البقرة ١٨٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای گروه مؤمنان نوشته شده است بر شما روزه بدانسان که نوشته شده است بر آنان که پیش از شما بودند شاید پرهیزکاری کنید | |-|معزی=ای گروه مؤمنان نوشته شده است بر شما روزه بدانسان که نوشته شده است بر آنان که پیش از شما بودند شاید پرهیزکاری کنید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = | {{آيه | سوره = سوره البقرة | نزول = [[نازل شده در سال::21|٩ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::183|١٨٣]] | قبلی = البقرة ١٨٢ | بعدی = البقرة ١٨٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::15|١٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الصِّیَامُ»: روزه. | «الصِّیَامُ»: روزه. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۰
ترجمه
البقرة ١٨٢ | آیه ١٨٣ | البقرة ١٨٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الصِّیَامُ»: روزه.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۸۵ - ۱۸۳ ، سوره بقره
- ويژگيهاى بيانى آيات تشريع روزه
- كلماتى در آيه وجوب روزه كه مفاد آن تسهيل امر روزه براى مؤ منين است
- مقايسه اى بين سياق آيات روزه با آيات قصاص و وصيت
- ويژگيهاى تعبير به ((يا ايها الذين آمنوا))
- معناى لغوى ((صيام )) و ((صوم )) و منظور از ((الذين من قبلكم )) در آيه شريفه
- روزه در اديان و اقوام ديگر، در بيان فلسفه و حكمت عمده روزه در اسلام
- هدف از تشريح روزه در اسلام
- بيان فايده روزه و اينكه نفع آن عايد خود انسان مى شود
- گفتار بعضى از مفسرين عامه در باره ((اياما معدودات )) و رد آن
- استحباب روزه در روز عاشورا از بدعت هاى ابداعى بنى اميه است
- روزه بر مريض و مسافر واجب نيست
- روزه بر مسافر و مريض حرام است ، نه مباح
- بيان عدم وقوع نسخ در آيات روزه و رد قائلين به وقوع نسخ در اين آيات
- چكيده سخن در رد كسانى كه قائل به وقوع نسخ در آيات روزه شده اند
- معناى كلمه ((تطوع )) و موارد استعمال آن
- مراد از جمله ((وان تصوموا خير لكم ))
- اشكالاتى بر كسانى كه ، ان تصوموا خير لكم ، را بمعنى استحباب روزه بر مريض و مسافر دانسته اند
- فرق بين ((انزل )) و ((تنزيل )) و اشاره به وجه تسميه
- نزول قرآن در ماه رمضان و نقد و بررسى اقوال مختلف درباره تدريجى يا دفعى بودن نزول آن
- رد گفتار كسانى كه آيه را حمل كرده اند بر نزول جزئى از قرآن در ماه رمضان
- آيات ديگرى از قرآن كه دلالت مى كند قرآن ابتدا دفعى و سپس تدريجى نازل شده است
- چكيده سخن در آنچه كه حاصل تدبر در آيات قرآنى است
- گفتار بعضى از اهل بحث در توجيه نزول قرآن در ماه رمضان
- آياتى كه دلالت مى كند پيامبر(ص ) قبل از بعثت ، هم نبى بوده و هم نماز مى خوانده است
- مورد استعمال كلمه ((ناس ))
- بحث روايتى (شامل رواياتى در ذيل آيات روزه و نزول قرآن )
- مراد از حديث قدسى : روزه فقط براى من است و من جزاى آن هستم
- رواياتى از امام صادق (ع ) در ذيل آيه ((اكتب عليكم الصيام ))
- چند روايت در باره معناى ((قرآن ))، ((فرقان )) و ((كتاب ))
- رواياتى در ذيل آيه : فمن شهد منكم ، و حكم روزه ماه رمضان براى مسافر و مريض
- دو روايت از امام صادق (ع ) در باره تكبير عيد فطر و حكم شرعى آن
- رواياتى در باره نزول قرآن در ماه رمضان و شب قدر
- گفتار ابن عباس درباره ماه رمضان وليله مباركه و بررسى گفتار او
نکات آیه
۱ - وجوب روزه بر مسلمانان (یأیها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام)
۲ - ایمان از شرایط وجوب روزه * (یأیها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام)
۳ - وجوب روزه در ادیان پیش از اسلام (کما کتب على الذین من قبلکم)
۴ - روزه از احکام و تکالیف مهم در اسلام و ادیان پیشین (کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم) به کارگیرى فعل «کتب» براى وجوب روزه و تصریح به وجوب قضاى آن و جعل فدیه و بدل براى روزه هایى که بر اثر ناتوانى ترک شده است و نیز وجوب آن در همه ادیان آسمانى، حکایت از آن دارد که روزه از احکام مهم و از ارکان دین است.
۵ - تشابه احکام و مقررات ادیان الهى با یکدیگر (کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم)
۶ - روزه، زمینه ساز رسیدن آدمى به تقواپیشگى و پرهیز از گناهان است. (کتب علیکم الصیام ... لعلکم تتقون)
۷ - تحصیل تقوا و پرهیز از گناهان، وظیفه همه بندگان است. (لعلکم تتقون) وجوب روزه براى تحصیل تقوا، بیانگر این است که: نیل به تقوا لازم و ضرورى است.
۸ - بیان فلسفه احکام و تکالیف دینى، از روشهاى قرآن است. (کتب علیکم الصیام ... لعلکم تتقون)
۹ - بیان فلسفه قوانین از سوى قانون گذاران امرى شایسته و نیکوست. * (کتب علیکم الصیام .... لعلکم تتقون)
۱۰ - روزه پشتوانه اجراى دیگر احکام الهى است. (یأیها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام ... لعلکم تتقون)
روایات و احادیث
۱۱ - حفص بن غیاث نخعى مى گوید: «سمعت أبا عبداللّه(ع) یقول: ان شهر رمضان لم یفرض اللّه صیامه على أحد من الأمم قبلنا، فقلت له: فقول اللّه عز و جل «یأیها الذین ءامنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم» قال: انما فرض اللّه صیام شهر رمضان على الأنبیاء دون الأمم ففضل به هذه الأمة ...;[۱] از امام صادق(ع) شنیدم که مى فرمود: روزه ماه رمضان بر هیچ یک از امتهاى پیشین واجب نبوده است. به آن حضرت عرض کردم: خداوند در قرآن مى فرماید: «اى افرادى که ایمان آورده اید، روزه بر شما نوشته شد همان گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد». حضرت فرمودند: روزه ماه رمضان، تنها بر پیامبران آن امتها واجب بوده نه خود امتها و خداوند با واجب کردن روزه رمضان بر امت اسلام، آنان را (بر دیگر امتها) برترى داد ... ».
موضوعات مرتبط
- احکام: ۱، ۲ تبیین فلسفه احکام ۸
- ادیان: احکام ادیان ۳; هماهنگى ادیان ۵
- انبیا: روزه انبیا ۱۱
- انسان: مسؤولیت انسان ها ۷
- ایمان: آثار ایمان ۲
- تقوا: تحصیل تقوا ۷; زمینه تقوا ۶
- تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۱۰
- روزه: آثار روزه ۶، ۱۰; احکام روزه ۱، ۲; اهمیّت روزه ۴; روزه در ادیان۱۱،۴،۳; شرایط وجوب روزه ۲; وجوب روزه ۱
- عمل: عمل پسندیده ۹
- قانون: تبیین فلسفه قوانین ۹
- قانونگذاران: مسؤولیت قانونگذاران ۹
- گناه: اجتناب از گناه ۶، ۷
- ماه رمضان: اهمیّت روزه ماه رمضان ۱۱
- مسلمانان: تکلیف مسلمانان ۱
- واجبات: ۱، ۲
منابع
- ↑ من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۱، ح ۱۴; نورالثقلین، ج ۱، ص ۱۶۲، ح ۵۴۶.