الزخرف ٥٠: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس هنگامی که برداشتیم از ایشان عذاب را ناگاه ایشانند پیمانشکنان | |-|معزی=پس هنگامی که برداشتیم از ایشان عذاب را ناگاه ایشانند پیمانشکنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الزخرف | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::50|٥٠]] | قبلی = الزخرف ٤٩ | بعدی = الزخرف ٥١ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فَلَمَّا کَشَفْنَا ...»: (نگا: اعراف / یونس / ). | «فَلَمَّا کَشَفْنَا ...»: (نگا: اعراف / یونس / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۲
ترجمه
الزخرف ٤٩ | آیه ٥٠ | الزخرف ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَلَمَّا کَشَفْنَا ...»: (نگا: اعراف / یونس / ).
تفسیر
نکات آیه
۱ - پاسخ مثبت موسى(ع) به تقاضاى فرعونیان و دعاى او براى رفع عذاب از ایشان (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب) از ارتباط این آیه با آیه قبل، استفاده مى شود که در آیه شریفه ایجاز و حذفى صورت گرفته است. بدین صورت که آنان از حضرت موسى(ع) درخواست دعا کردند و او خواسته آنها را اجابت نمود.
۲ - سعه صدر و پیگیرى حضرت موسى(ع)، در تبلیغ و هدایت مردم (ادع لنا ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب) برداشت یاد شده بر این اساس است که فرعونیان حضرت موسى(ع) را ساحر مى خواندند و پیام او را به مسخره و استهزا مى گرفتند; اما آن حضرت در راستاى هدایت آنان براى نجاتشان از عذاب دعا کرد.
۳ - اجابت دعاى موسى(ع) از سوى خداوند، در زمینه رفع عذاب از فرعونیان (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب)
۴ - نزول عذاب و نیز برطرف ساختن آن، تنها در اختیار خداوند است. (و أخذنهم بالعذاب ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب )
۵ - پیمان شکنى سریع فرعونیان، پس از برطرف شدن عذاب و بلا از ایشان (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون) «نکث» (مصدر «ینکثون» ) در اصل به معناى نقض و شکستن است که به صورت استعاره در مورد پیمان شکنى، به کار رفته است.
۶ - فرعون و فرعونیان، مردمانى پیمان شکن و فرصت طلب (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)
۷ - پیمان شکنى، امرى نکوهیده (فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)
۸ - دعا به درگاه خداوند، داراى تأثیر در رهایى انسان از مشکلات و سختى ها (ادع لنا ربّک ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب)
۹ - خداگرایى انسان، به هنگام سختى ها و شداید و خداگریزى وى در شرایط رفاه و آسایش (و أخذنهم بالعذاب ... ادع لنا ربّک ... إنّنا لمهتدون . فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)
۱۰ - انسان هاى مستکبر و حق ستیز، تأثیرناپذیر از آیات اعجازى و کیفرى (فلمّا جاءهم بایتنا إذا هم منها یضحکون . و ما نریهم من ءایة ... و أخذنهم بالعذاب ... فلمّا کشفنا عنهم العذاب إذا هم ینکثون)
موضوعات مرتبط
- آسایش: آثار آسایش ۹
- ایمان: زمینه ایمان ۹
- خدا: اختصاصات خدا ۴; زمینه اعراض از خدا ۹
- دعا: آثار دعا ۸
- ذکر: زمینه ذکر خدا ۹
- رفاه: آثار رفاه ۹
- سختى: آثار سختى ۹; عوامل نجات از سختى ۸
- عذاب: منشأ رفع عذاب ۴; منشأ عذاب ۴
- عهدشکنى: سرزنش عهدشکنى ۷
- فرعون: عهدشکنى فرعون ۶; فرصت طلبى فرعون ۶
- فرعونیان: آثار رفع عذاب از فرعونیان ۵; خواسته هاى فرعونیان ۱; درخواست رفع عذاب از فرعونیان ۱; رفع عذاب از فرعونیان۳; عهدشکنى فرعونیان ۵، ۶; فرصت طلبى فرعونیان ۶
- کفر: زمینه کفر ۹
- مستکبران: حق ناپذیرى مستکبران ۱۰
- موسى(ع): اجابت دعاى موسى(ع) ۳; تبلیغ موسى(ع) ۲; دعاى موسى(ع) ۱; شرح صدر موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۱، ۳; هدایتگرى موسى(ع) ۲