روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۱۵۶: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
جز (Move page script صفحهٔ الکافی جلد ۱ ش ۱۱۵۶ را بدون برجایگذاشتن تغییرمسیر به روایت:الکافی جلد ۱ ش ۱۱۵۶ منتقل کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ کنونی تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۰۱:۱۶
آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْحُجَّة
الحسين بن محمد عن معلي بن محمد عن احمد بن محمد عن الحسن بن محمد الهاشمي قال حدثني ابي عن احمد بن عيسي قال حدثني جعفر بن محمد عن ابيه عن جده ع :
الکافی جلد ۱ ش ۱۱۵۵ | حدیث | الکافی جلد ۱ ش ۱۱۵۷ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۳, ۲۰۹
احمد بن عيسى گويد: امام صادق (ع) از پدرش از جدش برايم نقل كرد در تفسير قول خدا عز و جل (۸۳ سوره نحل): «مىشناسند نعمت خدا را سپس آن را انكار مىكنند» فرمود: چون آيه (۵۵ سوره مائده): «همانا ولى و سرپرست شما خدا است و رسولش و آن كسانى كه گرويدند، آنها كه نماز را بر پا دارند و زكاة را بپردازند در حالى كه در ركوعند» جمعى از اصحاب رسول خدا (ص) در مسجد مدينه گرد آمدند و به يك ديگر گفتند: شما در باره اين آيه چه مىگوئيد؟ يكى گفت: اگر به اين آيه كافر شويم به آيات ديگر هم كافر شديم و اگر بدان ايمان آورديم و بپذيريم خوار شويم، چون كه پسر ابى طالب بر ما مسلط گردد، همه گفتند ما مىدانيم محمد در هر چه گويد راست گويد ولى ما از او پيروى كنيم و در باره على دستور او را اطاعت نكنيم. فرمود: پس از آن اين آيه نازل شد كه: «مىشناسند نعمت خدا را و سپس آن را انكار مىكنند (يعنى ولايت على بن ابى طالب را مىشناسند) و بيشتر آنها كافر به ولايتند».
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۲, ۳۰۱
امام صادق از پدرش و او از جدش عليهم السلام نقل ميكند كه راجع بقول خداى عز و جل:
«نعمت خدا را ميشناسند و انكار ميكنند- ۸۳ سوره ۱۶-» فرمود: چون آيه «سرپرست شما فقط خداست و پيغمبر و كسانى كه ايمان دارند، همانها كه نماز گزارند و در حالت ركوع زكاة دهند- ۵۵ سوره- ۵» نازل شد، جمعى از اصحاب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله در مسجد مدينه انجمن كردند، بعضى از آنها ببعض ديگر گفتند: در باره اين آيه چه ميگوئيد؟ بعضى گفتند: اگر اين آيه را انكار كنيم، آيات ديگر را هم انكار كردهايم، و اگر باين آيه ايمان آوريم (و آن را بپذيريم) اين خودخوارى ماست، زيرا پسر ابى طالب بر ما مسلط مىشود، پس گفتند: ما يقين داريم كه محمد در آنچه ميگويد، راستگوست، ولى ما از او پيروى ميكنيم و از على نسبت بآنچه دستورمان ميدهد فرمان نميبريم. آنگاه اين آيه نازل شد: «نعمت خدا را ميشناسند و باز انكار ميكنند» يعنى ولايت على بن ابى طالب را ميشناسند، ولى بيشترشان نسبت بولايت كافرند.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۲, ۴۶۱
حسين بن محمد، از معلّى بن محمد، از احمد بن محمد، از حسن بن محمد هاشمى روايت كرده است كه گفت: حديث كرد مرا پدرم، از احمد بن عيسى و گفت كه:حديث كرد مرا جعفر بن محمد، از پدرش، از جدش عليهم السلام، در قول خداى عزّوجلّ:
«يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» «۳»، كه فرمود: «چون اين آيه نازل شد كه: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» «۴»، جماعتى از اصحاب رسول خدا صلى الله عليه و آله در مسجد مدينه جمع شدند و بعضى از ايشان به بعضى گفتند كه در اين آيه چه مىگوييد؟ بعضى از ايشان گفت كه: اگر به اين آيه كافر شويم و قبول نكنيم، لازم مىآيد كه به ساير آيات كافر شويم، و اگر ايمان آوريم و آن را قبول كنيم، همين خوارى بزرگى است در هنگامى كه پسر ابوطالب بر ما مسلّط شود، و ما در تحت فرمان او باشيم.
بعد از آن گفتند كه: ما مىدانيم كه محمد، راستگو است در هر چه مىگويد، وليكن او را دوست مىداريم و على را اطاعت نمىكنيم، در آنچه ما را امر كند». حضرت فرمود: «پس، اين آيه نازل شد كه: «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها»»، و فرمود كه: «مقصود از نعمت خدا، ولايت __________________________________________________ (۳). نحل، ۸۳. (۴). مائده، ۵۵.
على است. «وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ» «۱»، يعنى: و بيشتر ايشان كافرند؛ يعنى: به ولايت». __________________________________________________
(۱). نحل، ۸۳.