ص ١٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=نیست هیچیک جز آنکه تکذیب کرد فرستادگان را پس سزاوار گشت (یا فرود آمد) عذاب مرا
|-|معزی=نیست هیچیک جز آنکه تکذیب کرد فرستادگان را پس سزاوار گشت (یا فرود آمد) عذاب مرا
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = ص ١٣ | بعدی = ص ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره ص | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::14|١٤]] | قبلی = ص ١٣ | بعدی = ص ١٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::7|٧]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«إِن کُلٌّ ...»: (إِنْ) حرف نفی و به معنی (مَا) است. «فَحَقَّ عِقَابِ»: (نگا: حجّ / ).
«إِن کُلٌّ ...»: (إِنْ) حرف نفی و به معنی (مَا) است. «فَحَقَّ عِقَابِ»: (نگا: حجّ / ).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸


ترجمه

هر یک (از این گروه‌ها) رسولان را تکذیب کردند، و عذاب الهی درباره آنان تحقق یافت!

|هيچ يك از اينها نبودند جز اين كه پيامبران را تكذيب كردند، پس عقوبت من [بر آنان‌] واقع شد
هيچ كدام نبودند كه پيامبران [ما] را تكذيب نكنند، پس عقوبت [من بر آنان‌] سزاوار آمد.
و آنان به جز تکذیب انبیا فکری و عملی نداشتند، بدین جهت عقاب من بر آنها حتم و واجب گردید.
که هر یک از اینان پیامبران را انکار کردند، پس عقوبت [من بر آنان] محقق و ثابت شد،
از اينان كس نبود مگر آنكه پيامبران را تكذيب كرد، و عقوبت من واجب آمد.
یکایک آنان جز تکذیب پیامبران کاری نکردند، و لذا عقاب من [در حق آنان‌] تحقق یافت‌
هيچ كس از اينان نبود مگر آنكه پيامبران را تكذيب كردند پس كيفر من [بر آنان‌] سزا گشت.
هر یک از این گروهها، پیغمبران را تکذیب کرده و عذاب من گریبانگیرشان گشته است.
هیچ کدام نبودند جز اینکه پیامبران (ما) را تکذیب کردند. پس عقوبت من (بر آنان) بجا و پای‌برجا آمد.
نیست هیچیک جز آنکه تکذیب کرد فرستادگان را پس سزاوار گشت (یا فرود آمد) عذاب مرا


ص ١٣ آیه ١٤ ص ١٥
سوره : سوره ص
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِن کُلٌّ ...»: (إِنْ) حرف نفی و به معنی (مَا) است. «فَحَقَّ عِقَابِ»: (نگا: حجّ / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - قوم نوح، عاد، فرعون، ثمود، لوط و اصحاب ایکه (قوم شعیب)، پیامبران خود را تکذیب کردند. (قوم نوح ... ثمود ... أصحب لئیکة ...إن کلّ إلاّکذّب الرسل)

۲ - تکذیب پیامبران از سوى قوم نوح، عاد، فرعون، ثمود، لوط و اصحاب ایکه (قوم شعیب)، بسیار شدید بود. (إن کلّ إلاّکذّب الرسل) «إن» نافیه و «کلّ» از الفاظ عموم و تنوین آن عوض از محذوف است، یعنى، «کلّهم». عبارت «إلاّ کذّب الرسل» استثنا از نفى جنس و مفید تأکید حصر است; یعنى، این اقوام آن قدر به تکذیب پیامبران خود پرداختند که گویى به جز تکذیب هیچ کار و یا صفت دیگرى نداشتند.

۳ - نزول کیفر و عذاب الهى بر قوم نوح، عاد، فرعون، ثمود، لوط و اصحاب ایکه (قوم شعیب) به جرم تکذیب پیامبران (إن کلّ إلاّکذّب الرسل فحقّ عقاب) «حقّ» به معناى «ثَبَتَ» (ثابت و محقق است) مى باشد.

۴ - تکذیب پیامبران الهى، در پى دارنده کیفر و عذاب استیصال (إن کلّ إلاّکذّب الرسل فحقّ عقاب)

۵ - سران کفر و شرک در صدراسلام، به کیفر و عذاب استیصال تهدید شدند. (إن کلّ إلاّکذّب الرسل فحقّ عقاب) این آیه و آیات گذشته - که سرگذشت هلاکت بار اقوام بزرگ و مقتدر پیشین را یادآور شده - در واقع در جهت تهدید کافران و مشرکان مکه است که رهبرى جریان مخالف با رسول اکرم(ص) را در دست داشتند.

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۵
  • اصحاب ایکه: تاریخ اصحاب ایکه ۱، ۲; تکذیبگرى اصحاب ایکه ۱; شدت تکذیبگرى اصحاب ایکه ۲; فلسفه عذاب اصحاب ایکه ۳; کیفر اصحاب ایکه ۳
  • امتها: تاریخ امتها ۱
  • انبیا: کیفر تکذیب انبیا ۳، ۴; مکذبان انبیا ۱، ۲
  • رهبران: تهدید رهبران شرک ۵; تهدید رهبران کفر ۵
  • عذاب: تهدید به عذاب استیصال ۵; موجبات عذاب ۳; موجبات عذاب استیصال ۴
  • فرعونیان: تاریخ فرعونیان ۱، ۲; تکذیبگرى فرعونیان ۱; شدت تکذیبگرى فرعونیان ۲; فلسفه عذاب فرعونیان ۳; کیفر فرعونیان ۳
  • قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۱، ۲; تکذیبگرى قوم ثمود ۱; شدت تکذیبگرى قوم ثمود ۲; فلسفه عذاب قوم ثمود ۳; کیفر قوم ثمود ۳
  • قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۱، ۲; تکذیبگرى قوم عاد ۱; شدت تکذیبگرى قوم عاد ۲; فلسفه عذاب قوم عاد ۳; کیفر قوم عاد ۳
  • قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱، ۲; تکذیبگرى قوم لوط ۱; شدت تکذیبگرى قوم لوط ۲; فلسفه عذاب قوم لوط ۳; کیفر قوم لوط ۳
  • قوم نوح: تاریخ قوم نوح ۱، ۲; تکذیبگرى قوم نوح ۱; شدت تکذیبگرى قوم نوح ۲; فلسفه عذاب قوم نوح ۳; کیفر قوم نوح ۳

منابع