روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۷۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۷۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۷۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۳:۵۷
آدرس: من لا يحضره الفقيه، جلد ۱، أَبْوَابُ الصَّلَاةِ وَ حُدُودِهَا-بَابُ مَا يُسْجَدُ عَلَيْهِ وَ مَا لَا يُسْجَدُ عَلَيْه
و روي عن ياسر الخادم انه قال :
من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۷۱ | حدیث | من لايحضره الفقيه جلد ۱ ش ۲۳۷۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
محمد جواد غفارى, من لا يحضره الفقيه - جلد ۱ - ترجمه على اكبر و محمد جواد غفارى و صدر بلاغى, ۴۰۸
و از ياسر خادم (خدمتگار امام رضا عليه السّلام) روايت كردهاند كه گفت: روزى امام رضا عليه السّلام بر من گذشت، در حالى كه من بر سجّاده حصيرى (كه به آن طبرى گويند) نماز مىخواندم، و بر روى آن چيزى (مانند سنگريزه) انداخته و يا ريخته بودم آن حضرت بمن فرمود: چرا روى همان حصير سجده نميكنى مگر حصير از روئيدنيهاى زمين نيست. و پدرم- رحمه اللَّه- در رسالهاى كه برايم فرستاده گفته است: بر زمين سجده كن يا بر چيزى كه از زمين روئيده باشد ولى بر حصيرهائى كه در مدينه مىبافند سجده مكن زيرا بندهاى آن (كه بمنزله پود آنست) از پوست است و نيز بر موى، پشم، پوست، و ابريشم، شيشه، آهن، روى، برنز، قلع، مس، پر و خاكستر (بر هيچ يك از اينها) سجده مكن، و اگر زمين بسيار داغ باشد كه نگران باشى پيشانيت بسوزد يا شب تيره و تارى باشد و تو از عقربى يا خارى بيمناك باشى كه مبادا آزارى بتو رساند در چنين حالتى اشكالى ندارد كه بر آستين جامهات سجده كنى به شرط اينكه جنس آن از پنبه يا كتّان باشد، و هر گاه در پيشانيت دملى باشد (كه برجستگى آن مانع از نهادن پيشانى بر زمين است) حفره كوچكى در محلّ سجده ايجاد كن و هنگام سجود برآمدگى دمل را در آن قرار ده، و هر گاه در پيشانيت بيمارى و علّتى وجود دارد كه بخاطر آن نميتوانى سجده كنى، در اين صورت به طرف راست پيشانيت سجده كن، و هر گاه بر سمت راست پيشانيت نيز نميتوانى سجده كنى بر طرف چپ پيشانيت سجده كن يا سمت چپ پيشانى خود را بر زمين گذار، و اگر بر آن نيز نميتوانى سجده كنى بر پشت دست خود سجده كن، و هر گاه بر آن نيز نتوانستى سجده كنى، پس ذقن يا چانه خويش را بر زمين گذار براى اينكه خداوند عزّ و جلّ در قرآن مجيد فرموده است: إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذا يُتْلى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً- إلى قوله- وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً (يعنى: البتّه آنان كه قبل از نزول قرآن دانش بآنان عطا شده وقتى قرآن بر ايشان خوانده شود سجده آنان بر زنخها و صورتهاى خويش بر خاك مىافتند- تا آنجا كه فرمايد- و پيوسته ترسشان را از خداوند تعالى افزون مىكند- سورة الاسرى ۱۰۹- ۱۰۷) و ايستادن و گذاشتن دستها و زانوها و انگشتان ابهام بر غير زمين اشكالى ندارد (بلكه لزوم بر زمين نهادن بىحائل مخصوص پيشانى است) و بينى خود را بر زمين بگذار يا بساى (حدّاقل اينست كه بر زمين برسد)، و در گذاشتن پيشانى بر زمين براى تو كافى است كه از رستنگاه مو تا ابروها به اندازه يك درهم بر زمين گذارى (يعنى اين مقدار موضع سجود است) و سجود تو يا حالت تو در هنگام سجود بايد همانند فراخى و گشادگى ميان اعضاى شتر لاغر بهنگام خوابيدن يعنى همچون كسى باشد كه آويخته است (كه كليّه اعضاى او بسوى زمين ميل كند و كشيده مىشود)، و هيچ جزئى يا عضوى از بدنت بر جزئى يا عضوى ديگر متّكى نباشد و اعضاء يك ديگر را نگرفته باشند (در مواقع شبيه حالت كسى است كه از جايى آويخته باشد آنگاه از آنجا رها شود و بدون هيچ مقاومتى به رو بر زمين افتد).