الصافات ٨٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سپس غرق ساختیم دگران را | |-|معزی=سپس غرق ساختیم دگران را | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::82|٨٢]] | قبلی = الصافات ٨١ | بعدی = الصافات ٨٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::3|٣]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ثُمَّ»: بعد از نجات نوح و همراهان. «الآخَرِینَ»: دیگران. مراد قوم کافر نوح است. | «ثُمَّ»: بعد از نجات نوح و همراهان. «الآخَرِینَ»: دیگران. مراد قوم کافر نوح است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ٨١ | آیه ٨٢ | الصافات ٨٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ثُمَّ»: بعد از نجات نوح و همراهان. «الآخَرِینَ»: دیگران. مراد قوم کافر نوح است.
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - قوم کافر نوح، همگى غرق شدند. (ثمّ أغرقنا الأخرین) مقصود از «الأخرین» (دیگران) - به قرینه «و نجیناه و أهله...» - قوم کافر نوح مى باشد.
۲ - غرق شدن کافران قوم نوح از سوى خداوند، پس از اتمام حجت بر آنان بود. (و لقد أرسلنا فیهم منذرین . فانظر کیف کان عقبة المنذرین ... و لقد نادینا نوح ... ثمّ أغرقنا الأخرین) نقل داستان نوح(ع)، در آیات پیشین، براى ارائه نمونه اى تاریخى از اقوامى است که رسولان الهى، آنان را انذار و اتمام حجت کردند; ولى آنان ایمان نیاورده و به سرنوشت شوم گرفتار شدند (مفاد آیه ۷۲ و ۷۳).
۳ - اراده خدا، حاکم بر تحولات تاریخ (فانظر کیف کان عقبة المنذرین ... و لقد نادینا نوح ... ثمّ أغرقنا الأخرین)
۴ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص) و ایمان آورندگان به آن حضرت در برابر دشمنان و کارشکنى هاى مشرکان و کافران (فانظر کیف کان عقبة المنذرین ... و لقد نادینا نوح ... ثمّ أغرقنا الأخرین) برداشت یاد شده از آن جا است که ذکر داستان نوح(ع) و قومش، پس از توصیه خداوند به پیامبر(ص) مبنى بر تأمل و درس آموزى از سرنوشت مردمى است که اخطارهاى پیامبران را دریافت کردند; ولى به مخالفت با آنها پرداختند. این توصیه مى تواند براى دلدارى به پیامبر(ص) و ایمان آورندگان به آن حضرت باشد که در شرایط دشوار مکه به سر مى بردند.
موضوعات مرتبط
- تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۳
- خدا: اتمام حجت خدا ۲; حاکمیت اراده خدا ۳
- قوم نوح: اتمام حجت بر قوم نوح ۲; تاریخ قوم نوح ۱، ۲; غرق قوم نوح ۱، ۲
- کافران: عهدشکنى کافران ۴
- مؤمنان: دلدارى به مؤمنان ۴
- محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۴
- مشرکان: عهدشکنى مشرکان ۴