روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۷۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۷۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۷۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۴:۳۰
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۳، كِتَابُ الْمَعِيشَة
روي عمرو بن شمر عن جابر عن ابي جعفر ع قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۷۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۳ ش ۳۷۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۴ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۲۱۲
جابر جعفى گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: هنگامى كه خداوند اين آيه را فرستاد إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ مائده- ۱۹۰» (بدون شكّ شراب و قمار و بتپرستى و گرو و شرط بندى همه پليد و از اعمال شيطان است، از آن دورى كنيد)، از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله پرسيدند «ميسر» چيست؟ فرمود: هر چيز كه با آن قمار كنند حتّى استخوان كعب (قاپ) و گردوبازى، پرسيدند: «انصاب» يعنى چه؟ فرمود: براى بت قربانى كردن، سؤال كردند: «ازلام» چيست؟ فرمود: تيرهايى كه با آن قمار مىكنند. شرح: «با تيرها اين نوع بازى مىكردند كه هر گاه امر مبهمى داشتند سه عدد تير را اختيار كرده بر يكى مىنوشتند «أمرنى ربّى» و بر ديگرى مىنوشتند «نهانى ربّى» و بر سوّمى چيزى نمىنوشتند اگر امر خارج مىشد عمل مىكردند و هر گاه نهى بيرون مىآمد آن كار را انجام نمىدادند و اگر سومى بيرون مىآمد كار را از سر مىگرفتند و اين نوع قمار در زمان جاهليّت رايج بوده است».