الفتح ١٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنکه ایمان نیارد به خدا و پیمبرش همانا آماده ساختیم برای کافران آتش سوزان را | |-|معزی=و آنکه ایمان نیارد به خدا و پیمبرش همانا آماده ساختیم برای کافران آتش سوزان را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الفتح | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الفتح | نزول = [[نازل شده در سال::19|٧ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::13|١٣]] | قبلی = الفتح ١٢ | بعدی = الفتح ١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«مَنْ»: این واژه مبتدا است و میتواند شرطیه یا موصوله باشد. اگر شرطیه باشد، جواب شرط محذوف است که (فَإِنَّهُ کَافِرٌ ... فَهُوَ کَافِرٌ) است. خبر مبتدا (فَإِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَعِیراً) است. | «مَنْ»: این واژه مبتدا است و میتواند شرطیه یا موصوله باشد. اگر شرطیه باشد، جواب شرط محذوف است که (فَإِنَّهُ کَافِرٌ ... فَهُوَ کَافِرٌ) است. خبر مبتدا (فَإِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَعِیراً) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۴
ترجمه
الفتح ١٢ | آیه ١٣ | الفتح ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَنْ»: این واژه مبتدا است و میتواند شرطیه یا موصوله باشد. اگر شرطیه باشد، جواب شرط محذوف است که (فَإِنَّهُ کَافِرٌ ... فَهُوَ کَافِرٌ) است. خبر مبتدا (فَإِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَعِیراً) است.
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۱۷ سوره فتح
- عذرى كه تخلف كنندگان از همراهى با پيامبر (ص ) آوردند و گفتند:اشتغال به سرپرستى اموال و خانواده هايمان ما را باز داشت و جواب به آنها كه سببواقعى تخلفشان سوء ظن و ترس از كشته شدن بوده است
- مقصود از اينكه درباره متخلفانى كه در خواستشان در مورد پيوستن به مجاهدان براىغنيمت گرفتن ردّ شد فرمود: جز اندكى نمى فهمند
نکات آیه
۱ - شعله هاى گدازنده آتش ، مهیا براى کافران به خدا و رسول او (و من لم یؤمن ... فإنّا أعتدنا للکفرین سعیرًا)
۲ - تخلف از دعوت پیامبر(ص) به بهانه هاى واهى، در حکم کفر به خداو رسول او* (سیقول لک المخلّفون ... و من لم یؤمن ... فإنّا أعتدنا للکفرین سعیرًا) روى سخن آیه شریفه، مى تواند متوجه به بادیه نشینانى باشد که از دعوت پیامبر(ص) تخلّف کردند و اشتغال به اموال و خانواده را بهانه قرار دادند.
۳ - بدگمانى به خدا و نصرت هاى او نسبت به مؤمنان، منتهى به کفر و بى ایمانى* (و ظننتم ظنّ السوء ... و من لم یؤمن باللّه و رسوله) برداشت بالا بدان احتمال است که مراد از «من لم یؤمن»، همان مخاطبان «ظننتم...» باشد.
۴ - آتش دوزخ، هم اکنون موجود و مهیا براى کافران* (فإنّا أعتدنا للکفرین سعیرًا) ماضى آمدن فعل «أعتدنا»، ممکن است ناظر به معناى حقیقى آن (زمان گذشته) باشد; نه این که مضارع محقق الوقوع را بیان کند.
۵ - نقش عوامل الهى، در مهیّا شدن دوزخ براى کافران* (فإنّا أعتدنا للکفرین سعیرًا) ضمیر متکلم مع الغیر، در «إنّا» و «أعتدنا» را مى توان بیانگر نقش عوامل و کارگزاران الهى در تحقّق اراده او دانست.
موضوعات مرتبط
- جهنم: آمادگى جهنم ۱، ۵; شعله هاى آتش جهنم ۱; فعلیت جهنم۴
- خدا: فرجام سوءظن به خدا ۳; فرجام سوءظن به نصرتهاى خدا ۳; کیفرهاى خدا ۱
- عصیان: آثار عصیان از محمد(ص) ۲
- کارگزاران خدا: نقش کارگزاران خدا ۵
- کافران: کافران در جهنم ۵; کیفر کافران ۴
- کفر: کفر به خدا ۲; کفر به محمد(ص) ۲; کیفر کفر به خدا ۱; کیفر کفر به محمد(ص) ۱; موجبات کفر ۳