الصافات ١٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=مگر پیرزنی در بازماندگان | |-|معزی=مگر پیرزنی در بازماندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::135|١٣٥]] | قبلی = الصافات ١٣٤ | بعدی = الصافات ١٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْغَابِرِینَ»: هالکین. نابود شوندگان (نگا: اعراف / ، حجر / ). | «الْغَابِرِینَ»: هالکین. نابود شوندگان (نگا: اعراف / ، حجر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ١٣٤ | آیه ١٣٥ | الصافات ١٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْغَابِرِینَ»: هالکین. نابود شوندگان (نگا: اعراف / ، حجر / ).
تفسیر
- آيات ۱۳۳ - ۱۴۸ سوره صافات
- مراد از اينكه فرمود: يونس به سوى كشتى فرار كرد اذا ابق الى الفلك المشحون
- معناى اينكه فرمود: اگر نبود اينكه يونس از سجين بود تا روز بعثت در شكم ماهى مىماند
- گفتارى پيرامون داستان يونس عليه السلام
- ۱ داستان آن جناب در قرآن كريم
- ۲ داستان او از ديدگاه اهل كتاب
- موارد اختلاف داستان يونس عليه السلام نزداهل كتاب ، با ظواهر آيات قرآن كريم
- رواياتى در ذيل آيات مربوط به داستان يونس عليه السلام
نکات آیه
۱ - همسر حضرت لوط، از هلاک شدگان عذاب الهى قوم لوط بود. (إلاّ عجوزًا فى الغبرین) «غابر» (مفرد «غابرین») به معناى باقى و مانده است و مقصود از آن، کسانى اند که از شهر بیرون نیامده و به عذاب الهى قوم لوط گرفتار شدند.
۲ - همسر لوط به هنگام نزول عذاب، در سن پیرى و فرسودگى قرار داشت. (إلاّ عجوزًا) «عجوز» به کسى گفته مى شود که در سن پیرى و فرسودگى باشد و نشاط براى کار و تلاش نداشته و از آن عاجز باشد.
۳ - تمامى اعضاى خاندان لوط، به جز همسر او، مؤمن بودند. (إذ نجّینه و أهله أجمعین . إلاّ عجوزًا فى الغبرین) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که عذاب به جهت کفر است، پس نجات خاندان لوط دلیل ایمان شان و عذاب همسر لوط به نشانه کفر او است.
۴ - تحقیر شدن همسر لوط از سوى خداوند (إلاّ عجوزًا فى الغبرین) تنکیر «عجوزاً»، مى تواند براى تحقیر باشد.
۵ - انتساب به خوبان (چونان پیامبران)، هیچ تأثیرى در سرنوشت اخروى و کیفر و پاداش الهى ندارد. (إذ نجّینه و أهله أجمعین . إلاّ عجوزًا فى الغبرین)
۶ - مجموعه عقاید و رفتار خود انسان، تعیین کننده سرنوشت او است. (إذ نجّینه و أهله أجمعین . إلاّ عجوزًا فى الغبرین) از این که همسر لوط از عذاب الهى نجات نیافت، مى توان حقیقت یادشده را به دست آورد.
۷ - نجات لوط(ع) و مؤمنان، از عذاب الهى، با خروج از شهر انجام پذیرفت. (إلاّ عجوزًا فى الغبرین) از آمدن تعبیر «غابرین» (بازماندگان) درباره همسر کافر و هلاک شده همسر لوط، برداشت یاد شده به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- انبیا: آثار خویشاوندى با انبیا ۵
- پاداش: عوامل پاداش ۵
- خدا: پاداشهاى خدا ۵; کیفرهاى خدا ۵
- سرنوشت: عوامل مؤثر در سرنوشت ۶; عوامل مؤثر در سرنوشت اخروى ۵
- عقیده: آثار عقیده ۶
- عمل: آثار عمل ۶
- قوم لوط: عذاب قوم لوط ۲; نجات مؤمنان قوم لوط ۷; هجرت مؤمنان قوم لوط ۷; هلاکت قوم لوط ۱
- کیفر: عوامل کیفر ۵
- لوط(ع): ایمان خانواده لوط(ع) ۳; پیرى همسر لوط(ع) ۲; تحقیر همسر لوط(ع) ۴; قصه لوط(ع) ۱، ۲، ۷; کفر همسر لوط(ع) ۳; نجات لوط(ع) ۷; هجرت لوط(ع) ۷; هلاکت همسر لوط(ع) ۱