزوهاى مادى خود نرسید و عطش زیاده خواهى او سیراب نگردید. (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ)
۲ - ولیدبن مغیره، فردى عنود و حق ستیز (إنّه کان لأیتنا عنیدًا)
۳ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص)، در برابر مخالفت هاى کافران عنود، قدرت طلب و افزون خواه (همچون ولیدبن مغیره) (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که مخالفان پیامبر(ص) - از جمله ولیدبن مغیره - از ثروت اندوزان و قدرت مندان بودند. نفى ازدیاد قدرت و ثروت آنان با تعبیر (کلاّ) از سوى خداوند، مى تواند به منظور دلدارى به پیامبر(ص) باشد.
۴ - وجود انسان هایى حق ناپذیر در جامعه، به رغم شناخت نشانه هاى درستى آن (إنّه کان لأیتنا عنیدًا) «عنید» و «عنود» به کسى گفته مى شود که حق را شناخته است; ولى عمداً و آگاهانه با آن مخالفت مىورزد.
۵ - مخالفان رسالت پیامبر(ص)، مردمى لجوج و حق ناپذیر بودند. (إنّه کان لأیتنا عنیدًا)
۶ - حق ناپذیرى و عناد با دین، موجب زوال نعمت ها است. (ثمّ یطمع أن أزید . کلاّ إنّه کان لأیتنا عنیدًا) جمله «إنّه کان لآیاتنا عنیداً» تعلیل براى ردع (کلاّ) است; یعنى، چنین نخواهد شد (بر قدرت و ثروت او افزوده نخواهد شد); چون او نسبت به آیات ما عناد دارد.
موضوعات مرتبط
- انسان: اقسام انسان ها ۴
- حق: آثارحق ناپذیرى ۶; حق ناپذیران ۴
- دین: آثار دشمنى با دین ۶
- محمد(ص): حق ناپذیرى مخالفان محمد(ص) ۵; دشمنى مخالفان محمد(ص)۳; دلدارى به محمد(ص) ۳; رذایل اخلاقى مخالفان محمد(ص) ۳، ۵; طمع مخالفان محمد(ص) ۳; قدرت طلبى مخالفان محمد(ص) ۳; لجاجت مخالفان محمد(ص) ۵
- نعمت: عوامل سلب نعمت ۶
- ولیدبن مغیره: آرزوهاى ولیدبن مغیره ۱; حق ستیزى ولیدبن مغیره ۲; دشمنى ولیدبن مغیره ۲، ۳; طمع ولیدبن مغیره ۱، ۳; قدرت طلبى ولیدبن مغیره ۳