روایت:الکافی جلد ۲ ش ۵۰۲: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۲ ش ۵۰۲ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۲ ش ۵۰۲ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۳۷
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
ابن محبوب عن ابي اسامه قال قال ابو عبد الله ع :
الکافی جلد ۲ ش ۵۰۱ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۵۰۳ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۴, ۴۳۳
امام صادق (ع) فرمود: امتحان نشده مؤمن به چيزى كه سختتر باشد بر او از سه خصلت كه از آن محروم است، گفته شد كه آنها چيست؟ فرمود: همدردى و شركت در تنخواهى كه در دست دارد و حق دادن به مردم از طرف خودش و بسيار ذكر كردن خدا، اما من نمىگويم:همان سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الا اللَّه است ولى ذكر خدا نزد آنچه بر او حلال كرده است و ذكر خدا در موقع برخورد بدان چه به او حرام كرده.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۴۳۰
امام صادق عليه السّلام فرمود: مؤمن گرفتار نشده بچيزى كه بر او سختتر باشد از سه خصلتى كه از آنها محروم شود (محروميت از اين سه خصلت براى مؤمن از هر چيزى سختتر است) عرض شد: آنها چه هستند؟ فرمود: ۱- مواسات نسبت بدارائيش (با برادران دينيش). ۲- انصاف دادن از خود (يعنى حق را بگويد اگر چه بزيان او باشد). ۳- بسيار ذكر خدا كردن. آگاه باش، من نميگويم: سبحان اللَّه و الحمد لله [و لا اله الا الله ] است (يعنى ذكر خدا تنها گفتن اين كلمات نيست) بلكه ياد كردن خداست هنگام حلال و حرام او (يعنى هنگام مواجهه با حلال و حرام. خدا را بياد آورد و حلال را كسب كند و حرام را ترك گويد).
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۳۷۵
ابنمحبوب، از ابواسامة روايت كرده است كه گفت: امام جعفر صادق عليه السلام فرمود كه: «مؤمن به چيزى آزموده نشد كه بر او سختتر باشد از سه خصلت كه از آنها محروم مىشود». عرض شد كه: آن خصلتها چيست؟ فرمود: «مواسات كردن در آنچه در دست او است، و انصاف دادن از نفس خويش، و بسيار خدا را ياد كردن. و بدان كه من اين را نمىگويم كه: «سُبْحانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلا الهَ الَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرْ»، وليكن ياد خدا در نزد آنچه از برايش حلال كرده، و ذكر خدا در نزد آنچه بر او حرام گردانيده». (و مراد از ياد خدا در آن هنگام، آن است كه آن جناب، داعى و مانع او در فعل و ترك شود).