المعارج ٣٨: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=آیا امید دارد هر مردی از ایشان که درآورده شود به بهشت نعمتها | |-|معزی=آیا امید دارد هر مردی از ایشان که درآورده شود به بهشت نعمتها | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = | {{آيه | سوره = سوره المعارج | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::38|٣٨]] | قبلی = المعارج ٣٧ | بعدی = المعارج ٣٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::9|٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ»: کافران و مشرکان خودخواه و خودپرست، دارا و مرفه بودن خود را نشانه عزّت و احترام در پیشگاه خدا میدانستند، و قدرت مادی دنیوی را دلیل بر بلندی مقام و محبوبیت اخروی خود میگرفتند (نگا: روح المعانی، روح البیان). | «أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ»: کافران و مشرکان خودخواه و خودپرست، دارا و مرفه بودن خود را نشانه عزّت و احترام در پیشگاه خدا میدانستند، و قدرت مادی دنیوی را دلیل بر بلندی مقام و محبوبیت اخروی خود میگرفتند (نگا: روح المعانی، روح البیان). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۱
ترجمه
المعارج ٣٧ | آیه ٣٨ | المعارج ٣٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَیَطْمَعُ کُلُّ امْرِئٍ»: کافران و مشرکان خودخواه و خودپرست، دارا و مرفه بودن خود را نشانه عزّت و احترام در پیشگاه خدا میدانستند، و قدرت مادی دنیوی را دلیل بر بلندی مقام و محبوبیت اخروی خود میگرفتند (نگا: روح المعانی، روح البیان).
تفسیر
- آيات ۳۶ - ۴۴، سوره معارج
- توضيح معناى آيه : ((فمال الذين كفروا قبلك مهطعين ....))
- بيان اينكه مراد از ((الذين كفروا)) منافقينى هستند كه اطراف پيامبر (صلى الله عليه وآله و سلم ) را گرفته بودند.
- چند وجه در معناى ((انا خلقنا هم مما يعلمون ))
- بيان وجوهى از التفات در آيه (فلا اقسم برب المشارق و المغارب ...)
- بيان وعده اى (روز قيامت ) كه به كفار داده شده : بيرون شدن از قبر، سرگردانى ...
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - ورود کافران به بهشت، امرى ناممکن و آرزویى بى جا (أیطمع کلّ امرىء منهم أن یدخل جنّة نعیم) استفهام در «أیطمع» انکارى است.
۲ - ادعاى استهزاآمیز کافران، به بهشتى بودن خود بر فرض برپایى قیامت (أیطمع کلّ امرىء منهم أن یدخل جنّة نعیم) مفسران اظهار داشته اند: که کافران به هنگام شنیدن سخنان پیامبر(ص)، به استهزا مى گفتند: اگر آنچه پیامبر مى گوید درست باشد; ما زودتر از آنان به بهشت خواهیم رفت و از آنان سزاوارتریم.
۳ - بهشت، بوستانى پرنعمت جنّة نعیم
موضوعات مرتبط
- بهشت: استهزاى بهشت ۲; باغهاى بهشت ۳; حقیقت بهشت ۳; وفور نعمتهاى بهشت ۳
- قیامت: استهزاى قیامت ۲
- کافران: ادعاى کافران ۲; استحاله ورود کافران به بهشت ۱; استهزاهاى کافران ۲