الصافات ٧١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا گمراه شدند پیش از ایشان بیشتر پیشینیان | |-|معزی=و همانا گمراه شدند پیش از ایشان بیشتر پیشینیان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الصافات | نزول = [[نازل شده در سال::3|٣ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::71|٧١]] | قبلی = الصافات ٧٠ | بعدی = الصافات ٧٢ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الأوَّلِینَ»: پیشینیان. گذشتگان. | «الأوَّلِینَ»: پیشینیان. گذشتگان. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۷
ترجمه
الصافات ٧٠ | آیه ٧١ | الصافات ٧٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الأوَّلِینَ»: پیشینیان. گذشتگان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۷۱ - ۱۱۳ سوره صافات
- بيان آيات مربوط به منزلت نوح عليه السلام و اجابت دعاى او
- نكته اى درباره اينكه فرمود: سلام على نوح فى العالمين
- بيان آيات مربوط به ابراهيم عليه السلام و دعوت آن جناب
- مراد از قلب سليم داشتن ابراهيم عليه السلام عدم تعلق او به غير خدا است
- وجه اينكه ابراهيم عليه السلام به ستارگان نظر افكند و سپس از بيمارى خود خبر دادفنظر نظرة فى النجوم فقال انى سقيم
- سخنان ابراهيم عليه السلام با بت ها!
- و احتجاج او با بت پرستان
- معنى و وجه اينكه فرمود خدا اعمال شما را خلق كرده والله خلقكم و ما تعملون
- فصلى ديگر از داستان ابراهيم ع
- مراد ابراهيم عليه السلام از اينكه فرمود: انى ذاهب الى ربى سيهدين
- گفتگوى ابراهيم و اسمعيل عليهماالسلام درباره رؤ ياى ذبح و...
- ابراهيم و اسماعيل عليهماالسلام سربلند از آزمايش بزرگ الهى و...
- رواياتى درباره مراد از قلب سليم و اينكه ابراهيم عليه السلام فرمود: انى سقيم
- حديثى از امام رضاع كه مى فرمايد خدا را دو اراده و مشيت است .
- چند روايت درباره داستان ذبح اسمعيل و اينكه ذبيحاسمعيل بوده نه اسحق
نکات آیه
۱ - بیشتر پدران و اجداد کافران و مشرکانِ صدر اسلام، همچون خودشان در گمراهى به سر مى بردند. (و لقد ضلّ قبلهم أکثر الأوّلین)
۲ - گمراهى و تقلید کورکورانه از پدران پیشین، داراى پیشینه اى طولانى در تاریخ امت ها (و لقد ضلّ قبلهم أکثر الأوّلین)
۳ - وجود عده اندکى هدایت یافته و سعادتمند، در میان امت هاى پیشین (و لقد ضلّ قبلهم أکثر الأوّلین) تعبیر گمراه شدن اکثریت مردم، مى رساند که عده اى هرچند در اقلیت، از میان مردم به راه هدایت و سعادت دست یافته اند.
۴ - خداوند، پیامبر(ص) و مؤمنان اندک او را در برابر مخالفت اکثریت کافران و مشرکان صدر اسلام، تسلّى خاطر و دلدارى داد. (و لقد ضلّ قبلهم أکثر الأوّلین) مفسران برآنند که یادآورى گمراهى اکثریت امت هاى گذشته، در شرایطى که پیامبر(ص) و گروندگانِ اندک به آن حضرت در شرایط سخت مکه قرار داشتند و با مخالفت هاى بیشتر کافران و مشرکان رو به رو بودند، به منظور دلدارى به پیامبر(ص) و گروندگان به ایشان است.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدراسلام ۴
- امتها: اقلیت امتهاى پیشین ۳; کمى سعادتمندان امتهاى پیشین ۳; کمى مهتدین امتها ى پیشین ۳
- تقلید: تقلید از نیاکان ۲; تقلید کورکورانه ۲
- کافران: اکثریت کافران صدراسلام ۴; گمراهى نیاکان کافران صدراسلام ۱
- مؤمنان: اقلیت مؤمنان صدراسلام ۴; دلدارى به مؤمنان ۴
- محمد(ص): دلدارى به محمد(ص) ۴
- مشرکان: اکثریت مشرکان صدراسلام ۴; گمراهى نیاکان مشرکان صدر اسلام ۱