العنكبوت ٦٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و کیست ستمگرتر از آنکه بست بر خدا دروغی یا دروغ پنداشت حقّ را گاهی که آمدش آیا نیست در دوزخ جایگاهی برای کافران | |-|معزی=و کیست ستمگرتر از آنکه بست بر خدا دروغی یا دروغ پنداشت حقّ را گاهی که آمدش آیا نیست در دوزخ جایگاهی برای کافران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = | {{آيه | سوره = سوره العنكبوت | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::68|٦٨]] | قبلی = العنكبوت ٦٧ | بعدی = العنكبوت ٦٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::19|١٩]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْحَقِّ»: آئین راستین اسلام. قرآن که کتاب راستین است. | «الْحَقِّ»: آئین راستین اسلام. قرآن که کتاب راستین است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
العنكبوت ٦٧ | آیه ٦٨ | العنكبوت ٦٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْحَقِّ»: آئین راستین اسلام. قرآن که کتاب راستین است.
تفسیر
- آيات ۶۱ - ۶۹، سوره عنكبوت
- ضد و نقيض ها در اعتقادات مشركين درباره خالق و مدبر عالم
- ضيق و وسعت روزى و معيشت بدست خداوند است و بس !
- توضيح اينكه زندگى دنيا لهو و لعب و زندگى آخرت حيات واقعى است
- حكايت تناقض ديگر از تناقضهاى مشركين
- مكه مكرمه حرم امن الهى است
- معناى آيه : ((والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا و ان الله لمع المحسنين ))
- بحث روايتى (چند روايت در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - ظالم ترین افراد، کسانى اند که به خداوند دروغ ببندند. (و من أظلم ممّن افترى على اللّه کذبًا)
۲ - تکذیب حق، بزرگ ترین ظلم ها است. (و من أظلم ممّن ... أو کذّب بالحقّ)
۳ - شرک به خدا، دروغ و افترا به خدا است. (هم یشرکون ... و من أظلم ممّن افترى على اللّه کذبًا)
۴ - شرک به خدا، بزرگ ترین ظلم است. (هم یشرکون ... ممّن افترى على اللّه کذبًا)
۵ - کار ظالمانه، امرى قبیح و نکوهیده است. (و من أظلم ممّن افترى على اللّه کذبًا) طرح ظلم بودن افترا به خدا، بى آن که سخنى از قبح آن به میان آید، خود، دلالت بر قبح آن در نزد مردم مى کند.
۶ - تکذیب قرآن، بزرگ ترین ظلم است. (و من أظلم ممّن ... أو کذّب بالحقّ لمّا جاءه)
۷ - قرآن، کتابى سراسر حق است. (أو کذّب بالحقّ لمّا جاءه) برداشت بالا براساس این احتمال است که «ال» در «الحقّ» عهد بوده و به قرینه «لمّا جاءه» اشاره به قرآن داشته باشد.
۸ - کافران، جایگاه خاصى در جهنم دارند. (ألیس فى جهنّم مثوًى للکفرین)
۹ - افترازنندگان به خدا و تکذیب کنندگان حق، کافرند و جایشان در جهنم است. (و من أظلم ممّن افترى على اللّه ... أو کذّب بالحقّ... ألیس فى جهنّم مثوًى للکفرین) «ال» در «الکافرین» براى عهد بوده و اشاره به همین افرادى دارد که در آیه، مورد بحث قرار گرفته اند.
۱۰ - عذاب الهى، پس از اتمام حجت و ابلاغ پیام است. (أو کذّب بالحقّ لمّا جاءه ألیس فى جهنّم مثوًى للکفرین)
۱۱ - جهنم، بخش ها و جاهاى مختلفى دارد. (ألیس فى جهنّم مثوًى للکفرین)
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۱۰
- افترا: افترا به خدا ۳; افتراى شرک ۳; ظلم افترا به خدا ۱
- جهنم: درکات جهنم ۱۱
- حق: ظلم تکذیب حق ۲; کفر مکذبان حق ۹; مکذبان حق در جهنم ۹
- شرک: ظلم شرک ۴
- ظلم: بزرگترین ظلم ۲، ۴، ۶; ناپسندى ظلم ۵
- عذاب: زمینه عذاب ۱۰
- قرآن: حقانیت قرآن ۷; ظلم تکذیب قرآن ۶
- کافران :۹ کافران ۹ در جهنم ۸
- مردم: ظالمترین مردم ۱
- مفتریان به خدا: کفر مفتریان به خدا ۹; مفتریان به خدا در جهنم ۹