الأحزاب ٣: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و توکل کن بر خدا و بس است خداوند وکیل | |-|معزی=و توکل کن بر خدا و بس است خداوند وکیل | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأحزاب | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::3|٣]] | قبلی = الأحزاب ٢ | بعدی = الأحزاب ٤ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«وَکیلاً»: (نگا: آلعمران / نساء / ). | «وَکیلاً»: (نگا: آلعمران / نساء / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۳
ترجمه
الأحزاب ٢ | آیه ٣ | الأحزاب ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَکیلاً»: (نگا: آلعمران / نساء / ).
تفسیر
- آيات ۱ - ۸، سوره احزاب
- اشاره به زمينه نزولآيه : ((يا ايهاا النبى اتق الله و لا تطع الكافرين و المنافقين ...))
- معناى جمله : ((ما جعل الله من قلبين فى جوفه )) و ارتباط آن را باقبل و بعد
- الغاء رسم و سنت ((ظهار)) و ((دعاء و تبنى - فرزند خواندگى
- توضيح مفاد و مراد از اينكه فرمود: ((النبى اولى بالمؤ منين من انفسهم و ازواجه امهاتهم))
- بيان الويت در توراث صاحبان رحم از مؤ منين
- الغاء سنت توراث غير ارحام از يكديگر - مراد از ميثاقى كه خداوند از پيامبران گرفت
- وجوهى كه درباره مراد از اينكه فرمود: ((تا از راستى راستگويان بپرسد)) گفته اند
- بيان اينكه مراد از راستى در جمله : ((ليسئل الصادقين عن صدقهم )) انطباق پيمان الهىدر عالم ذربا كردار و عمل در اين عالم است
- بحث روايتى
- چند روايت حاكى از اينكه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود هر كه را من مولايمعلى (عليه السلام ) مولا است در ذيل جمله : ((النبى اولى بالمؤ منين من انفسهم ))
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، بر توکل و اعتماد به خداوند، موظف بود. (و توکّل على اللّه)
۲ - تبعیت نکردن پیامبر(ص) از خواسته کافران و منافقان، درپى دارنده مشکلاتى براى آن حضرت بود. (و لاتطع الکفرین و المنفقین ... و توکّل على اللّه و کفى باللّه وکیلاً) فرمان به توکل، پس از فرمان به تبعیت نکردن از خواسته کافران و منافقان، احتمال دارد به خاطر پیامدها و مشکلاتى باشد که در پى آن فرمان، به وجود مى آید.
۳ - توکل بر خدا، مشکلات را بر انسان هموار مى کند و آدمى، با توکل، مى تواند بر آنها پیروز شود. (و لاتطع الکفرین ... و توکّل على اللّه) سفارش به توکل، پس از نهى از اطاعت کافران و منافقان و توصیه به تبعیت از تعالیم وحى، مى تواند به این منظور باشد که آن نهى و امر، مشکلاتى را در پى دارد که مى توان آنها را با توکل برطرف کرد.
۴ - لازم است که همه مردم بر خداوند، توکل کنند. (و توکّل على اللّه)
۵ - خداوند، وکیل و کارسازى کفایت کننده، براى توکل کنندگان است. (و توکّل على اللّه و کفى باللّه وکیلاً)
۶ - خداوند، «وکیل» (کارساز) است. (و کفى باللّه وکیلاً)
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: وکیل ۶
- توکل: آثار توکل ۳; توکل بر خدا ۱، ۳، ۴
- خدا: کفایت وکالت خدا ۵
- سختى: روش تسهیل سختى ۳
- عصیان: عصیان از کافران ۲; عصیان از منافقان ۲
- متوکلان: اتکاى متوکلان ۵
- محمد(ص): توکل محمد(ص) ۱; محمد(ص) و کافران ۲; محمد(ص) و منافقان ۲; مسؤولیت محمد(ص) ۱; مشکلات محمد(ص) ۲