القصص ٨٨: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و نخوان با خدا خدای دیگری نیست خدائی جز او هر چیزی نابود است جز رویش او را است حکم و به سویش بازگردانیده شوید | |-|معزی=و نخوان با خدا خدای دیگری نیست خدائی جز او هر چیزی نابود است جز رویش او را است حکم و به سویش بازگردانیده شوید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::12|١٢ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::88|٨٨]] | قبلی = القصص ٨٧ | بعدی = القصص ٨٩ | کلمه = [[تعداد کلمات::21|٢١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا تَدْعُ»: به فریاد مخوان. مپرست. «وَجْهَهُ»: (نگا: انعام / ، کهف / ). «الْحُکْمُ»: فرماندهی و حاکمیّت. داوری و قضاوت. | «لا تَدْعُ»: به فریاد مخوان. مپرست. «وَجْهَهُ»: (نگا: انعام / ، کهف / ). «الْحُکْمُ»: فرماندهی و حاکمیّت. داوری و قضاوت. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۲
ترجمه
القصص ٨٧ | آیه ٨٨ | القصص ٨٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا تَدْعُ»: به فریاد مخوان. مپرست. «وَجْهَهُ»: (نگا: انعام / ، کهف / ). «الْحُکْمُ»: فرماندهی و حاکمیّت. داوری و قضاوت.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
کُلُ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ (۱) وَ يَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو... (۱) کُلُ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ (۱)
الَّذِينَ يَذْکُرُونَ اللَّهَ... (۰) يَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ... (۴) وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ... (۰) أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ... (۱)
تفسیر
- آيات ۸۵ - ۸۸، سوره قصص
- معناى آيه و وجوه مختلفى كه درباره مراد از ((معاد)) در آن گفته شده است
- معناى جلمه ((قل ربى احملم من جاء بالهدى ...)) و سخن بعضى مفسران درباره آن
- شرح و توضيح اينكه توحيد خداوند را به ((كل شى ء هالك الا وجهه ))تعليل فرمود
- بيان وجه ديگرى در تغيير ((كل شى ء هالك الا وجهه ))
- جواب به يك شبه و اشاره به اينكه مقصود از هلاكت نابودى نيست
- وجوه مختلف و متعددى كه درباره مراد از هلاكتكل شى ء و استثناى وجه خدا گفته شده است .
- بحث روايتى
- (رواياتى درباره معنى و مفاد جمله : ((كل شى ء هالك الا وجهه ))
نکات آیه
۱ - لزوم پرهیز از دعا و نیایش به درگاه غیرخدا (و لاتدع مع اللّه إلهًا ءاخر)
۲ - نیایش به درگاه غیر خدا شرک است. (و لاتدع مع اللّه إلهًا ءاخر)
۳ - دعا و نیایش به درگاه خداوند، از توصیه هاى او به پیامبر(ص) (و لاتدع مع اللّه إلهًا ءاخر)
۴ - وجود معبودى جز خدا، حقیقت ندارد. (لا إله إلاّ هو)
۵ - خدا، تنها معبود شایسته پرستش است. (لا إله إلاّ هو)
۶ - فناناپذیرى و بقا، شرط شایستگى براى معبود بودن است. (لا إله إلاّ هو کلّ شىء هالک إلاّ وجهه) جمله «کلّ شىء...» تعلیل براى عدم شایستگى غیرخدا براى معبود بودن است.
۷ - هر چه جز خدا، در معرض هلاکت و نابودى است. (کلّ شىء هالک إلاّ وجهه)
۸ - تنها خدا، چهره جاوید و فناناپذیر جهان هستى است. (کلّ شىء هالک إلاّ وجهه)
۹ - فرمان روایى جهان، تنها در اختیار خداوند است. (له الحکم) «حکم» به معناى فرمان است و تقدیم خبر (له) بر مبتدا (الحکم) مفید حصر مى باشد. بنابراین «له الحکم»; یعنى، فرمان در سراسر هستى، تنها در انحصار خدا است.
۱۰ - فرمان روایى بر جهان، شرط شایستگى براى معبود بودن است. (لا إله إلاّ هو ... له الحکم)
۱۱ - پرستش غیرخدا، برخلاف فرمان الهى است. (و لاتدع مع اللّه إلهًا ءاخر... له الحکم)
۱۲ - بازگشت همگان تنها به سوى خداوند است. (و إلیه ترجعون)
۱۳ - توحید و معاد، دو رکن اساسى تعلیمات پیامبر(ص) (و لاتدع مع اللّه ... و إلیه ترجعون)
روایات و احادیث
۱۴ - «عن أبى عبداللّه(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ «کلّ شىء هالک إلاّ وجهه» قال من أتى اللّه بما أمر به من طاعة محمد(ص) و الأئمة من بعده - صلوات علیهم - فهو الوجه الذى لایهلک...;[۱] از امام صادق(ع) درباره سخن خداى عزّوجلّ که فرموده: «کلّ شىء هالک إلاّ وجهه» روایت شده که فرمود: کسى که به پیشگاه خدا بیاورد آنچه را که به آن امر شده است; از اطاعت محمد(ص) و ائمه بعد از وى - درود خدا بر آنان باد - پس این وجهى است [که دارنده آن] هلاک نمى شود».
۱۵ - «عن الرضا(ع)... وجه اللّه أنبیاؤه و رسله و حججه (صلوات اللّه علیهم) هم الذین یتوجّه بهم إلى اللّه و إلى دینه و معرفته... و قال عزّوجلّ «کلّ شىء هالک إلاّ وجهه»...;[۲] از امام رضا(ع) روایت شده که «وجه اللّه» پیامبران خدا و رسولان و حجت هاى او هستند که به وسیله آنان به خدا و دین و معرفت او توجه مى شود... خداوند - عزّوجلّ - فرموده است: «کلّ شىء هالک إلاّ وجهه»...».
موضوعات مرتبط
- آیه: منشأ نامگذارى آیه ۵
- اسلام: تاریخ صدراسلام ۱
- تبرى: تبرى از مشرکان ۸
- تبلیغ: آثار سستى در تبلیغ ۴
- توحید: دعوت به توحید ۶
- خدا: توصیه هاى خدا ۸
- قرآن: آثار اعراض از قرآن ۷; اجتناب از دعوت به قرآن ۷; تلاوت قرآن ۲; وحیانیت قرآن ۳
- کافران: دشمنى کافران صدراسلام ۱; زمینه حمایت کافران ۴
- کفر: زمینه کفر ۷; عوامل تقویت کفر ۴
- محمد(ص): تبلیغ محمد(ص) ۲; توصیه به محمد(ص) ۸; دشمنان محمد(ص) ۱; رسالت محمد(ص) ۲، ۶; ممانعت از رسالت محمد(ص) ۱; نزول قرآن بر محمد(ص) ۳