الجاثية ١٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و رام کرد برای شما آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همگی از آن وی است همانا در این است آیتهائی برای گروهی که اندیشه کنند | |-|معزی=و رام کرد برای شما آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همگی از آن وی است همانا در این است آیتهائی برای گروهی که اندیشه کنند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الجاثية | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::13|١٣]] | قبلی = الجاثية ١٢ | بعدی = الجاثية ١٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::18|١٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«جَمِیعاً مِنْهُ»: جملگی این تسخیر از سوی خدا حاصل میگردد (نگا: تفسیر کبیر). همه آنچه ذکر شده است، از فضل و لطف خدا بر شما است (نگا: المختصر). همه اینها با تمام ویژگیهائی که دارند، از سوی خدایند و به فرمان او در خدمت شما (نگا: نمونه). | «جَمِیعاً مِنْهُ»: جملگی این تسخیر از سوی خدا حاصل میگردد (نگا: تفسیر کبیر). همه آنچه ذکر شده است، از فضل و لطف خدا بر شما است (نگا: المختصر). همه اینها با تمام ویژگیهائی که دارند، از سوی خدایند و به فرمان او در خدمت شما (نگا: نمونه). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۳
ترجمه
الجاثية ١٢ | آیه ١٣ | الجاثية ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«جَمِیعاً مِنْهُ»: جملگی این تسخیر از سوی خدا حاصل میگردد (نگا: تفسیر کبیر). همه آنچه ذکر شده است، از فضل و لطف خدا بر شما است (نگا: المختصر). همه اینها با تمام ویژگیهائی که دارند، از سوی خدایند و به فرمان او در خدمت شما (نگا: نمونه).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ سَخَّرَ... (۴)
يَا أَهْلَ الْکِتَابِ لاَ تَغْلُوا... (۲) وَ مَا بِکُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۳، سوره جاثيه
- غرض و مفاد كلى سوره مباركه جاثيه
- وجه اينكه فرمود: ((ان فى السموات والارض لايات ...)) و آنچه حرف ((فى )) افاده مى كند
- وجه اينكه آسمانها و زمين با اينكه خود آيت هستند در آيه شريفه طرف آيت دانسته شده اند
- آيت بودن خلقت انسان و جنبندگان
- باران رزقى است كه خداوند متعال از آسمان نازل مى كند
- وجه اينكه هر دسته از آيات را به ترتيب براى مؤ منين ))، ((لقوم يوقنون )) و((لقوم يعقلون )) ذكر فرمود
- توجيه صاحب تفسير كشف در ترتيب مذكور در آيه و نقد آن
- كلام فخر رازى در توجيه ترتيب مذكور درآيد
- مقصود از ايمان به آيات خدا و معناى جمله ((قباءىّ حديث بعد الله و اياته يؤ منون ))
- سخن بعضى از مفسرين در خصوص آيه ((فباى حديث بعد الله و آياته ياءمنون ))
- وصف حال هر ((افاك اثيم )) كه به آيات خدا استكبار ورزيده استهزاء مى كنند و...
- مفاد كلمه ((منه )) در جمله ((و سخر لكم ما فى السموات و ما فى الارض جمعيا منه ))
نکات آیه
۱ - مسخر بودن تمامى موجودات آسمان ها و زمین، به اراده الهى و در جهت منافع آدمیان (و سخّر لکم ما فى السموت و ما فى الأرض) «لام» در «لکم» براى منفعت است.
۲ - جهان آفرینش، داراى آسمان هاى متعدد (السموت )
۳ - انسان، هدف و غایت نظام جهان * (و سخّر لکم ما فى السموت و ما فى الأرض) در صورتى که «لام» در «لکم» براى غایت باشد، این معنا را افاده مى کند که تسخیر موجودات جهان و نظام بخشیدن به آنها، هدف و غایتى دارد. این غایت، انسان است و همه آنها نهایتاً براى انسان قرار داده شده اند.
۴ - انسان، توانا به تسخیر تمامى قوا و امکانات طبیعت در پرتو اراده الهى * (و سخّر لکم ما فى السموت و ما فى الأرض ) تعبیر «سخّر لکم» ممکن است به این معنا باشد که خداوند، موجودات را مسخّر انسان قرار داده است; یعنى، انسان بالقوه قادر است که در همه مظاهر طبیعت به نفع خویش تصرف کند.
۵ - تمامى هستى، از آنِ خداوند و نشأت یافته از او است. (جمیعًا منه) «من» در «منه» نشویه است.
۶ - لزوم توجه انسان به مالکیت مطلق خداوند بر جهان هستى و پرهیز از غفلت و غرور به هنگام بهرهورى از طبیعت و مظاهر آن (جمیعًا منه) تذکّر خداوند به این که همه هستى از او است - پس از این که جهان را مسخّر انسان یاد کرده است - مى رساند که انسان با حاکمیت بر جهان، زمینه غرور و غفلت از خداوند را دارد. و تأکید «جمیعاً منه» درصدد از میان بردن این غفلت است.
۷ - مسخّر بودن طبیعت در جهت منافع انسان، در بردارنده درس هاى توحیدى براى اهل تفکّر (اللّه الذى سخّر لکم البحر ... و سخّر لکم ما فى السموت و ... إنّ فى ذلک لأیت لقوم یتفکّرون)
۸ - نظام هدف مند و هماهنگ هستى در تأمین نیازهاى انسان، نشانگر توحید و یگانگى مبدأ جهان (و سخّر لکم ... جمیعًا منه إنّ فى ذلک لأیت لقوم یتفکّرون) تأکید «جمیعاً منه»، انسان را به مبدأ یگانه هستى متوجه مى سازد. این تذکر در پى «سخّر لکم ما...»، مى تواند از آن جهت باشد که هدف مندى هستى - که از لام غایت در «لکم» استفاده مى شود - خود دلیلى است بر هماهنگى همه اجزاى نظام در جهت واحد و این مستلزم مبدئى یگانه است.
۹ - تفکر و تأمل، شرط شناخت آیات الهى، در گستره نظام جهان (إنّ فى ذلک لأیت لقوم یتفکّرون)
۱۰ - اندیشه و تأمل در آیات الهى، یکى از مراتب شکرگزارى به درگاه پروردگار (اللّه الذى ... لعلّکم تشکرون ... إنّ فى ذلک لأیت لقوم یتفکّرون)
۱۱ - تشویق انسان، از سوى خداوند به تفکر و اندیشه (إنّ فى ذلک لأیت لقوم یتفکّرون)
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۲
- آفرینش: مالک آفرینش ۵، ۶; منشأ آفرینش ۵; هدفدارى آفرینش ۳; هدفدارى نظام آفرینش ۸; هماهنگى نظام آفرینش ۸
- آیات خدا: شرایط شناخت آیات خدا ۹
- انسان: فضایل انسان ۳; منافع انسان ۱، ۷; منشأ قدرت انسان ۴
- تفکر: تشویق به تفکر ۱۱; تفکر در آفرینش ۹; تفکر در آیات خدا ۱۰
- تکبر: اجتناب از تکبر ۶
- توحید: دلایل توحید ۷، ۸
- خدا: آثار اراده خدا ۱; تشویقهاى خدا ۱۱; مالکیت خدا ۵; نشانه هاى اراده خدا ۴
- ذکر: ذکر مالکیت خدا ۶
- شکر: مراتب شکر ۱۰
- طبیعت: استفاده از طبیعت ۶; تسخیر طبیعت ۴; فلسفه تسخیر طبیعت ۷
- غفلت: اجتناب از غفلت ۶
- متفکران: عبرت متفکران ۷
- موجودات: منشأ تسخیر موجودات ۱