الشورى ٣٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و آنان که هر گاه رسدشان ستم یاری جویند | |-|معزی=و آنان که هر گاه رسدشان ستم یاری جویند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الشورى | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الشورى | نزول = [[نازل شده در سال::13|١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::39|٣٩]] | قبلی = الشورى ٣٨ | بعدی = الشورى ٤٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْبَغْیُ»: ظلم و تعدّی. «یَنتَصِرُونَ»: یاری میطلبند. به یاری یکدیگر میشتابند. | «الْبَغْیُ»: ظلم و تعدّی. «یَنتَصِرُونَ»: یاری میطلبند. به یاری یکدیگر میشتابند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۱
ترجمه
الشورى ٣٨ | آیه ٣٩ | الشورى ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْبَغْیُ»: ظلم و تعدّی. «یَنتَصِرُونَ»: یاری میطلبند. به یاری یکدیگر میشتابند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۵۰ سوره شورى
- سنت الهى در روزى دادن به مردم : ((ينزل بقدر ما يشاء))
- شباهت رزق مادى با معارف حقه و شرايع آسمانى ، از نظرنزول و قسمت
- توضيحى راجع به ((قدير)) بودن خداى تعالى
- بررسى مفاد آيه ((و ما اصبكم من مصيبه فبما كسبت ايديكم ....)) كه وجود ارتباط بينگناهان و مصائب دنيوى را افاده مى كند
- سه مطلبى كه از سياق آيه شريفه بدست مى آيد
- تفسيرى بى پايه براى آيه و وجه بى پايگى آن
- بيان آيات ((و من آياته الجوار فى البحر...)) كه كشتى ها را به عنوان يكى از آياتخداوند به ياد مى آورد
- دو تفسير ديگر در معنا مى آيد كه هر دو بى مورد و داراى تكلف اند
- صفات نيك مؤ منين : اجتناب از كبائر و فواحش ، گذشت ، دفع ظلم از يكديگر و...))
- معناى مشورت و آيه ((و اءمرهم شورى بينهم ))
- وجه اينكه در جمله ((و جزاء سيئة سيئه مثلها))عمل متقابل مظلوم در برابر ظالم را ((سيئه )) ناميد
- سه وجه در بيان ((انه لا يحب الظالمين ))
- مظلوم حق مقابله به مثل دارد گو اينكه صبر و گذشت فضيلتى برتر است
- وصف حال غير مؤ منين در روبرو شدن با عذاب الهى
- معناى جمله ((ان الخاسرين الذين خسروا انفسهم و اهليهم )) و اينكه گوينده آن كيانند و دركجا آن را مى گويند
- مفاد جمله : ((يوم لا مرد له من الله )) درباره قيامت
- توبيخ انسان متنعم سرگرم به دنيا
- چند روايت درباره تقدير روزى از جانب خداوند سبحان
- بيان سه اشكال در رابطه با ((ما اءصابكم ...)). و مفاد روايات مربوط به آن
- بيان رواياتى در ارتباط با ((يهب لمن يشاء اناثا
نکات آیه
۱ - مؤمنان، اهل ایستادگى و مقاومت در برابر ظلم و تجاوز (للذین ءامنوا ... و الذین إذا أصابهم البغى هم ینتصرون) «إنتصار» (مصدر «ینتصرون») مى تواند به معناى ایستادگى در برابر ظالم و زیر بار ظلم او نرفتن باشد: «انتصر الرجل إذا امتنع من ظالمه»،(لسان العرب).
۲ - مؤمنان، داراى عزم دینى و حضور مؤثر اجتماعى و همیارى نسبت به یکدیگر در قبال متجاوزان (و الذین إذا أصابهم البغى هم ینتصرون) برخى از مفسران «إنتصار» را به معناى «تناصر» (تعاون و همیارى) گرفته اند; یعنى، مؤمنان راستین آنانند که هر گاه مورد ستم و تجاوز قرار گیرند - براى دفع آن - به یارى هم برمى خیزند.
۳ - اهل ایمان، داراى تعهد و احساس مسؤولیت نسبت به سرنوشت و نیاز دیگر مؤمنان (و أقاموا الصلوة و أمرهم شورى بینهم ... و الذین إذا أصابهم)
۴ - اهل ایمان، نه متجاوزاند و نه تجاوز را از سوى دیگران مى پذیرند. (و الذین إذا أصابهم البغى هم ینتصرون) «إنتصار» به معناى یارى طلبیدن است (مفردات راغب).
۵ - سکوت و بى تفاوتى در برابر ظلم و ستم، دور از ساحت اهل ایمان (و الذین إذا أصابهم البغى هم ینتصرون)
۶ - برخوردارى مؤمنان از روحیه عفو و گذشت، نباید به مداهنه و سکوت در برابر متجاوزان منتهى شود. (و إذا ما غضبوا هم یغفرون ... إذا أصابهم البغى هم ینتصرون) از ارتباط دو آیه، استفاده مى شود که عفو و مغفرت مؤمنان، در غیر مورد ظلم و تجاوز است.
موضوعات مرتبط
- تجاوز: مبارزه با تجاوز ۴
- مؤمنان: اتحاد مؤمنان ۲; استقامت مؤمنان ۱; تعاون مؤمنان ۲; تعهد مؤمنان ۳; تنزیه مؤمنان ۴، ۵; دیندارى مؤمنان ۲; صفات مؤمنان ۴; ظلم ستیزى مؤمنان ۱، ۲، ۵; عفوهاى مؤمنان ۶; فضایل مؤمنان ۱، ۲; فعالیت اجتماعى مؤمنان ۲; مسؤولیت پذیرى مؤمنان ۳; مؤمنان و تجاوز ۴
- متجاوزان: سرزنش سازش با متجاوزان ۶