الصافات ٧٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=پس بنگر چگونه بود فرجام بیمدادگان | |-|معزی=پس بنگر چگونه بود فرجام بیمدادگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::73|٧٣]] | قبلی = الصافات ٧٢ | بعدی = الصافات ٧٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْمُنذَرِینَ»: بیم داده شدگان. یعنی آن کسانی که پیغمبران الهی، ایشان را از تباهی و گمراهی میترساندند. | «الْمُنذَرِینَ»: بیم داده شدگان. یعنی آن کسانی که پیغمبران الهی، ایشان را از تباهی و گمراهی میترساندند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ٧٢ | آیه ٧٣ | الصافات ٧٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْمُنذَرِینَ»: بیم داده شدگان. یعنی آن کسانی که پیغمبران الهی، ایشان را از تباهی و گمراهی میترساندند.
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - نگریستن به فرجام کافرانِ انذار شده از سوى رسولان پیشین، توصیه خداوند به پیامبر اسلام(ص) (فانظر کیف کان عقبة المنذرین)
۲ - کافران لجوج انذار شده از سوى رسولان الهى، به سرنوشت شومى دچار شدند. (فانظر کیف کان عقبة المنذرین) توصیه خداوند به نگریستن در سرنوشت کافرانِ لجوجِ انذار شده از سوى پیامبران، گویاى این حقیقت است که سرنوشت آنان، چنان شوم بوده که مى تواند مایه درس آموزى و شایسته دقت و مطالعه باشد.
۳ - لزوم تأمل و اندیشه در سرنوشت شوم کافران متعصب و لجوجى که از سوى پیامبران پیشین انذار شده اند. (و لقد أرسلنا فیهم منذرین . فانظر کیف کان عقبة المنذرین)
۴ - سرانجام خوب یا بد، ملاک ارزیابى هر فکر، عقیده و رفتار (فانظر کیف کان عقبة المنذرین) از توصیه خداوند به اندیشه در سرانجام کافران - و نه آغاز زندگى آنان و... - مى توان برداشت یاد شده را به دست آورد.
موضوعات مرتبط
- انبیا: انذارهاى انبیا ۳
- خدا: توصیه هاى خدا ۱
- عقیده: ملاک ارزیابى عقیده ۴
- فرجام: نقش فرجام شوم ۴; نقش فرجام نیک ۴
- کافران: آثار لجاجت کافران ۲; انذار کافران ۱، ۲، ۳; فرجام شوم کافران ۲، ۳; لجاجت کافران ۳; مطالعه فرجام کافران ۱، ۳
- محمد(ص): توصیه به محمد(ص) ۱