الدخان ٤٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا روز جدا کردن وعدهگاه ایشان است همگی | |-|معزی=همانا روز جدا کردن وعدهگاه ایشان است همگی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الدخان | نزول = [[نازل شده در سال::4|٤ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::40|٤٠]] | قبلی = الدخان ٣٩ | بعدی = الدخان ٤١ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«یَوْمَ الْفَصْلِ»: روز داوری میان محِقّ و مبطل. روز جدائی بین حق و باطل (نگا: صافّات / ). | «یَوْمَ الْفَصْلِ»: روز داوری میان محِقّ و مبطل. روز جدائی بین حق و باطل (نگا: صافّات / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الدخان ٣٩ | آیه ٤٠ | الدخان ٤١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَوْمَ الْفَصْلِ»: روز داوری میان محِقّ و مبطل. روز جدائی بین حق و باطل (نگا: صافّات / ).
تفسیر
- آيات ۳۴ - ۵۹ سوره دخان
- توضيح اين جمله منكران معاد كه گفتند: ((ان هى الا موتتنا الاولى )) و چند وجه در معناىآن
- خلاصه اشكال و پاسخ آن
- اثبات معاد با بيان اينكه خلقت آسمان ها و زمين به حق بوده
- معنا و وجه اينكه در قيامت اغناء و نصرت نخواهد بود و مقصود از استثناء ((الا من رحم الله...))
- توضيح مراد از اينكه فرمود اهل بهشت جز مرگ نخستين مرگى نمى چشند و جواب ازاشكالى درباره استثناء ((الا الموته الاولى ))
- پاسخ از اشكال دوم
- (رواياتى درباره ((تبع ))، شفاعت و...)
نکات آیه
۱- روز قیامت، میعاد و وعده گاه تمامى مجرمان و منکران معاد (إنّ یوم الفصل میقتهم أجمعین) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که مرجع ضمیر در «میقاتهم» مجرمان و منکران معاد باشد; همچون قوم «تبّع» که در آیات پیشین به آنها اشاره شد.
۲- قیامت، روز داورى و حلّ و فصل نهایى امور و کشف حقیقت براى همگان (و لکنّ أکثرهم لایعلمون . إنّ یوم الفصل میقتهم أجمعین)
۳- قیامت، روز جدایى حق از باطل و تمایز حق مداران از باطل گرایان (إنّ یوم الفصل میقتهم أجمعین) مراد از «فصل»، ممکن است جدا شدن صفوف حق و حق مداران، از باطل و باطل گرایان باشد.
۴- عذاب هاى دنیوى مجرمان، پیش درآمد کیفر نهایى آنان در آخرت (أهلکنهم إنّهم کانوا مجرمین ... إنّ یوم الفصل میقتهم أجمعین) از ارتباط این آیه با آیات پیشین، مطلب یاد شده قابل استفاده است.
۵- «یوم الفصل»، از نام هاى روز قیامت است. (إنّ یوم الفصل میقتهم أجمعین)
موضوعات مرتبط
- باطل: اهل باطل در قیامت ۳
- حق: جدایى حق و باطل ۳
- حق طلبان: حق طلبان در قیامت ۳
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۲; ظهور حقایق درقیامت ۲، ۳; نامهاى قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۱، ۲، ۳
- گناهکاران: عذاب دنیوى گناهکاران ۴; کیفر اخروى گناهکاران ۴; گناهکاران در قیامت ۱; میعاد اخروى گناهکاران ۱
- معاد: مکذبان معاد در قیامت ۱; میعاد اخروى مکذبان معاد ۱
- یوم الفصل :۵