القصص ٣٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و گفت موسی پروردگار من داناتر است بدانکه هدایت آورده است از نزدش و آنکه برای او است پایان آن سرای همانا رستگار نشوند ستمگران | |-|معزی=و گفت موسی پروردگار من داناتر است بدانکه هدایت آورده است از نزدش و آنکه برای او است پایان آن سرای همانا رستگار نشوند ستمگران | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = | {{آيه | سوره = سوره القصص | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::37|٣٧]] | قبلی = القصص ٣٦ | بعدی = القصص ٣٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::20|٢٠]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«عَاقِبَةُ الدَّارِ»: مراد سرانجام خوش و پسندیده سرای جاویدان است که بهشت است (نگا: انعام / رعد / و ). بعضی هم معتقدند که سرانجام سعادتمندانه کار انسان در گشت و گذار همین جهان است و به تبع آن خوشبختی آن جهان جاویدان که بهشت یزدان است. یعنی: سعادت هر دو دنیا (نگا: یونس / ، نحل / ، زمر / ). | «عَاقِبَةُ الدَّارِ»: مراد سرانجام خوش و پسندیده سرای جاویدان است که بهشت است (نگا: انعام / رعد / و ). بعضی هم معتقدند که سرانجام سعادتمندانه کار انسان در گشت و گذار همین جهان است و به تبع آن خوشبختی آن جهان جاویدان که بهشت یزدان است. یعنی: سعادت هر دو دنیا (نگا: یونس / ، نحل / ، زمر / ). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۱
ترجمه
القصص ٣٦ | آیه ٣٧ | القصص ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَاقِبَةُ الدَّارِ»: مراد سرانجام خوش و پسندیده سرای جاویدان است که بهشت است (نگا: انعام / رعد / و ). بعضی هم معتقدند که سرانجام سعادتمندانه کار انسان در گشت و گذار همین جهان است و به تبع آن خوشبختی آن جهان جاویدان که بهشت یزدان است. یعنی: سعادت هر دو دنیا (نگا: یونس / ، نحل / ، زمر / ).
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۴۲، سوره قصص
- رواياتى در ذيل آيات راجع به داستان ورود موسى (عليه السلام ) به مدين و ملاقات باشعيب (عليه السلام گشتن و...
- توضيحى در مورد تكلم خداى تعالى با موسى (عليه السلام ) در طور سينا از وراىحجاب ((شجرة ))
- وجوه مختلف در معناى جمله : ((واضمم اليك جناحك من الرهب ...)) در خطاب خداوند بهموسى (عليه السلام )
- سبب درخواست موسى (ع ) از خداوند كه هارون را به يارى اش بفرستد
- سخن فرعونيان در تكذيب موسى (عليه السلام ) و جواب آن حضرت بدانان
- مقصود فرعون از اينكه به ((هامان )) گفت : برايم برجى بساز ((لعلى اطلع الى الهموسى ))
- مراد از اينكه فرمود: فرعونيان را پيشوايانى كه به سوى آتش مى خوانند قرار داديم...
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته مربوط به موسى (عليه السلام ) ودعوت او)
- گفتارى پيرامون داستانهاى موسى (عليه السلام )و هارون - در چندفصل
- ۲ آنچه از سرگذشت موسى كه در قرآن آمده است
- ۳ - مقام هارون نزد خدا و پايه عبوديت او
- ۴ - داستان موسى (عليه السلام ) در تورات عصر حاضر
نکات آیه
۱ - اتکال موسى(ع) به خداوند، در برابر تکذیب گرى هاى فرعونیان (قالوا... و ما سمعنا بهذا فى ءابا(۱)نا الأوّلین . و قال موسى ربّى أعلم) تعبیر «ربّى أعلم» (خداى من بهتر مى داند) در پاسخ فرعون - که در برابر همه معجزات و براهین روشن و غیر قابل انکار موسى(ع)، موضع تکذیب و انکار در پیش مى گیرد و آن حضرت را به سحر و جادوگرى متهم مى کند - بیانگر اتکال به خدا و به داورى طلبیدن او مى باشد.
۲ - موسى(ع)، داورى میان خود و فرعونیان را به خداوند حواله کرد. (و قال موسى ربّى أعلم) وقتى موسى(ع) با ارائه معجزات روشن و غیر قابل انکار، با تکذیب فرعونیان روبه رو شد; چاره اى ندید جز این که خدا را به داورى میان خود و آنان بخواند.
۳ - ربوبیت خدا، مقتضى داورى میان پیامبران و تکذیبگران رسالت ایشان (و قال موسى ربّى أعلم بمن جاء بالهدى)
۴ - موسى(ع)، پیام آور هدایت مردمان از نزد خداوند (و قال موسى ربّى أعلم بمن جاء بالهدى) مراد موسى از «من جاء بالهدى» خود وى مى باشد.
۵ - سعادت و نیک بختى، تنها از آنِ پذیرندگان هدایت پیامبران است. (ربّى أعلم بمن جاء بالهدى من عنده و من تکون له عقبة الدار) تعبیر «عاقبة الدار» کنایه از سعادت و فرجام نیک است.
۶ - تهدید فرعونیان از سوى موسى(ع)، به فرجامى ناگوار به خاطر نپذیرفتن هدایت (قال موسى ربّى أعلم بمن جاء بالهدى ... إنّه لایفلح الظلمون)
۷ - رد دعوت پیامبران، نشانه روحیه ظلم و بیدادگرى است. (ربّى أعلم بمن جاء بالهدى ... إنّه لایفلح الظلمون)
۸ - فرعونیان، گروهى بیدادگر و ظالم بودند. (و قال موسى ... إنّه لایفلح الظلمون)
۹ - ظالمان و بیدادگران، از فلاح و رستگارى بى بهره اند. (إنّه لایفلح الظلمون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: عوامل رد دعوتهاى انبیا ۷
- انذار: انذار از فرجام شوم ۶
- ایمان: آثار ایمان به انبیا ۵
- توکل: توکل بر خدا ۱
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۳; درخواست قضاوت خدا ۲; زمینه قضاوت خدا ۳
- رستگارى: محرومان از رستگارى ۹
- سعادت: زمینه سعادت ۵
- ظالمان :۸ محرومیت ظالمان ۸ ۹
- ظلم: نشانه هاى ظلم ۷
- فرعونیان: انذار فرعونیان ۶; تکذیبگرى فرعونیان ۱; ظلم فرعونیان ۸
- مؤمنان: سعادت مؤمنان ۵
- موسى(ع): انذارهاى موسى(ع) ۶; توکل موسى(ع) ۱; خواسته هاى موسى(ع) ۲; قصه موسى(ع) ۱، ۲; منشأ هدایتگرى موسى(ع) ۴