الصافات ٨١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=که او است همانا از بندگان ما مؤمنان | |-|معزی=که او است همانا از بندگان ما مؤمنان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::81|٨١]] | قبلی = الصافات ٨٠ | بعدی = الصافات ٨٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::4|٤]] | حرف = }} | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ٨٠ | آیه ٨١ | الصافات ٨٢ | ||||||||||||||
|
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - حضرت نوح، از بندگان مؤمن خدا (إنّه من عبادنا المؤمنین)
۲ - نوح پیامبر، از بندگان برجسته و مقرب خداوند (إنّه من عبادنا) برجسته و مقرب بودن نوح(ع)، از اضافه «عباد» به ضمیر جلاله «نا» به دست مى آید.
۳ - عبودیت و ایمان نوح(ع)، موجب دستیابى او به پاداش هایى همانند پاداش هاى محسنان از سوى خداوند (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّه من عبادنا المؤمنین) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که جمله «إنه من عبادنا...» تعلیل براى جمله «إنا کذلک نجزى المحسنین» است; یعنى، چون نوح(ع) از مؤمنان و بندگان خالص خدا بود، به او همانند پاداش محسنان، پاداش دادیم. گفتنى است که مقصود از آن، اجابتِ دعا، نجاتِ از مشکلات اندوه بار و باقى ماندن نسل و نام نیک آن حضرت در تاریخ مى باشد.
۴ - ایمان به خداوند، مایه جلب لطف و رحمت او (و نجّینه و أهله ... إنّه من عبادنا المؤمنین)
۵ - ارزش احسان و نیکوکارى، به توأم بودن آن با عبودیت و ایمان به خداوند است. (إنّا کذلک نجزى المحسنین . إنّه من عبادنا المؤمنین) توصیف نوح(ع) به عابد و مؤمن بودن، افزون بر محسن بودن آن حضرت، مى رساند که صرف احسان، موجب تقرب و منزلت به پیشگاه خداوند نمى شود; بلکه افزون بر آن باید متصف به صفت عبودیت و ایمان نیز بود.
۶ - عظمت و ارزش ویژه ایمان به خدا (إنّه من عبادنا المؤمنین) از توصیف «عباد» به «مؤمنین» برداشت یاد شده به دست مى آید.
۷ - نوح پیامبر، اسوه و الگوى مقاومت و شکیبایى در برابر دشمنان و مخالفانِ دعوت الهى (و لقد نادینا نوح... إنّه من عبادنا المؤمنین) ذکر داستان نوح(ع) براى پیامبر(ص) و ایمان آورندگان به آن حضرت در مکه، مى تواند براى ارائه الگو در مسیر دعوت الهى باشد.
موضوعات مرتبط
- احسان: ملاک ارزش احسان ۵
- ارزشها: ملاک ارزشها ۵
- الگوگیرى: الگوگیرى از نوح(ع) ۷
- ایمان: آثار ایمان ۵; آثار ایمان به خدا ۴; ارزش ایمان به خدا ۶
- بندگان خدا :۱
- خدا: زمینه رحمت خدا ۴; زمینه لطف خدا ۴
- عبودیت: آثار عبودیت ۵
- محسنان: پاداش محسنان ۳
- نوح(ع): آثار ایمان نوح(ع) ۳; آثار عبودیت نوح(ع) ۳; استقامت نوح(ع)۷; ایمان نوح(ع) ۱; تقرب نوح(ع) ۲; زمینه پاداش نوح(ع) ۳; عبودیت نوح(ع) ۱، ۲; فضایل نوح(ع) ۷; مقامات نوح(ع) ۱، ۲، ۳